Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tewski

Var går gränsen till för liten motor?

Rekommendera Poster

Hej båtvänner.

 

Vi har skaffat oss vår första båt. (Örnvik 550 HT) som väger 500kg

Av olika anledningar letar vi efter en ny motor. En av anledningarna är att vår nuvarande motor (Yamaha 55HK från tidigt 80 tal)  låter så förbaskat mycket samt är opålitlig o tjurig.

 

Av ekonomiska skäl, så kan vi inte skaffa en lika stor motor. 

Baserat på vår budget landar vi på motorer som bara är 9,9HK.

 

Så frågan är: Kan man ha en så pass "klen" motor på denna båten som väger 500kg?

 

Vad är nackdelarna förutom farten? 

Finns det något "BIG NO NO" med att ha en för liten motor, som jag borde känna till?

 

Vi är inte intresserade av att det skall gå snabbt o plana osv. Vi ska mest puttra runt o ta mysiga turer ut till kobbar osv, men hoppas väl ändå komma upp till 10 knop eller så.

 

Om någon har en rekommendation på en liten motor som kan passa denna båten, så skriv gärna det.


El-motor hade ju varit önskvärt, men hittar inte så mycket när jag googlar runt.

Stort tack för er tid.

 

Ornvik550HT.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är absolut ingen expert, varken på båten eller på att sätta på liten motor men en 9,9 hk tycker jag borde gå bra. Se bara till att du får rätt rigglängd så att motorn får rätt förutsättningar att göra sitt jobb.

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet att köra en båt med planande skrov och platt akterspegel långsamt är att den inte håller kursen rakt, utan slingrar sig fram. 
En tio-hästars motorn borde väl ge ungefär samma effekt som att köra den befintliga på kvartsgas eller strax därunder. Så det kan man ju testa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går men jag tror inte ni blir särskillt nöjda med 10 hk. Är målbilden upp till 10 knop hade jag satsat på en fyrtaktare med i alla 20 hk. Du vill inte åka omkring med full gas hela tiden🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En planande båt ska gå i planande fart eller deplacementfart, i detta fall ca 5 knop. Allt annat kostar onödiga pengar och river upp sjö. 10 hk duger gott för 5 knop, men som tidigare skrivits, färden blir slingrig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tusen tack för era svar.

Känns ju som att en kanske borde spara och skaffa sig en 20HK åtminstone.

 

Två följd frågor:

* Om man letar beggat, hur gammal får motorn vara tycker ni?

* När det kommer till ljudnivå, är det ljudskillnad mellan 2-takt och 4-takt?


Tack för eran tid.
//Ted

 

Redigerad av Tewski

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Tewski:

Känns ju som att en kanske borde spara och skaffa sig en 20HK åtminstone.

Nu tror jag du missförstått flera av svaren! 20 hk är mycket mindre än vad som krävs för att få båten att plana och är mycket mer än vad som krävs för att driva båten i deplacementsfart. Bortkastade pengar!

Tror du lugnt kan köra på runt 10 hk utan att behöva hålla maxgas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle helt klart fundera på att sälja båten som den är och köpa en med en skrovform som är anpassad efter önskemålen. Oavsett om den nya båten köps billigt utan motor eller för ungefär samma pris med en mer komfortabel motor kommer det garanterat vara en bättre affär rent ekonomiskt och slutresultatet kommer bli bättre 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så stor skillnad mellan 2-takt och 4-takt på full gas, för alla motorer låter mycket då och de drar ungefär lika mycket bränsle.

 

Men det är stor skillnad mellan 2-takt och 4-takt på lägre varvtal och mindre belastning. Då är 4-takt helt klart att föredra, både bullermässigt och driftekonomiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...