Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
khhk416

Byte akterdusch Nimbus 29 Nordica

Rekommendera Poster

Hej, jag är ny på forumet och har en fråga angående akterdusch till en Nimbus 29 Nordica. Båten köptes i höstas och akterduschen behöver bytas (inklusive insatsen som blandaren sitter fast i). Är det någon som har förslag på var jag kan hitta rätt modell av akterdusch? Nimbus webshop har jag kollat med, dom verkar inte ha rätt modell tillgänglig. 

 

Tack på förhand 🙂

 

Mvh

Peter (Södertälje)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du tar ett eller flera foto kommer du troligen få många fler svar.

 

Inte ens Nimbus tillverkade ju duscharmaturer själva så den finns säkert i många andra "icke Nimbus-sammanhang", och ibland har tillverkarna använt olika modeller beroende på tillverkningsår o.s.v.

 

Är det en begagnad båt kan ju en tidigare ägare bytt ut den också. Duschen kan ju fungera (minst) lika bra även om det inte står "NImbus" på den....😉

 

Förresten - var det ens standard från Nimbus med dusch på dessa ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den runda insatsen med blandare du behöver? Jag bytte en på en Nimbus nyligen. Köpte den på Erlandsson brygga. Den nya hade lite större diameter, 70mm. Så jag fick förstora hålet lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar! Jag har inte båten på hemmaplan just nu så bild kommer senare i veckan. Förra helgen monterade jag iaf bort den gamla blandaren, slangen samt boxen allt satt i och kvar är då ett hål i skrovet som har en något ovanlig form (smalare upptill och bredare nedtill). Utan att fundera så mkt på det utgick jag från att det är en Nimbus-standard men nu vet jag att det nog inte är så och att det kanske blir svårt att hitta en modell som passar rakt av..? Slang och blandare är inget problem, det är att hitta en lösning som passar hålet i skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nimbus gjorde ju som alla andra, köpte så gott som all utrustning från andra leverantörer, samma leverantörer som båttillbehöskedjorna köper från. Roca var en av dessa, och Roca har väl sådana duschar också?

 

Om du tittar på Hjermans, Sesea, och då på Erlandssons hemsidor finner du en hel del sådana här duschar, och några olika för inbyggnad.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

på min Nordica så bytte jag armatur och dusch men jag hade tur att den gamla plastlådan" var ok att behålla, för om du inte har en sådan hel så får du hoppas att du kan köpa en som täcker ditt hål eller kanske man kan ha en vit plast ram under som täcker, Finns rätt mycket info om du vill läsa på Nimbus 29 uppdateras här på MG

mvh Jonas

utan dush.jpg

med dush.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Nim26:

Hej,

på min Nordica så bytte jag armatur och dusch men jag hade tur att den gamla plastlådan" var ok att behålla, för om du inte har en sådan hel så får du hoppas att du kan köpa en som täcker ditt hål eller kanske man kan ha en vit plast ram under som täcker, Finns rätt mycket info om du vill läsa på Nimbus 29 uppdateras här på MG

mvh Jonas

utan dush.jpg

med dush.jpg

Det brukar ju vara en undermålig plast i dessa inbyggnadsgrejer, som synes på bilden så har UV-strålningen från vår närmaste stjärna missfärgat platsen. Det var likadant för mig på en liknande infälld installation. Jag tvättade med aceton, då blev plasten klibbig, sedan på med Plastic-Paddings bruna grundfärg, och sedan en vit färg som matchade båtens färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Jag har i helgen köpt nya delar som förhoppningsvis kommer under veckan, hittade till slut rätt inbyggnadsdel men precis som ni skriver så ser det ut att vara en del nyansskillnader i plastdelarna. Jag är inte alltför petig men jag tar med mig ommålningen som beskrivs ovan så får vi se om det blir aktuellt. Passning och funktion hoppas jag blir 100%. Hålet jag har i skrovet är förövrigt "identiskt" med det på bilden ovan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte som så med nyanser att en ny är oftast kritvit och det är inte skrovet så,,,:P

Men det blir säkert fint, kul att se lite bilder när du är klar,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...