Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
tomashag

Eltoalettproblem

Rekommendera Poster

Jag har en Jabsco 37245-1092 som jag fick monterat i båten för ungefär 20 år sedan. Den har fungerat perfekt i alla år - tills igår. Den blev nog något överbelastad (hrmm) .Jag försökte peta bort det som hade fastnat med en pinne men den verkar inte vara sig själv efteråt. Jag har försökt med varmt vatten och diskmedel men det hjälpte inte. Kan jag ha förstört något när jag lossade det som jag kom åt. Den fungerar så här : knappen för att fylla respektive tömma fungerar, knappen för att spola startar men den fyller bara på med vatten. Kan man som amatör i eltoalettbranschen göra något 🙂?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev tomashag:

knappen för att fylla respektive tömma fungerar, knappen för att spola startar men den fyller bara på med vatten. Kan man som amatör i eltoalettbranschen göra något 🙂?

För mig låter det som om problemet ligger i spola-knappen. Har du kollat kablarna där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan se att kvarnaxeln roterar när jag trycker på spolaknappen. När jag trycker på spolaknappen så blir det ett svagt slurp, sedan fylls det bara på med vatten. Jag har för mig att tidigare så blev det ett kraftigt slurp, sedan fylldes det på med vatten och sedan ett nytt slurp osv, om jag kommer ihåg rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att gå in på vad felet är så är 20 år nog livslängden för en (el)toa. Även om du får ordning på den nu så lär packningar och annat vara på ålderns höst. Kanske läge att passa på och byta ?

 

Bytte min på förra båten efter 17 år, och den var ganska "gisten" och skör i plastanslutningarna. Så illa att en sprack när jag lossade utloppsslangen lite vårdslöst. Inte kul om det händer någon liknande läcka ute på sjön/semestern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tomashag:

Jag kan se att kvarnaxeln roterar när jag trycker på spolaknappen. När jag trycker på spolaknappen så blir det ett svagt slurp, sedan fylls det bara på med vatten. Jag har för mig att tidigare så blev det ett kraftigt slurp, sedan fylldes det på med vatten och sedan ett nytt slurp osv, om jag kommer ihåg rätt.

Nu vet jag inte riktigt hur din toalett är konstruerad.

Men det är vanligt att dom har en dubbelpump som drivs av samma elmotor. I den ena pumpkammaren tas spolvattnet in och sprutas sedan ned i skålen. I den andra pumpkammaren tas toalettavfallet in och vidarebefordras till septiktanken. Den andra pumpen har också en kvarn som skall finfördela toalettavfallet.

 

Det gäller då att den andra pumpen har större kapacitet än den första, om inte fyller man på skålen med spolvatten och avfallet blir i bästa fall kvar någonstans i toalettens nedre delar.

Vad jag tror har hänt är att ”någonting” fastnat i den sekundära pumpen, eller i dess utlopp.

Det vanligaste är ju att man försökt spola ned för mycket toapapper.

 

Toaletten är sannolikt konstruerad så att man skall kunna ta isär den och rensa pumpkammare och rör. Det är inte något trevligt jobb, ett skitjobb, tag på gummihandskar och använd inte dom snyggaste verktygen.

Det kan ju vara bra att på något vis tömma skålen från vatten innan, och ha en del gamla traser under slangkopplingar och liknande innan du skruvat isär grejerna.

 

Jabsco-Par brukar ha reservdelar och renoveringssatser.

 

Förutom ett elektrisk fel kan det även vara så att slangen mellan toan och tanken är igensatt av kalkavlagringar, och då blir det ju svårt att tömma toan, så det är också en sak du skall kolla, gör det först av allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...