Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Force2013

Omöjligt att hitta marinplywood?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan har blivit med båt för första gången och köpt mig en liten virbo snipa som jag håller nu på att renovera. Dum som jag är så drog jag ut all inredning för träet har blivit fuktskadad och tappat massa lack. Jag trodde "aja jag kör värmepistol och färgskrapa och tar bort skiten" men upptäckte efter hela 2 dagars arbete att träet ser ändå skit ut... 

 

Så nu till min fråga vart kan jag hitta marinplywood i Värmland eller annat trä som inte kostar allt för mycket då jag behöver en hel del. Kollat i Karlstad Kristinehamn, Karlskoga olika båt butiker och byggbutiker. Har någon något tips på vart eller vad jag kan använda för trä för att bygga ny inredning eller om det finns något motsvarande som klarar fukten. 

Tacksam för svar! 

 

 

 

 

Redigerad av Force2013

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går i princip lika bra med vilken vattenfast limmad plywood som helst (vilket f.ö. det flesta är). Viktigare är väl träslaget på ytskiktet/ytterfanéren, så det kommer se snyggt ut. Själv har jag ofta använt ekfanérad björkplywood med klarlack, men med lite betsning och sedan lack kan man få snygg "mahognyfärgad" inredning redan med bara björkplywood.

Bygghandelns standardplywood kan också funka i de lite bättre kvaliteterna som inte har grova kvistar och ful ådring.

 

Lägger du ett lager lack även på insidan så har du förlängt livet på skivan även i fuktig miljö flera gånger om.

 

"Marinplywood" - vad menar du då ?  Det kan ju vara alltifrån teak/kotofanérad randig durkplywood till vanlig plywood. Men de är i princip alla lika fukttåliga.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Det går i princip lika bra med vilken vattenfast limmad plywood som helst (vilket f.ö. det flesta är). Viktigare är väl träslaget på ytskiktet/ytterfanéren, så det kommer se snyggt ut. Själv har jag ofta använt ekfanérad björkplywood med klarlack, men med lite betsning och sedan lack kan man få snygg "mahognyfärgad" inredning redan med bara björkplywood.

Bygghandelns standardplywood kan också funka i de lite bättre kvaliteterna som inte har grova kvistar och ful ådring.

 

Lägger du ett lager lack även på insidan så har du förlängt livet på skivan även i fuktig miljö flera gånger om.

 

"Marinplywood" - vad menar du då ?  Det kan ju vara alltifrån teak/kotofanérad randig durkplywood till vanlig plywood. Men de är i princip alla lika fukttåliga.

Marinplywood är det jag lärt mig av allt googlande så tyckte det lät rätt men menar bara plywood som klarar marina livet typ. 

 

Har du några bilder på resultatet av ekfanérad björkplywoodet och vart kan man få tag i det är det beställning som gäller då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft svårt att hitta just marinplywood. Men jag har löst det på lite olika sätt. Om jag behöver trä för att fästa saker mot eller som mothåll för pulpet och öglor så väljer jag formplywood. Om den skall sitta väldigt fuktutsatt så målar jag ett lager polyester på den. 
När jag inte har plastat har det börjat mögla rätt fort. 
När jag inte gillar färgen på formplywooden eller vill ha lite tjockare material, som inne i dynor, väljer jag vanlig kokbar byggplywood. Den plaster jag också in. Den här plyfan är jag inte riktigt nöjd med då den är ojämn och har få lager. Men på dolda platser gör den sitt jobb.

 

Vid synligt träarbete som bordskivor och inredningmahogny har jag börjat jobba med billig mahognyplywood. Om man väljer den kvistfria sidan blir den snygg med lack på. Men den är svår att såga då ytterfanéren gärna vill fläkas upp av sågen. Där borde jag kanske köpa dyrare material. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Force2013:

Marinplywood är det jag lärt mig av allt googlande så tyckte det lät rätt men menar bara plywood som klarar marina livet typ. 

 

Har du några bilder på resultatet av ekfanérad björkplywoodet och vart kan man få tag i det är det beställning som gäller då? 

Om du tittar på min hemsida (se länk i min signatur) och "båtdagbok" så finns en hel del.

Men det är ju lite beroende på vilken "färg" man vill ha på det. I gamla-gamla båten (titta på Diverse och Albin 25) så användes antingen mahognyplywood av den typ @anuba nämner, alternativt mahognybetsad björkplywood som då gick att få nästan likadan till utseendet.

Om man tejpar innan sågning (maskeringstejp) och sågar från "rätt" sida (blir från baksidan om det är sticksåg) går det att få nära nog flisfria snitt även med amatörverktyg och "billig" plywood.

 

Formplywood är belagt med ett fenolskikt som är väldigt fukttåligt (används bl.a. till betonggjutformar). Att plasta på det för att få det ännu mer fukttåligt skulle jag tycka är overkill, men avsågade kanter kan man behöva försegla med lack. OM det är snyggt kan diskuteras, men som skivor på icke-synliga ställen fungerar det mycket bra. Satt originalmonterat på flera ställen i förra båtens maskinrum, och såg likadana ut efter 20 år.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Glömde nämna det men all inredning jag har dragit ut är sån inredning som är synligt alltså hyllorna och taket ruffen och liknande så jag vill att det

ska se fint ut men att köpa skivor av ytterfanéren för 2000 3000kr styck gör nog lite för ont i plånboken då jag kommer att behöva mellan tummen och pekfingret ca x5 100x220cm skivor då det är en del stora paneler osv.  

Redigerad av Force2013
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Force2013:

Glömde nämna det men all inredning jag har dragit ut är sån inredning som är synligt alltså hyllorna och taket ruffen och liknande så jag vill att det

ska se fint ut men att köpa skivor av ytterfanéren för 2000 3000kr styck gör nog lite för ont i plånboken då jag kommer att behöva mellan tummen och pekfingret ca x5 100x220cm skivor då det är en del stora paneler osv.  

 

Hitta en bra video för de som är nyfikna hur det kan se ut, ser inte helt dåligt ut kan nog bli rätt fint det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-30 vid 09:44 skrev Force2013:

Glömde nämna det men all inredning jag har dragit ut är sån inredning som är synligt alltså hyllorna och taket ruffen och liknande så jag vill att det

ska se fint ut men att köpa skivor av ytterfanéren för 2000 3000kr styck gör nog lite för ont i plånboken då jag kommer att behöva mellan tummen och pekfingret ca x5 100x220cm skivor då det är en del stora paneler osv.  

Jag har köpte några skivor av sån här mahognyplywood.
https://www.seasea.se/inredning-däcksutrustning/trä-teakdetaljer/marinplywood/mahognyplywood-svarvad

Den är lite billigare. Ena sidan är kvistfri och ser bra ut med lack. Men jag inte har jämför med den dyrare sorten så jag vet jag inte vad som skiljer. Som jag nämnde var den här plywooden svårsågad. Valet av hastighet och sågblad på sticksågen hade stor betydelse för inte kanten skull bli ful. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-30 vid 09:39 skrev IngemarE:

Formplywood är belagt med ett fenolskikt som är väldigt fukttåligt (används bl.a. till betonggjutformar). Att plasta på det för att få det ännu mer fukttåligt skulle jag tycka är overkill, men avsågade kanter kan man behöva försegla med lack. OM det är snyggt kan diskuteras, men som skivor på icke-synliga ställen fungerar det mycket bra. Satt originalmonterat på flera ställen i förra båtens maskinrum, och såg likadana ut efter 20 år.

Jag har kört obehandlad på samma sättet förut med lite olja på kanten men efter att jag hade stoppat träbitar inne i en badbrygga och inne i dynor som utsätts för regnvatten, så har jag stegat vattenskydden.
Originalplywooden i mina dynor var obehandlad och hade ruttnat efter 15år. Nu är dynorna både plastade och fogade. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minutes ago, anuba said:

Jag har köpte några skivor av sån här mahognyplywood.
https://www.seasea.se/inredning-däcksutrustning/trä-teakdetaljer/marinplywood/mahognyplywood-svarvad

Den är lite billigare. Ena sidan är kvistfri och ser bra ut med lack. Men jag inte har jämför med den dyrare sorten så jag vet jag inte vad som skiljer.

Just den köper jag till icke synliga snickerier då det är den billigaste WBP (water and boil proof) plywood jag kan köpa lokalt. 

 

Till synliga detaljer har jag köpt den här på Hjertmans, vet inte om den skiljer sig mot SeaSeas finare skivor - https://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/teakdelar-virke/plywood/mahognyplywood-12mm-1-4-skiva

 

Så här skiljer sig "finsidan" av den svarvade skivan mot den bättre kvaliteten. Båda obehandlade. En stor skillnad i färg och kvalitet på ytan. Den finare skivan är en fröjd att lacka och göra fin. 

 

3M2D8571.thumb.JPG.ab0936ea57925da14b6346b9b0a5c9b2.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev anuba:

Jag har köpte några skivor av sån här mahognyplywood.
https://www.seasea.se/inredning-däcksutrustning/trä-teakdetaljer/marinplywood/mahognyplywood-svarvad

Den är lite billigare. Ena sidan är kvistfri och ser bra ut med lack. Men jag inte har jämför med den dyrare sorten så jag vet jag inte vad som skiljer. Som jag nämnde var den här plywooden svårsågad. Valet av hastighet och sågblad på sticksågen hade stor betydelse för inte kanten skull bli ful. 

Eller såga skivan från undersidan/baksidan

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Vegabjorn:

Eller såga skivan från undersidan/baksidan

 

Jo precis. Jag löste det så men hastigheten hade också betydelse. Troligen hade lite tejp också hjälpt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

La renoveringsplanerna på is just nu, får köra med hemsk inredning detta år sen efter säsongen så har jag gott om tid att arbeta i lugn och ro. Jag tänkte faktiskt testa med björkplywood och sedan betsa det och köra 2 3 lager klarlack så får vi se hur det blir 😄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...