Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mikenyman

Svajig Buster Magnum

Rekommendera Poster

Hej,

 

Med stor risk för att jag lyfter en fråga som redan har tagits upp (jag hittade inget via sökfunktionen) ville jag vända mig till er som har en Buster Magnum. Jag är väldig ny i motorbåtsvärlden och körde häromdagen för första gången en Buster Magnum (2021). Vi upplevde alla att det svårt att hålla kurs, både i låga farter, men även delvis (dock mindre) i högre farter. Båten beter sig svajigt och kräver att man parerar kontinuerligt. Det finns tilltratt och trimplan på båten och vi har inte hunnit testat köra i olika lägen. Men jag var ändå lite förvånad att båten är så svårstyrd. Är detta normalt? 

 

Tacksam för svar och med vänlig hälsning,

Mike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låga farter, under 10 knop, kan det vara ett djävla slingrande. Om man fäller ner trimplanen max blir det bättre. 

Vad avsåg du med låg fart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Mikenyman:

Vi upplevde alla att det svårt att hålla kurs, både i låga farter,

Helt normalt för planande båtar i lägre farter 5-7 knop. Som Kane skriver nedfällda trimplan kan förbättra gången men även en 4-bladspropp gör att den slingrar sig något mindre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Låga farter, under 10 knop, kan det vara ett djävla slingrande. Om man fäller ner trimplanen max blir det bättre. 

Vad avsåg du med låg fart?

Tack för svaret! Under 10 knop var det som värst. Ska testa med trimplanen! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Magnum 2018, inga problem att hålla kurs i planingsfart. Under planing lite slingrigt, slingrigare ju lägre farten är. Avhjälps med trimplanen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mikenyman:

Hej,

 

Med stor risk för att jag lyfter en fråga som redan har tagits upp (jag hittade inget via sökfunktionen) ville jag vända mig till er som har en Buster Magnum. Jag är väldig ny i motorbåtsvärlden och körde häromdagen för första gången en Buster Magnum (2021). Vi upplevde alla att det svårt att hålla kurs, både i låga farter, men även delvis (dock mindre) i högre farter. Båten beter sig svajigt och kräver att man parerar kontinuerligt. Det finns tilltratt och trimplan på båten och vi har inte hunnit testat köra i olika lägen. Men jag var ändå lite förvånad att båten är så svårstyrd. Är detta normalt? 

 

Tacksam för svar och med vänlig hälsning,

Mike

Fenomenet kallas för Von Kármáns virvelgata. Vattnet passerar akterspegeln med ostadig flödesseparation. 

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Von_Kármáns_virvelgata

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I låga farter så svajar båten, det gör de flesta planande båtar i låg fart. Försök att inte styra emot för mycket, utan låt båten svaja fram och tillbaka med bara små input i ratten. Svajar den i högre farter så kolla att det inte är luft i hydraulstyrningen. Det är lätt hänt att man misslyckas med luftningen eller att det finns för lite olja i systemet. Om så är fallet så kommer båten att slingra sig i högre farter, och det är svårt att kompensera det med ratten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...