Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
magnus4u

Tid att ta ned och upp kapell?

Rekommendera Poster

Jag vet - väldigt "konstig" fråga men jag har aldrig haft båt med kapell och inte ett svar finns på Google om detta. :-) 

 

Vi vill kunna gå ned och åka ut med båten utan att hålla på i evigheter att ta ned och upp kapell om vi bestämmer oss för en HT eller DC. 

 

Hur lång tid tar det att ta ned och upp ett hamnkapell för t.ex. en: 

  • Hardtop typ Flipper 570 eller Quicksilver cabin  
  • Daycruiser typ Askeladden Beetle 645 eller Finnmaster 62 

 

Tack på förhand 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Räkna med 4 - 5 minuter av dyrbara tiden. 

 

Det går även att dra ut på tiden om man så vill. 

 

Du kan väl ta med en dräng, som fixar detta, under tiden du tar på flytvästen och lastar kaffekorgen? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en DC (Uttern D57), skulle säga max fyra minuter. Brukar vara så att jag tar kapellet medan resten av familjen bär saker från bilen och så är vi klara ungefär samtidigt. Alternativt anlitar jag en yngre familjemedlem till att ta ena sidan av kapellet och jag andra, då kapar jag nog en minut. Har hur eller hur aldrig upplevt det som ett problem.

 

Hade tidigare en Flipper 575, finns väl inget direkt "hamnkapell" till den modellen. Mer en fråga om att knäppa upp kapellet och fälla bak det. Tog kanske två minuter om jag gjorde det snabbt och en minut extra om jag satsade på att vika ihop det lite snyggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Händighet går att öva upp😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiska HT-båtar är ofta väldigt smidiga att ta av och på kapellet. Vi har haft på Scantic 575 och Flipper 640 och på dessa tar det 30 sek att fälla ner och en minut att sätta upp. På moderna DC-båtar med mest rutor och lite tyg i kapellet plus krångliga utrymmen att packa ner kapellet i så tar det sin tid och kan vara rätt irriterande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Alanningen:

På moderna DC-båtar med mest rutor och lite tyg i kapellet plus krångliga utrymmen att packa ner kapellet i så tar det sin tid och kan vara rätt irriterande.

Fast på moderna DC-båtar har man väl oftast ett hamnkapell, vilket ju är ganska enkelt att få bort. Vad gäller att packa det så brukar vi helt enkelt mosa in det i bilen, finns ingen anledning att det över huvud taget följer med ut på sjön 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev magnus4u:

Jag vet - väldigt "konstig" fråga men jag har aldrig haft båt med kapell och inte ett svar finns på Google om detta. :-) 

 

Vi vill kunna gå ned och åka ut med båten utan att hålla på i evigheter att ta ned och upp kapell om vi bestämmer oss för en HT eller DC. 

 

Hur lång tid tar det att ta ned och upp ett hamnkapell för t.ex. en: 

  • Hardtop typ Flipper 570 eller Quicksilver cabin  
  • Daycruiser typ Askeladden Beetle 645 eller Finnmaster 62 

 

Tack på förhand 

 

Om ni tycker kapell är jobbigt så är det väl bättre att välja en båttyp som inte behöver kapell.

Man bör ju också tänka på att utöver krånglet med på och avtagandet av kapellet så är det ju också en ganska stor kostnad när kapellet behöver repareras eller bytas ut.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Sprayhood" och "bimini", räknas de också som kapell? Hur hård vind klarar dessa? När bör man ta ner dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fälla ner kapellet på en DC tar det inte speciellt lång tid när man gjort det några gånger, max 5 min. Jag brukar oftast ha kvar framre delen av kapellet för att få vind och solskydd och då går det ännu snabbare.

 

Gäller det att plocka bort ett hamnkapell skulle jag uppskatta tiden till ca 3-5 min beroende på modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Sprayhood (typ vanlig segelbåt) klarar storm. 

Biminins överlevnad beror helt enkelt hur starivet till detta är konstruerat. Mitt kanske klara

dryga 10 m/s. 

 

En i hamnen seglade på de stora haven med biminin uppsatt hela tiden. Men då var det stadiga gejjer, fast monterade. 

Men överbrytade sjö, klara inte

horisontellt spänt tyg. Blir många kg. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK för alla svara - och snabbt! :-) 

Går det så snabbt som typ Max fem minuter är det ju lugnt - då kan vi titta på i princip alla båtar. Grymt bra svar från er alla med exempel - uppskattas mycket. :-)  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Be att få testa på den båt du är intresserad av, innan Du slår till. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt att jämföra en HT med en DC. Tiden för att ta bort kapellet är 0s om du väljer inte tar bort det. Vilken man inte göra på alla HT för att de har inget kapell.
Fördelen med en DC är att man KAN ta bort kapellet för att göra resan mer angenäm. När man ligger still kan man öppna åt lä för ha stängt i lovart och njuta av närheten till havet.

 

DC har har fördelar vissa situation men är inte helt optimal vid kallt och dåligt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du än gör välj inte en bowrider eller annan öppen båt, då får du börja med att rensa fågelbajs i 30 min.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingår båtlivet... 😗

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är varken en konstig eller dum fråga - DET ÄR EN BRA FRÅGA!

Det är inte bara tiden det tar att utföra detta utan även att kapellet (speciellt fönster, blixtlås och kardborrband) slits.

Min 28fots DC har ett kapell med 2 separata sidor och en bakdel (alla med fönster), som monteras av med sammanlagt 9 meter blixtlås och delvis kardborrband. Dessa rullas ihop och läggs ned i kabinen.

Sedan lossas takdelen med ett fönster fram med ytterligare 3 meter blixtlås och kardborrband, för att sedan vikas ihop och rullas ihop bakåt för att slutligen fästas (kardborrband) i targa-bågen.

Dessutom har jag oftast 2-3 solskydd som ska monteras av och rullas ihop allra först.

Det räcker inte med 5 minuter, men efter 10 minuter är jag ur hamnen.

 

Definitivt vill man inte göra detta 10 gånger i veckan. Jag kör 30-35 dagar per sommar och förstår frågan väl. Skulle jag köra 50-100 gånger per år hade man nog valt en annan båttyp.

 

Den viktigaste frågan inför båtköpet är: Vem ska använda båten och till vad?

Ska 4 personer kunna ligga och sola? Vilken yta kan användas för detta, inte vill man ligga på durken och titta upp i en blå himmel, man vill se horisonten.

Hur många ska övernatta och hur ofta, finns det plats till det som alla vill ta med?

Ska man fiska behövs åtkomst till vattnet med oömma material (läderklädsel?).

Ska man äta kring ett bord, inne eller ute (kapell uppe eller nere).

Sitter man i hamnen och myser, vill man då vara innesluten i en kupé eller fri luft omkring sig? Hur varmt blir det med väggar runt om och tak - trots öppna fönster.

Vill man kunna laga mat ombord, inne eller ute (steka korv sidanom sängen!?)?

 

Jag är trots kapelljobbet klart nöjd med mitt val av båt sedan 2016 och har inga planer på byte.

Lycka till!

IMG_6975.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips som kan spara er pengar är att göra den besiktning av kapellet. Att fälla ner ett kapell i 10min kan vara drygt men att behöva sy ett nytt eller service på ett kapell direkt efter köp är drygare.

Lägg 10min att titta på sömmarna på främst taket men även utsidan, ser ni att tråden släppt på vissa ställen så är det dags för service inom kort. Är rutorna gulaktiga eller inte följsamma (mjuka) eller kanske små sprickor i ytterkanterna, då kommer du snart få byta rutor. Se över dragkedjorna, är alla tänder på plats, skrapa lätt med nageln på tänderna och får du vitt ”pulver” i handen så är det byte även på dessa. Revor i taket bakom kapellbågarna är vanligt. 

Båten är inte värdelös pga ett dåligt kapell, men hör er för med en kapellmakare vad reparationer eller nytt kostar och använd det i prissättning av båten. 

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har köpt en "Ny" båt och är således helt nollställda vad det gäller kapellet. Detta fälldes dock ner på 5-6 minuter av en man. Sprayhood/doghouse kvar. Kapellet är av modell svårdemonterat då det inte finns dragkedjor utan bara vridknappar (Jaja).

 

Så den tiden det tar kan ni lägga. Starta motorn först så hinner den komma igång ordentligt innan avfärd. Då ser ni dessutom att laddning/oljetryck finns innan avfärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda gången 5 minuter är lång tid för att fälla upp kapellet är när det kommer en oväntad regnskur......😟

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Hybrid:

Vi har köpt en "Ny" båt och är således helt nollställda vad det gäller kapellet. Detta fälldes dock ner på 5-6 minuter av en man. Sprayhood/doghouse kvar. Kapellet är av modell svårdemonterat då det inte finns dragkedjor utan bara vridknappar (Jaja).

 

Så den tiden det tar kan ni lägga. Starta motorn först så hinner den komma igång ordentligt innan avfärd. Då ser ni dessutom att laddning/oljetryck finns innan avfärd.

Inte starta motorn i förtid!!

Den blir inte varm på tomgångskörning (diesel blir inte varm alls, bensin först efter 5-10 minuter).'

Detta kommer bara att skapa irritation!

Starta motorn gärna med motorluckan öppen (inombordare) och lyssna och titta efter vatten/olja, innan ni kastar loss. Varmkörning gör man med propeller aktiv, det tar några minuter att lämna hamnen i 3 knop. Kör sedan på 1000-1500 rpm till man ser 45-55 grader motortemp, innan man gasar på - då har man ofta lämnat grundare vatten och plats där badande finns.

 

Körde hem från Köpenhamn förra måndagsmorgonen, då det var blåsigt - helt ok. Kvällssittningen på söndagen under kapellet var ok, med Webasto (2kW) - men på lägsta effekt.

 

Båtgrannen ska byta båt för att det inte finns tillräckligt plats att sola på. En annan byter för att minska förbrukning (mindre båt).

 

Ja - det är en riktigt god idé att prova att sätta på och ta av kapell innan köp. Då märker man även kvalitén på detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...