Jump to content
Sunday 02 October 2022

Recommended Posts

Hej!

En till batterifråga. Efter att ha läst massor av trådar här och även tittat in på Skyllermarks sida om båt-el och batterier är jag fortfarande lika förvirrad.

Först lite förutsättningar. Jag har idag två gelbatterier på 73 ah, åtskilda med ett skiljerelä. Ett för förbrukning och ett som startbatteri. . Det fungerar inte så bra med gelbatteriet till start, startmotorn är lite seg i starten, den ska dra igång en tvåcylindrig diesel. Nu börjar dessutom ett av gel-batterierna att bli rejält dåligt, självurladdar mycket snabbare än det andra. Till förutsättningarna hör också att jag inte är speciellt beroende av förbrukningsbatteriet, båten använd mest till dagsutflykter.

Tanken är at ersätta det dåliga gel-batteriet med ett vanligt fritidsbatteri och använda fritidsbatteriet till startbatteri. Det finns många synpunkter och åsikter om lämpligheten av ett sånt arrangemang, att det kan skada batterierna och förkorta livslängden.

Men jag tänker så här: Om jag fattar det rätt så lämnar generatorn konstant spänning och strömstyrkan genom batterierna bestäms av inre motståndet/förmågan att ta mot laddning. Då borde ju batterierna själva bestämma sin egen laddningsström och inte kunna ta skada av att de är parallellkopplade eftersom de bara är hopkopplade när generatorn laddar.

Synpunkter mottages tacksamt. 

Tror du är rätt ute! Minns jag gymnasiefysiken rätt är Ip = I1 + I2. Strömmarna delar alltså upp sig individuellt.

Det du bör hålla koll på är förstås att den totala strömmen inte blir högre än vad generatorn (och kablarna klarar av). Men så länge du inte har en diger bruksbank på 3-4 urladdade batterier borde det vara lugnt.

Du kan blanda batterier så länge du skiljer start- från bruksbatterier. De används ju på helt olika sätt. Startmotorn crankar ur sig en 1Ah på några sekunder, medans brukarbatterierna sakta tar sig ner från 100% till 50%. Går de under 50% tar de stryk, vilket händer oss alla allt för ofta. Efter att tagit stryk ett par gånger har de de facto andra egenskaper än startbatteriet. Så det gör liksom inget att de var olika från början.

Tack för svar. Det som oroar mig är att ett av batterierna skall påverka utspänningen från generatorn på nåt sätt så att det andra batteriet får för mycket eller för lite laddning. Vet inte riktigt hur en generator fungerar enligt Sutars hemsida kan generatorn reglera strömmen ut. Det tycker jag låter konstigt, enda sättet att reglera ström är väl att styra med utspänningen.

Varför inte köpa ett startbatteri, dvs ett batteri avsett för start av motorn, då det är det viktigaste för dig? Till små dieslar brukar små MC-batterier funka. Har för mig det är @Mackey som har ett sådant.

Fritidsbatterier är ofta mest lämpade som förbrukarbatterier i en båt och ibland inte speciellt lämpade för det heller.

Sen kan du ju välja att sätta det kvarvarande, bästa, GEL-batteriet som förbrukarbatteri.

Du bör nog också fundera på varför det ena batteriet blivit dåligt. Vet inte om det är det du har till start eller förbrukning men de flesta batterier som kroknar brukar vara förbrukarbatterier för att ägaren inte vet hur mycket denne dra ur dem. Du kanske inte alls är så lite beroende av förbrukarbatteriet så det har laddat ur mer än 50% flera gånger? Eller så har du dåliga kontakter/kablar till det så det aldrig tillåts ladda upp sig ordentligt?

• Like 1

1 hour ago, ChristerN said:

Varför inte köpa ett startbatteri, dvs ett batteri avsett för start av motorn, då det är det viktigaste för dig? Till små dieslar brukar små MC-batterier funka. Har för mig det är @Mackey som har ett sådant.

Fritidsbatterier är ofta mest lämpade som förbrukarbatterier i en båt och ibland inte speciellt lämpade för det heller.

Tänkte att ett fritidsbatteri kanske lämpar sig bättre för miljön i en båt. Men visst ett startbatteri funkar säkert bra. 

Sen kan du ju välja att sätta det kvarvarande, bästa, GEL-batteriet som förbrukarbatteri.

Ja tanken är att sätta det bästa gel-batteriet som förbrukar batteri.

Du bör nog också fundera på varför det ena batteriet blivit dåligt. Vet inte om det är det du har till start eller förbrukning men de flesta batterier som kroknar brukar vara förbrukarbatterier för att ägaren inte vet hur mycket denne dra ur dem. Du kanske inte alls är så lite beroende av förbrukarbatteriet så det har laddat ur mer än 50% flera gånger? Eller så har du dåliga kontakter/kablar till det så det aldrig tillåts ladda upp sig ordentligt?

Ja, det är förbrukat batteriet som har blivit sämre. Får nog ta och kolla statusen på det lite oftare i sommar för att se om det finns lägen när det kommer ner för lågt i spänning. När det gäller kablar och kontakter är det mesta nytt. Får väl kolla att laddspänningen är lika på båda.

Posted (edited)

Köp ett riktigt startbatteri och använd det friska gelbatteriet till förbrukning.

Under laddning tar vart och ett batteri den laddström det behöver. Inga problem att blanda batterier om de är utsatta för yttre laddning (eller urladdning) under tiden de är ihopkopplade. De s.a.s. sköter sig själva med hur mycket ström de vill ha.

Om du har ett relä som kopplar ihop och kablar/kontakter är riktiga så blir spänningen i princip lika på båda sidor. Men den säger inte så mycket om hur mycket batterierna laddas - är den 14V eller lite drygt det så räcker strömmen från generatorn till all laddning och försörjning av båten, är den lite lägre (13-13,8V) så laddar det men batterierna slukar antagligen allt generatorn orkar ge. Men är den under 13V när motorn går så är det sannolikt något fel på laddningen.

Visst är det flott med en riktig "tankmätare" för batterierna. Men att inte fler skaffat åtminstone en voltmeter i panelen förvånar mig, då de inte kostar många kronor men säger som sagt i alla fall en del. T ex dessa typer finns för någon hundralapp på Tradera, men även Biltema har liknande:

bild.thumb.png.0bcb974c73c00d4476963bbb2b8b6d90.png

Exakta laddströmmen och hur den fördelas går dock inte att veta med en enkel voltmeter på varje batteri. Men du får ju i alla fall även en koll så du inte drar ur dem får lågt, när siffrorna syns tydligt på panelen (eller var man nu sätter dem).

Edited by IngemarE