Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

När jag började byta olja i växelhuset på min Yamaha F115 såg jag metallspån på magneten på den undre skruven. Jag kan dock inte bedöma om det är normalt eller om det är ett möjligt problem. Är det någon som utifrån bifogad bild kan göra en bedömning av hur det står till?

 

Mvh

Jonas

IMG_3497.JPEG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där kan inte vara normalt och att det finns en magnet i skruven är inte för att lösa ett problem, men för att varna för ett problem. Jag skulle konsultera en båtmek innan något skär sig tvärt. Att betala för en inspektion nu måste vara klokare, billigare och säkrare än att hoppas det inte skär sig när du är på sjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-30 vid 11:38 skrev jonsam:

metallspån på magneten på den undre skruven

Hur såg oljan ut? Mjölkaktig eller som caffelatte eller normal?

Hur mycket olja bedömer du att du fick ut, dvs kan det vara så att det var alldeles för lite olja i växelhuset innan du bytte?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Oljan såg alldeles utmärkt ut, nästan som ny faktiskt. Jag kollade inte riktigt mängden men det känns som det var ungefär rätt volym, möjligen något lite som du säger, men jag är lite osäker där. Både övre och undre skruven satt ganska löst och jag reagerade på att de lossnade lite väl lätt.

 

Hur som helst, jag mailade bilden på magneten till Yamaha Centrum och fick idag svaret att de små spånorna som syntes var helt normala och att det inte var något att oroa sig för.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det blir spån på magneten i en växellåda är helt normalt 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Carrera86:

Att det blir spån på magneten i en växellåda är helt normalt 

Av nyfikenhet, var kommer de från? Något gods slipas av och blir spån, vilket gods är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Järn- eller stålspån. 

Aluminium t ex simmar i oljan. 

 

Kolla nästa gång du byter olja om det finns nya spån. 

Det kan då vara mer alarmerande. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Av nyfikenhet, var kommer de från? Något gods slipas av och blir spån, vilket gods är det?

Dogclutchen slår emot växeldreven innan växeln hoppar i. Grader brukar lossna från antingen den ena eller andra komponenten, speciellt om motorn är ny.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Carrera86:

Att det blir spån på magneten i en växellåda är helt normalt 

Ja, framför allt när motorn är ny bildas det spån men jag har aldrig sett så mycket spån på en inkörd motor. Är dock inte alls någon expert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...