Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
martinke

Sälja båt till Finland, Erfarenheter?

Rekommendera Poster

Håller på och sälja en båt. Har en eventuell köpare från Finland som verkar väldigt seriös och vill hämta båten. Båten kan tas på trailer efter bil. 

Jag vet att det kan vara lite krångligt med bilar som ska säljas till utlandet, den ska avregistreras osv… Men hur är det med båtar? 

Hur löser man betalning? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga regler för båtar inom EU som även Finland tillhör.

Och se bara till att pengarna är på kontot innan den nya ägaren får tillgång till båten.

Betalning görs via banken och tar max 2 timmar. Antingen får de ringa eller så görs det via internet.

Men som sagt, pengar ska du kunna se på ditt konto innan du släpper båten.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Janne_G:

Det är inga regler för båtar inom EU som även Finland tillhör.

Och se bara till att pengarna är på kontot innan den nya ägaren får tillgång till båten.

Betalning görs via banken och tar max 2 timmar. Antingen får de ringa eller så görs det via internet.

Men som sagt, pengar ska du kunna se på ditt konto innan du släpper båten.

 

Tack för svar!

 

Har försökt läsa på lite på nätet och tydligen är båtar registrerade i Finland. Köparen måste visa upp köpekontrakt osv. för att registrera båten. Men detta är ju köparens huvudvärk.

 

Problemet jag och köparen har är att han kan komma nu på lördag och vad jag vet så har flesta banker stängt på helger.

Köparen vill ju såklart inte betala i förskott och jag lämnar inte över båten innan jag ser pengarna på min bank. Vilket köparen förstår såklart.

 

Ska snacka med min bank får se om dom har någon bra lösning på detta 🙂

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjlig lösning: Köparen reggar sig i en svensk bank, samma som du har (om det går) och öppnar ett konto med nätbank. Då borde du se en överföring direkt under förutsättning att du också har nätbank (vilket väl alla ha numer).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med en släkting som är mycket väl insatt. Han berättade att Swift-systemet är uppe i princip dygnet runt och deras körningar går en gång i timmen även helger. Ligger nere några timmar på natten bara för nattkörningar och backup.

Så länge man inte ska skicka pengar från Putain-banker så tar det alltså max 2 timmar.

 

Men självklart ska köparen ha kollat upp det med sin bank innan de lämnar Suomi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swish funkar inte med finska bankkonton. Här heter motsvarande app Mobilepay, den funkar i Finland och Danmark, i Norge finns den inte längre. De nordiska bankerna kunde gott slå till och skapa ett system som fungerar åtminstone i Norden...

 

 Som utlänning kan man inte öppna ett konto i en svensk bank förrän man har ett svenskt personnummer så att öppna ett konto för en båtaffär blir lite väl krångligt.

 

Kontoöverföring funkar dock rätt snabbt numera. Vissa banker finns ju både i Sverige och Finland, om båda parter har konto i samma bank borde ju kontoöverföringen gå lite snabbare, fast man vet ju aldrig med banker, de har en förmåga att krångla till saker....😀

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Faderullan:

Kontoöverföring funkar dock rätt snabbt numera. Vissa banker finns ju både i Sverige och Finland, om båda parter har konto i samma bank borde ju kontoöverföringen gå lite snabbare, fast man vet ju aldrig med banker, de har en förmåga att krångla till saker....😀

Läste för några år sedan att det skulle lanseras ett EU-baserat system för P2P (person-to-person) betalningar. Har ingen aning om vad den tänkta tidsplanen var och hur bankerna ligger till. Antar att Euro-baserade länder tvingas införa det först. - Men det hjälper ju inte TS.

Överföringarna går idag om jag kommer ihåg rätt via Swift och det är tydligen ett gammalt system som kördes en gång per dag (= natt) iaf för många år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu snackat med min bank. Min bank säger att köparen ska göra en överföring först för det är säkrast för mig, no shit…  Annars tar det någon dag innan pengarna landar på mitt konto efter han hämtat båten. 

Men kan man dra tillbaka en överföring efter att man har skickat iväg den? Låt säga att jag och köparen sitter tillsammans och jag tittar på när han gör överföringen på datorn.

 

Annars är det cash som gäller då! Men det kanske blir problem för köparen att få ut och svårt att sätta in för mig. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev martinke:

Annars är det cash som gäller då! Men det kanske blir problem för köparen att få ut och svårt att sätta in för mig. 

Har du bra kontakt med din bank och de vet om att du ska sälja din båt och sedan kommer med cashen och ett kontrakt gissar jag att det inte är några problem att sätta in pengarna.

Annars får ni väl ta ledigt en dag och sköta affären på banken. Kanske kan vara värt det för er båda om det är mycket pengar?

Ta ett till snack med banken du. Det är väl för oss kunder de finns till?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ChristerN:

Har du bra kontakt med din bank och de vet om att du ska sälja din båt och sedan kommer med cashen och ett kontrakt gissar jag att det inte är några problem att sätta in pengarna.

Annars får ni väl ta ledigt en dag och sköta affären på banken. Kanske kan vara värt det för er båda om det är mycket pengar?

Ta ett till snack med banken du. Det är väl för oss kunder de finns till?

Tack för att ni tar er tid och svarar 🙂
På något sätt löser vi detta! Köparen har verkligen letat efter just denna modell på båt länge och han vill verkligen ha den. Så det borde inte vara något problem för han att ta en ledig dag kan jag tycka.

 

Det blir ju en del pengar när det gäller båtar och man vill ju inte bli lurad. Det är dessutom första gången jag säljer något till ett grannland.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En vanlig banköverföring kan backas efter den har genomförts.

Den kan backas ända tills bankernas samkörning görs och det sker vardagar 1 gång om dagen i normalfallet.

Jag fick tjafsa länge med min bank innan de erkände att så är fallet, jag t o m genomförde en backning för att förvissa mig om att jag hade rätt.

Swish går inte att backa, men hjälper inte i detta fallet.

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste verkligen visningen av båten och genomförandet av själva försäljningen ske vid ett och samma tillfälle? Är det inte enklare att du först visar upp båten för köparen nu och sen genomför ni banktransaktionen och själva överlämnandet av båten om några dagar ifall allt känns rätt för er bägge.

 

Ifall köparen har letat som tokig efter just den här båten så gör det väl inte så mycket ifall köpet drar ut på tiden några dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel med en bank- eller postväxel? Jag antar att även en Finländare kan köpa en sådan, kanske t.o.m. svenska banker kan acceptera en i Euro?

Så har man ju "alltid gjort" när man köpt bilar, till exempel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte kunna titta på en finsk bankväxel och säga att den är äkta och inlösbar i Sverige.

Troligen skulle jag stå med en snygg photoshoputskrift i näven och bli utskrattad på banken.

Jag skulle inte acceptera en svensk heller av samma skäl som ovan.

Men står jag och köparen på min bank och de godtar växeln så duger det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men ni kan ju gå till banken tillsammans och lösa in växeln och när du fått pengarna kan du lämna över nycklarna. Visst, det måste ske en vardag, men bortsett från det så känns det som den bästa vägen framåt.

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...