Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Morrison

fjärrkontroll

Rekommendera Poster

Jag har ett ankarspel typ Ankarlift från 1994 som fungerar bra, men fjärrkontrollen fungerar mindre bra.

Ankarlift vill ha 5000 kr för sändare och mottagare.

Vet någon om man kan hitta en billigare lösning, som t.ex. en annan typ av själva fjärrkontrollen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Många gör egna varianter med universalkontroller så har du lite koll på el finns denna typ på många siter, ebay

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info. El är väl inte min bästa sida men jag skall läsa på lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du söker på Ankarspel och/eller fjärrkontroll så hittar du en hel del. T ex denna tråd:

 

Själv har jag detta system till bog/akterprop. Liten smidig fjärr, robust mottagardel med reläutgångar och går på "säkra" och lagliga 868MHz:

https://docs.rs-online.com/ec0f/0900766b815e9b90.pdf

https://se.rs-online.com/web/p/remote-control-systems-kits/1463519

Inte det billigaste, men för att vara på 868MHz är det ändå billigt.

 

315MHz:

USA-version inte lagligt i Sverige

433-434MHz:

Slaskband med mycket annat ("vilda västern") och ofta är radiodelarna synnerligen enkelt gjorda och tveksamma. Leksaksnivå på radion, kan dock se seriösa ut. Men undvik !

868-870MHz:

Dedikerat band för just denna typ av kommunikation. Bra uppstyrt regelverk och ofta mycket mer seriöst gjorda radiodelar då de måste uppfylla mer krav än 433MHz. Bäst !

2,4GHz:

Näst bäst, även om bandet delas av WiFi och Blåtand. Lite sämre räckvidd än 868, men nästan alltid en hyfsat god nivå på radioelektroniken.

 

Övriga frekvenser (under 3GHz): Undvik, sannolikt inte lagliga i Sverige.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar alltid finnas en sådan här på Tradera.

Jag hade en sådan i förra båten, fungerade väldigt bra. 
Om det är så att ditt ankarspel manövreras med negativ styrpuls måste man komplettera med två enkla standardrelä. Nånstans har jag ett kopplingsschema på en sådan applikation.

Dessa brukar arbeta på skräpbandet 433-443 Mhz. Sändarna är inte vattentäta och det är väl tveksamt om dom flyter, eller hur länge det dröjer innan de blir vattenfyllda och sjunker, om man nu tappar dem i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en sådan lösning som herr Ohm refererade till i min förra båt. En mycket billig lösning som jag tyckte fungerade bra.

Köp två på en gång ifall du skulle tappa fjärren i havet, det blir ändå ljusår billigare. Jag gjorde så och har fortfarande kvar den extra i en låda någonstans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...