Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bollensbk

Ingen skvallerstråle

Rekommendera Poster

(Mercury -95, 10 hk XR)

 

Bytte vattenpump med impeller och hela kittet, men efter det kommer ingen skvallerstråle längre.

 

Visar alla ledtrådar i filmen här : http://yeltzin.net/video/Kylning.html

 

1. Ingen stråle.

2. Stråle med vattenslang till vattenrör.

3. Vatten kommer ur vattenpump när den körs med borrmaskin.

4. Drivaxeln snurrar, (propelleraxeln snurrar).

 

Termostaten är uttagen för att inte hindra vattnet, och vattenpump mot vattenrör är ansluten korrekt och även upp i hålet till motordelen.

 

Allt ser ut att fungera, men ändå inte.. Tips på vad det kan bero på?

 

Mina spekulationer går i banan av att vattenpumpen kanske inte trycker upp tillräckligt med vatten. Det kommer iaf inte en droppe vatten upp till termostaten.

 

Tips tas tacksamt emot..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm kan det vara så att du satt impellern åt fel håll? Då borde det funka så länge du kör borrmaskinen åt fel håll också men inte när drivaxel driver åt rätt håll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt de youtubeklipp jag sett ska man skruva drivaxeln medurs när man sätter in impellern, och de visar samma modell som jag har, så den borde sitta rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan helt enkelt vara stopp i slangen till skvallerstrålen. Vid mynningen är slangen sannolikt kopplad till en liten plastnippel som är den som vattenstrålen kommer ut ifrån. Eftersom denna plastnippel har mindre håldiameter än slangen så kan skit fastna just där. 
 

Jag hade en 9,9 hk Suzuki förut som konstant täpptes igen just där, så jag hade en liten ståltråd som jag fick pilla in i mynningen någon gång per säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade att köra motorn en gång utan locket till termostaten. Det kom inget vatten dit ens.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern vänder sig rätt när drivaxeln börjar rotera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det fungerade innan.. Men..  :)

 

Jag köpte allt till vattenpumpsbytet i samma kit, men när jag skruvade på vattenpumpens hus över impellern så klämde huset impellern så att den inte kunde snurra (glömde inte smörja impellern), kändes som att den var för hög.

Men tänkte att det kanske ska vara så att det inte går med handkraft, men med motorn så går det.

Efter att ha startat motorn utan att det kom vatten skruvade jag upp vattenpumpen igen och drivaxeln hade snurrat, men inte impellern vilket hade tagit sönder impellern.

Beställde ny och hade samma problem att få ihop det så kontrollerade att allt var rättmonterat och det slutade med att jag sandpapprade impellern på höjden tills det gick att skruva på pumphuset och samtidigt snurra på drivaxeln. Så att den passade med andra ord.

Därav att jag funderar på om den pumpar för dåligt med vatten, men den får inte plats utan sandpappringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser ut att vara dåligt flöde från pumpen, någonting är fel där.

 

Om du jämför dom nya med dom gamla grejorna stämmer det då ?

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet inte hur bra tryck det var i den gamla pumpen, men hittade ett fel iaf..

Precis efter gallret där båtmotorn suger in vatten finns en gummiring (Nr 20 på bifogade bilden) som gör att vattenröret sitter bra. Gummiringen hade vridit sig och låg snett och blockerade vatteninsuget en hel del.

Kan förklara varför det eventuellt är dåligt tryck.

 

Ska se om det fungerar bättre i morgon.

 

bild1.jpg

Redigerad av Bollensbk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dåligt tryck blir det garanterat om inte impellern vingar fyller ut åt sidorna. 

Köpte en ny, i stället för den du slipat. 

 

- Förresten hur kom du på att den du satte i inte snurrade? 

 

Vad var det i drivningen av denna som gjorde att den stod stilla? Nåt som gått sönder? 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om jag inte är helt ute och vimsar så är det vad jag förstår  så att impellern i en utombordare trycker vattnet.

Sugförmågan är dålig.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev bättre tryck nu i vattenpumpen, men fortfarande inget uppe i motorn.

 

När jag skruvade ner pumphuset gick det först snurra på drivaxeln eftersom man gör det när man ska få impellern att passa in i pumphuset, men ju mer jag skruvade ner skruvarna med fingerkraft desto trögare blev det att snurra drivaxeln, och till slut gick den inte snurra alls trots att jag inte ens använt verktyg. Efter många kollar så tänkte jag att det kanske är normalt och drog åt skruvarna som man ska.

Eftersom det inte kom vatten när jag startade motorn och att det kändes fel med att den inte gick att snurra så kollade jag impellern efter starten, och innanmätet på impellern hade vidgats.

Jag sandpapprade den nya impellern på höjden, och tog alltså inget på bredden, så den borde fylla ut som den ska.

 

Finns det något sätt att kolla om det kommer vatten upp i motorn när man startar förutom vid termostaten som är sista anhalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är impellerhuset buckligt? Är det verkligen rätt impeller? Man ska nog inte behöva fila för att få den att gå runt. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte buckligt, och impeller och hus kom i samma kit.

Jag beställde ett helt nytt kit nu. Börja om från början och så kanske allt löser sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sänkt ned motorn i sjön? Om inte gör det.

Har du spolmuff och kör på land är det inte säkert att det kommer något ur skvallerhålet.

Fyll annars en tunna med vatten så att pumpen kommer under vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I videon jag bifogade ser man när den startar i en balja. Där är pumpen under vatten. Och när jag provkör med borrmaskin så pumpar den trots att pumpen inte är under vatten, utan bara insuget..

Tänkte skaffa en soptunna, men har inte kommit dit än..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl avgasutblås på riggen, kommer det något vatten där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du fast impellern på drivaxelns kil? Annars låser du inte fast impellern på axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara för dåligt flöde när du kör den med borrmaskin,så något är galet med impeller,hus,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det sitter en slitskiva i botten på impellerhuset kanske den sitter fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg upp en bild som visar impellern på plats i pumphuset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du skriver ovan att när du drog fast locket till impellerhuset, så nöps impellern fast. 

Hur vet du det? 

 

Ok vi antar att den inte gick att snurra impellern. Men drivaxel gick att snurra? 

I så fall har du vridit sönder något däremellan. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåligt flöde..? .. Tack! Jag vet ju inte vad som är normalt flöde så det är en ledtråd.

 

När jag drog fast locket till impellerhuset så gick det inte snurra längre på drivaxeln eftersom impellern sitter samman med drivaxeln och ska snurra tillsammans med den.

Något gick ju sönder när jag startade motorn, och det var impellerns lås som roterade med drivaxeln och slet upp impellern.

Jag ska lägga upp bilder och så i morgon på hur det ser ut, hoppas även att jag får det nya impeller-kittet så jag kan visa hur det ser ut när jag säkerligen får samma problem igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du jämfört de nya impellrarna med den gamla? Det bör ju vara enklaste sättet att avgöra om det är rätt impeller du har fått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr slängde jag den gamla direkt eftersom jag inte förväntade mig problem. 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ett kit från Ebay eller "äkta vara"? I det senare fallet bör du ju kontakta ÅF och be om input?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ebay.. :) Billigt (300 kr) från kina, så det kan vara därför jag haft problem.

Den jag beställt nu kostar 700 kr och jag hoppas på bättre passform.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...