Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Goran555

Ta bort polerande bottenfärg med högtryckstvätt?

Rekommendera Poster

Hur man tar bort bottenfärg känns ganska uttjatat, men vill bara fråga om någon har erfarenhet av att ta bort polerande bottenfärg (Fabi one) med högtryckstvätt? Känns som att ta i väldigt mycket att slipa eller använda färgborttagningsmedel för att få bort en färg som ska lossa bara av vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går nog, men lär kräva oerhört mycket tid med munstycket bara millimeter från skrovet.

Mjuk bottenfärg är gjord för att långsamt och kontrollerat brytas ner av vatten och släppa molekylskikt i lagom takt för att exponera färsk färg under hela säsongen.
Den är inte mjuk på samma vis som en kräm...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Goran555:

Hur man tar bort bottenfärg känns ganska uttjatat, men vill bara fråga om någon har erfarenhet av att ta bort polerande bottenfärg (Fabi one) med högtryckstvätt? Känns som att ta i väldigt mycket att slipa eller använda färgborttagningsmedel för att få bort en färg som ska lossa bara av vattnet.

Det gick alldeles utmärkt i höstas, men man bör inte ha den minsta högtryckstvätten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och man bör göra det på en spolplatta så att man tar hand om avfallet på korrekt sätt!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, vi har då spolat av botten med högtryckstvätt flera gånger, olika märken på bottenfärg, och färgen försvinner inte det minsta. Däremot smuts och påväxt. Färgen lossnar bara där det flagnar och har släppt från underlaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev raol:

Hmm, vi har då spolat av botten med högtryckstvätt flera gånger, olika märken på bottenfärg, och färgen försvinner inte det minsta. Däremot smuts och påväxt. Färgen lossnar bara där det flagnar och har släppt från underlaget.

 

Polerande bottenfärg lossnar med högtryckstvätt!!

Den polerande färgen har oftast en rekommendation om max båtfart, denna fart "överskrids" av högtryckstvätten och färgen åker av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rascal:

Polerande bottenfärg lossnar med högtryckstvätt!!

Som sagt, det har aldrig hänt oss. Den sitter helt fast.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi högtryckstvättar vid höstupptagningen blir vattnet som mjölk. Eller faktiskt ännu tjockare. Använder Nationals Micron Superior och den släpper från skrovet - eller tunnas ut kanske jag ska säga. Så tanken på att göra rent skrovet med en högtryckstvätt har slagit mig också, men det skulle nog ta ett antal timmar trots att högtryckstvätten är en kraftig professionell sådan.

Och vi står på en spolplatta som samlar upp det hela men jag är inte säker på att dom skulle uppskatta att ta hand om så mycket från oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Som sagt, det har aldrig hänt oss. Den sitter helt fast.

 

 

Kanske är det skillnad på polerande ost- och västkustfärg? 

Min ostkustfärg har i alla år åkt av vid högtryckstvätt. Ner till topcoaten om jag nöter en stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev raol:

Hmm, vi har då spolat av botten med högtryckstvätt flera gånger, olika märken på bottenfärg, och färgen försvinner inte det minsta. Däremot smuts och påväxt. Färgen lossnar bara där det flagnar och har släppt från underlaget.

 

Men det låter som vanlig bottenfärg, inte polerande. Min "vanliga" beter sig precis som du beskriver vid högtryckstvätt.

 

En tidigare båt, just målad med självpolerande, kunde man inte ens bada intill utan att bli blå vid minsta skrovberöring. Vågade aldrig högtryckstvätta den, för då hade färgen garanterat försvunnit. Och världen omkring blivit blåprickig....

 

I vår båtklubb har det ibland varit diskussioner om att de med självpolerande färg måste skriva upp sig sist på listan för dagen vid upptagning och sjösättning, eftersom lyftbanden blir så kladdiga och färgar andra efterkommande båtar.

 

Som sagt, du har sannolikt inte själpolerande bottenfärg - i den vanliga bemärkelsen.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Men det låter som vanlig bottenfärg, inte polerande. Min "vanliga" beter sig precis som du beskriver vid högtryckstvätt.

 

En tidigare båt, just målad med självpolerande, kunde man inte ens bada intill utan att bli blå vid minsta skrovberöring. Vågade aldrig högtryckstvätta den, för då hade färgen garanterat försvunnit. Och världen omkring blivit blåprickig....

 

I vår båtklubb har det ibland varit diskussioner om att de med självpolerande färg måste skriva upp sig sist på listan för dagen vid upptagning och sjösättning, eftersom lyftbanden blir så kladdiga och färgar andra efterkommande båtar.

 

Som sagt, du har sannolikt inte själpolerande bottenfärg - i den vanliga bemärkelsen.

I vår båtklubb är det förbjudet att högtryckstvätta botten om man har någon bottenfärg oavsett variant, det är bara båtar som är helt obehandlade eller är målade med epoxi vars bottnar får högtryckstvättas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev IngemarE:

Men det låter som vanlig bottenfärg, inte polerande. Min "vanliga" beter sig precis som du beskriver vid högtryckstvätt.

 

Som sagt, du har sannolikt inte själpolerande bottenfärg - i den vanliga bemärkelsen.

Duger det för dig att tillverkaren kallar färgen självpolerande, eller har du ytterligare krav? Vi har mest använt Hempel Mille Xtra. Nedan beskrivning från Hempels sida:

 

1411203261_Screenshot_20220504-081817_SamsungInternet.thumb.jpg.9e529be68ac3ae83835970935b1f98ad.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
52 minuter sedan skrev raol:

Duger det för dig att tillverkaren kallar färgen självpolerande, eller har du ytterligare krav? Vi har mest använt Hempel Mille Xtra. Nedan beskrivning från Hempels sida:

 

 

Lugn och fin nu.... 😉

De får kalla den vad de vill, jag bara beskrev hur "självpolerande" färg betett sig som jag (och båtkollegor i hamnen) använt.

 

Men den variant du refererar till verkar vara godkänd ända upp till 30 knop, och det är då knappast den mjuka kladdvarianten som de flesta (?) av oss avser med "självpolerande". Dvs en biocidfri färg som får bort beväxning genom att helt enkelt lossna, skikt för skikt under säsongen, och då ta med sig det som satt på.

Din färg verkar snarare vara en hårdare färg, ändå avsedd att avge en viss mängd av sig själv (verkar utsöndra kopparoxid, fast långsamt) och därmed kanske också kan kallas "självpolerande". 

 

Edit: TS färg är visserligen klassad som en "mjuk" färg, men uppenbarligen är begreppet "självpolerande" vidare än jag, du och andra kanske först insåg.

Slutsatsen är att det nog inte går att säga hur färgen tas bort utan att ha tips från någon som just gjort detta med den aktuella färgtypen (Fabi One).

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Slutsatsen är att det nog inte går att säga hur färgen tas bort utan att ha tips från någon som just gjort detta med den aktuella färgtypen (Fabi One).

För egen del tycker jag att slutsatsen borde vara att det är en väldigt dålig idé om man inte står på en spolplatta då så gott som ALLA varv och klubbar har regler om att gammal färg behöver samlas upp när den tas bort, och det är svårt om man blåser på med högtryckstvätt på en varvsplan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla synpunkter! Lutar åt att inte försöka med högtryckstvätt, nog mest för vad båtgrannarna ska tycka. Även om jag förstår argumentet att man ska samla upp färgresterna så är jag lite tveksam till hur det är kopplat till verkligheten. Är det verkligen sämre att färgen hamnar på en grusplan som i åratal impregnerats med bottenfärger som skrapats och slipats bort jämfört med att jag kör några år till och polerar bort det i vattnet - även om jag större delen av året kommer att vara i östersjön.

Redigerad av Goran555

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självpolerande är ju ganska enkelt att skrapa av med en bra skrapa. Då är det dessutom enkelt att ha en presenning under så man kan kasta den gamla färgen efteråt. Lite våtslipning efteråt så har du en bra början till nästa färg.

 

Ska du byta till en hårdfärg typ eller fortsätta med en självpolerande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer att ha en hård bottenfärg, vad jag förstått är det bästa lösningen då jag växlar mellan mälaren och skärgården. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Goran555:

Även om jag förstår argumentet att man ska samla upp färgresterna så är jag lite tveksam till hur det är kopplat till verkligheten. Är det verkligen sämre att färgen hamnar på en grusplan som i åratal impregnerats med bottenfärger som skrapats och slipats bort jämfört med att jag kör några år till och polerar bort det i vattnet - även om jag större delen av året kommer att vara i östersjön.

Ja. Östersjön är stor, ytan under din båt är liten och det blir därmed betydligt mer koncentrerat där. Och att det redan finns gamla färgrester är ett dåligt argument för att få fortsätta skita ner, snarare ett argument för att det är dags att sluta med sådant genast så marken får en chans att läka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tänker är att det är i vattnet färgen gör skada. Så om man skitar ner sanden är det först då den lakats ut i vattnet (mälaren i mitt fall) som den gör skada. Att ta hand om färgen är ju det bästa, min tanke var hur alternativen färg i gruset kontra färg i vattnet påverkar omgivningen. Visst ska vi vara rädda om miljön, och jag kommer att vara mest i skärgården där färgen (i alla fall fortfarande) är godkänd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Goran555:

Det jag tänker är att det är i vattnet färgen gör skada. Så om man skitar ner sanden är det först då den lakats ut i vattnet (mälaren i mitt fall) som den gör skada. Att ta hand om färgen är ju det bästa, min tanke var hur alternativen färg i gruset kontra färg i vattnet påverkar omgivningen. Visst ska vi vara rädda om miljön, och jag kommer att vara mest i skärgården där färgen (i alla fall fortfarande) är godkänd.

Om du spolar bort bottenfärgen med hjälp av högtryck och låter den rinna ner i gruset så letar den ju sig ner i marken och ev. vidare ner till till grundvattnet, och det är väl inte så bra?

 

I Värmdö kommun där jag har båten kan man läsa detta om bottenfärger, och det är därför vi i båtklubben inte får tvätta botten med högtryckstvätt oavsett typ av bottenfärg iom. att vi inte har någon spolplatta. Enda undantaget är om båtens botten  är obehandlad eller har enbart epoxigrundfärg:

https://www.varmdo.se/byggabomiljo/boendemiljo/kemikalier/bottenfargerochbatbottentvattning.4.727df2bc17ce4b6de27636f7.html  

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Goran555:

Det jag tänker är att det är i vattnet färgen gör skada. Så om man skitar ner sanden är det först då den lakats ut i vattnet (mälaren i mitt fall) som den gör skada. Att ta hand om färgen är ju det bästa, min tanke var hur alternativen färg i gruset kontra färg i vattnet påverkar omgivningen. Visst ska vi vara rädda om miljön, och jag kommer att vara mest i skärgården där färgen (i alla fall fortfarande) är godkänd.

Som påtalats gör färgen skada både på land och på vatten.

Jag försöker också greppa varför du anser din färg är förbjuden? Det är hemmahamnen som styr vilken färg man får använda, dvs har du hemmahamn i Östersjön får du gå in i Mälaren med båten med en färg godkänd för Östersjön. Du skriver att du MEST kommer ha båten i skärgården, har du hemmahamn där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt är upplagd 100 m från mälaren, Stockholm tar inte dricksvattnet ur grundvattnet utan direkt ur Mälaren, uppströms från vår uppläggningsplats.

Jotun skriver

”Under användning tränger vatten in i det yttre skiktet av färgfilmen och frigör kopparjoner. Det är dessa som är biologiskt aktiva och förhindrar algsporer och larver från att fästa på skrovet. I ett tunt lager som kallas ”boundary layer” kommer koncentrationen av kopparjoner att vara så hög att de har en förebyggande effekt på mikroskopiska organismer som försöker fästa sig. Så snart kopparjonerna lämnar färgfilmen omvandlas de till andra typer av föreningar som inte är farliga för andra organismer i vattnet.”

 

Stämmer det så får det mig att ännu mer fundera på om reglerna har en bra verklighetsförankring för polerande bottenfärger med koppar. Men kollade nu att högtryckstvätt av båtbottnar med polerande färg inte är tillåtet hos oss heller, så det blir skrapan. Men fundera kan man ju.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående hemmahamn, vi har två, i mälaren och i skärgården. Uppläggningsplatsen är vid hemmahamnen i mälaren. Ja, frågan är då vilken som ska räknas som hemmahamn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Goran555:

Stämmer det så får det mig att ännu mer fundera på om reglerna har en bra verklighetsförankring för polerande bottenfärger med koppar.

Nu består ju färgen inte bara av kopparjoner, utan också en massa annan skit som man inte vill ha ner i marken. Men bra att det inte tvättas, utan skrapas. Se till att det bortskrapade samlas upp, t ex genom att använda en ProScraper kopplad till dammsugare, eller lägga ut en presenning.
https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg___Batvard/Polering_Rengoring/Batvard_Ovrigt/PROSCRAPER_FARGSKRAPA?id=09850

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prat runt koppar i bottenfärg är intressant. Farligt på båtensbotten. OK i dricksvattenledningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Goran555:

Angående hemmahamn, vi har två, i mälaren och i skärgården. Uppläggningsplatsen är vid hemmahamnen i mälaren. Ja, frågan är då vilken som ska räknas som hemmahamn. 

Ja du... Många här i Stockholmsområdet ju en vinterhamn eller vad man ska kalla det i mälaren, alltså en hamn där man vinterförvarar båten och kanske har båten vid bryggplats någon vecka efter sjösättning samt någon vecka innan upptagning.

 

Resten av vår, sommar och höst är båten någonstans i skärgården, för bättre tillgänglighet, och i sådana fall skulle jag, med avsende på vilken bottenfärg som bör användas, säga att hemmahamnen är i skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tydligen är det så att om man har flera bryggplatser så om det finns en plats i sötvatten så får du inte ha biocidfärg 🙂 Roliga regler.

 

---

 

Tillägg från KEMI.se

 

Med användningsvillkoret ”huvudsaklig förtöjningsplats” syftar man på den egna, fasta, båtplatsen som du äger eller har hyreskontrakt för. Om båten förtöjs vid flera båtplatser som båtägaren förfogar över, varav den ena är i sötvatten eller norr om Örskär, får båten inte målas med biocidinnehållande båtbottenfärg eftersom det inte finns godkända färger för dessa områden.

Redigerad av LuminaL
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev LuminaL:

Tydligen är det så att om man har flera bryggplatser så om det finns en plats i sötvatten så får du inte ha biocidfärg 🙂 Roliga regler.

 

---

 

Tillägg från KEMI.se

 

Med användningsvillkoret ”huvudsaklig förtöjningsplats” syftar man på den egna, fasta, båtplatsen som du äger eller har hyreskontrakt för. Om båten förtöjs vid flera båtplatser som båtägaren förfogar över, varav den ena är i sötvatten eller norr om Örskär, får båten inte målas med biocidinnehållande båtbottenfärg eftersom det inte finns godkända färger för dessa områden.

Där ser man, man lär så länge man lever.

 

Det gäller alltså att inte förfoga över någon bryggplats om man vinterplats i mälaren.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aldrig får man vara glad… Var inne på att ta bort den yttre självpolerande färgen och sedan måla över den underliggande (troligen) hårda bottenfärgen (den kritar inte som Fabi one-färgen så jag har gissat att den är hård. ) Ser nu att den gamla färgen kan innehålla TBT och den ska isåfall bort även den, eller möjligen lägga på tvåkomponent spärrskikt. Så med tanke på tiden till sjösättning får det nog vara som det är till i höst och göra ett grundligt jobb då.
Någon som har kloka och uppmuntrande råd/erfarenheter om detta? Verkar ju som man närmast ska ha rymddräkt på sig om man ska jobba sig ned genom de gamla skikten. Och epoxibehandla skrovet även om man tänker bottenmåla.

Redigerad av Goran555

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...