Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndersAnkan

Plugg som losstnat ur motorn

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Du var båten sjösatt. Men när jag startade motorn så kom det vatten ur motorn. Jag tror det är havsvatten, och om jag inte har fel så är det från den delen av avgasröret där vatten blandas med avgaser. Det var i alla fall en hel del sot i vattnet.

 

Jag kände under motorn och det var ett hål. Under hålet låg en metallbit. Nästan som en plugg. Kolla in videon så ser ni. Där ser ni även den andra pluggen som är kvar.

 

Kan det vara så att det finns pluggar i motorn som ska skjuta ut om det fryser i motorn, så inte hela alltet fryser sönder?

 

Jag stoppade tillbaka pluggen, slog lite på den med en tång så den fastnade. Sen läckte det inte, I alla fall sprutade det inte.

 

Är det bara att gå ner med en hammare och banka tillbaka? Tipps?

 

Motorn är en Volvo penta, inombordare, gammal GM motor, rak 4a

Redigerad av AndersAnkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk tror att det är frostpluggar 😃

 

Inte alls, det är pluggar för att täta utrymmet för kylvatten mm. 

När man gjuter block så behövs en typ av form, som sedan när den kratsas ur bildar just det tomma utrymmet. 

Ren tur att just pluggarna ger med, sig om kvarvarande vatten fryser inuti motorns kylvattenkanaler. 

Kan lika gärna vara blocket som spricker sönder. 

Is är inte plastisk, lik gummi. Utan sväller så att säga på plats. 

 

Köpte en ny pluggbricka. Den är kupad. 

Kupan ska vända utåt när du lägger brickan på plats. 

Lite tätning medel typ Permatex på kanten skadar inte. 

Knacka mitt på kupan, så spänner brickan fast. 

 

Är en kant i hålet, som hindrar brickan att ramla in. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pluggarna/brickorna är inte frostskydd utan täckbrickor för hålen som kommer från gjutningen, alltså produktionstekniska utformningar.
Sedan att det kallas frostbrickor i folkmun är att brickorna trycks ut om vattnet fryser i motor/avgasdelar, men inget fulländat skydd för gjutgodset kan likagärna spricka sönder.

 

Varför har den ramlat bort, dålig vinterkonservering eller är avgaslimpan på väg att rosta så byte är befogat.
Det går att knacka tillbaka brickan om godset är oskadat, lite silikon på tätytan innan brickan knackas på plats.

 

Finns lite olika typer av brickor, om du googlar på "montera frostplugg" så hittar du hur man får den på plats.

Ett ex 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett mycket bättre inlägg än mitt☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Ett mycket bättre inlägg än mitt☺️

Tycker jag inte, vi postade tydligen samtidigt med nästan identisk text 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack!!!

 

jag köper en ny för att vara säker

 

ska man verkligen använda silikon? Tänker att det blir varmt… såg ut som han hade på smet i filmen, men såg mer ut som fett…

 

eller har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev AndersAnkan:

Stort tack!!!

 

jag köper en ny för att vara säker

 

ska man verkligen använda silikon? Tänker att det blir varmt… såg ut som han hade på smet i filmen, men såg mer ut som fett…

 

eller har jag fel?

Jag tror de har tänkt sig klassisk packningssilikon för motorer.

Typ sånt här https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/packningssilikon-hogtemperatur-2000041863

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att allt är löst. Kontaktade Volvo Penta på Björnhammarvarvet. Hittade vilken frostplugg som lostnad, men den hade utgått.

 

Mätte gamla frostpluggen, Gick vidare till Hansenmarine, köpte 2 stycken. En var likastor som den gamla.

 

Försökte slå i med hjälp av en hylsa som var lika stor som kanten på frostpluggen. Det gick inte så bra. Det var trångt och pluggen kom in snedt. Började om på nytt och använde en lite slägga (2,5 kg tror jag). Slog in pluggen, nu sitter den fint.

 

Tack för alla tipps och hjälp

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...