Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Chrille26

Mycket rörelse på MD5A?

Rekommendera Poster

Hej! Söker erfarenheter av hur mycket rörelse jag ska förvänta mig vid motorgång med md5a. När jag går för motor upplever jag att motorn kastar relativt kraftigt i sidled och det skallrar och känns i hela båten. Det räcker med att jag håller emot motorn i sidled medans den är igång för att det ska bli märkbart mjukare gång.

Motorn är orginal i båten från 1982 och motorkuddarna stretchar ganska mycket vid moton igång. 
Jag är i stötarna att sjösätta nu så jag är inte så sugen på att börja byta motorkuddar nu, finns det några knep eller trix för att få motorn att stabilisera sig och inte kasta lika kraftigt vid gång?

Tänker spontant om det går att mosa ner lösa gummiblock på undersidan av motorn för att ta upp vibrationer, men jag vill inte skapa skadliga krafter mot skrovet om det finns avsedda förstärkningar för att ta upp motorkrafterna.

Tar tacksamt emot tips!

mvh Christian
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Chrille26:

motorkuddarna stretchar ganska mycket vid moton igång.

Det är svaret. 

 

Och när man bytt dessa, så ska moto/backslag linjerad mot propelleraxeln. 

 

När nu motorn kastar som den gör, kan man gott tro att propelleraxeln tar emot axeltrumman. Vilket inte är bra. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det S- drev eller backslag du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Är det S- drev eller backslag du har?

Det är S-drev på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då sket sig mina farhågor om att axeln slår i, men en eller flera mjuk/trasig motorkudde (-ar) gäller fortfarande. 

 

Och sliter onödigt mycket i bälgen, som kan gå sönder onödigt fort. 

Då är det adjöss. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns massor med filmer på Youtube.

Den här till exempel. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Finns massor med filmer på Youtube.

Den här till exempel. 

 

Vad/hur hjälper du TS med det youtube klippet?

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Wildeside:

Vad/hur hjälper du TS med det youtube klippet?

TS undrar ju…

8 timmar sedan skrev Chrille26:

Söker erfarenheter av hur mycket rörelse jag ska förvänta mig vid motorgång med md5a.

…och då får TS något att jämföra med, hur egna motorn vibrerar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev Chrille26:

Det är S-drev på båten.

Då kan du köpa motorkuddar på Biltema. Håller längre än originalkuddarna, och funkar lika bra. Minns inte riktigt vilka jag använde, men de bör vara ungefär lika höga. Det är inte så noga med S-drev. Jag tror de kostade 44:- styck.

Redigerad av Rollen
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Rollen:

Då kan du köpa motorkuddar på Biltema. Håller längre än originalkuddarna, och funkar lika bra. Minns inte riktigt vilka jag använde, men de bör vara ungefär lika höga. Det är inte så noga med S-drev. Jag tror de kostade 44:- styck.


Okej det låter bra! Vad använde du för hjälpmedel när du bytte för att hålla motorn på kant, samt var det mycket att släppa runt om för att komma åt?

Jag vill gärna byta men vill inte dra igång ett stort projekt innan iläggning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Chrille26:


Okej det låter bra! Vad använde du för hjälpmedel när du bytte för att hålla motorn på kant, samt var det mycket att släppa runt om för att komma åt?

Jag vill gärna byta men vill inte dra igång ett stort projekt innan iläggning!

Om det är en segelbåt lägger jag en regel över öppningen för skjutluckan, och använder ett spännband för att lyfta motorn i framkant, efter att ha lossat motorfästena. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl koll på bälgen, mellan skrov o drev? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
40 minuter sedan skrev Hybro:

Du har väl koll på bälgen, mellan skrov o drev? 


Med mina lekmannaögon tycker jag den ser frisk ut, men jag lär mig fortfarande och försöker få koll på allt!

 

Jag laddar upp en film på min motor här och rörelsen i motorkuddarna, så kan ni göra en bättre bedömning! 

* Alla kablar och allmänna röra är tidigare ägares verk, jag har planer på att snygga till och städa upp motorrummet. Filmen är också inspelad vid första kallstarten för i år och båten ligger på land.*
 

 

Redigerad av Chrille26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Babords motorkudde ser helt ihopsjunken ut. Det har läckt olja på den, och det tål den inte.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-03 vid 15:48 skrev Rollen:

Babords motorkudde ser helt ihopsjunken ut. Det har läckt olja på den, och det tål den inte.

 

Tack för bedömningen, det känns som att jag skulle vilja byta motorkuddarna innan säsongen drar igång.

Det finns inte en chans att jag får tag på original motorkuddar innan söndag, finns det likvärdiga kuddar som skulle fungera att använda från tex Biltema som passar md5a med S-drev? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...