Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bojesper

Volvo Penta MD17C vatten i oljan

Rekommendera Poster

36 minuter sedan skrev Hybro:

Och vad gör du nu, efter alla råd? 

Jag har precis tömt motorn på den gråa oljan, tömt vattnet i motorn både via impeller & avgassidan. En respektabel mängd vatten är ur systemet. 
Arrangerat om så motorn får suga från dunk som står utanför båten.
 

Startat motorn & tömmer nu igen för att byta till ny.

 

Om någon vevstake hade varit trasig, hur hade man märkt detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bojesper:

Jag har precis tömt motorn på den gråa oljan, tömt vattnet i motorn både via impeller & avgassidan. En respektabel mängd vatten är ur systemet. 
Arrangerat om så motorn får suga från dunk som står utanför båten.
 

Startat motorn & tömmer nu igen för att byta till ny.

 

Om någon vevstake hade varit trasig, hur hade man märkt detta?

Fasligt skrammel och bonkande, i värsta fall att vevstaksänden slår hål på cylinderblockets sida och tittar ut, i snällare fall dålig komp och svag motor.

Men hade du haft så mycket vatten så är det ju redan från start, och då skulle inte starten orkat dra runt, och detta sker långt innan vevstaken kröker sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till fråga. 
 

Om man sätter handen på respektive ventilkåpa efter drift så skiljer det sig ganska mycket temperatur mellan de olika kåporna. 
Avslöjar detta något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen att en kanal i den varma toppen blivit tät. 

 

Kanske vatten leds in i den ena toppen först, och den andra sen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kröka en vevstake på en MD 17 med hjälp av startmotorn skulle kräva en otroligt duktig start. Stakarna är kraftiga grejer på en sån motor.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst alla inlägg men om motorn kokt så är det väl troligt att topplockspackningen är blåst.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Jorgen01:

Jag har inte läst alla inlägg men om motorn kokt så är det väl troligt att topplockspackningen är blåst.

Men nu är det inte alls det problemet handlar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att om packningen är blåst så kan det inte komma vatten i oljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Jorgen01:

Du menar att om packningen är blåst så kan det inte komma vatten i oljan?

Jo, ok. Självklart kan det göra det. Men TS har inte nämnt något om kokt motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Jo, ok. Självklart kan det göra det. Men TS har inte nämnt något om kokt motor.

Nej jag har aldrig märkt att motorn har kokat. Men för eget intresse, hur märker man att detta inträffar på bästa sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Jorgen01:

Då får vi fråga honom.

Nej jag har aldrig märkt att motorn har kokat. Men för eget intresse, hur märker man att detta inträffar på bästa sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följde råden & nu finns det ingen vatten i oljan. Tack för samtliga råd & tips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...