Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Boffi

Marchfart?

Rekommendera Poster

Är ny med motorbåt.

Undrar hur man vet tar reda på marchfart. Har en liten styrpulpet och en Yamaha F50 som vid maxfart varvar ca 6250 varv vid 30 knop. Ska man gå efter varvtalet för att se marchfarten? Märkte att det inte var så stor skillnad i fart mellan ca 5500-6250 varv. Kanske även har fel propeller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det beror hur du  definierar marchfart. För mig är det där den går effektivast och då oxå oftast skönast. Med skönt menar jag ljudvolym vs fart och vs vibrationer. Det läge där ljud och vibrationer gör att det låter som motorn mår bra.
 

Om det inte är så stor skillnad mellan 5500 och 6250 så ska du köra på 5500! Eller rättare sagt 5500 blir ditt max, ingen poäng att varva mer eftersom du bara får ut marginellt mer fart och det därför bara blir en kostnad. 
 

Marchfarten ligger nog en bit lägre. Du fick ett svar på 25 knop, jag skulle gissa på 20. Men det beror såklart hur stor båten är, vikt etc. Min styrpulpet jag hade med 40hk skulle jag säga gick bäst (snålast och skönast) vid ca 20. Brorsans styrpulpet går oxå effektivast och skönast runt 20 knop med en 70 hk. 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skriver du inte vilken Yamaha F50, men de flesta skall varva max 6000rpm. Jag upplever att min F50 går bäst med marschfart ca 4000varv. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boffi:

Är ny med motorbåt.

Undrar hur man vet tar reda på marchfart. Har en liten styrpulpet och en Yamaha F50 som vid maxfart varvar ca 6250 varv vid 30 knop. Ska man gå efter varvtalet för att se marchfarten? Märkte att det inte var så stor skillnad i fart mellan ca 5500-6250 varv. Kanske även har fel propeller.

 

 

36 minuter sedan skrev Jorgen01:

25 knop

Det finns ju rätt så många parametrar att ta hänsyn till.

Motorstyrka, varvtal och propellerval är väl de viktigaste.

Men inte att förneka är ju båtens konstruktion, främst då båtens botten. Båtens last, båtens gångläge som då ofta är relaterad hur last och passagerare är placerade ombord etc etc.

Sedan då ”vad naturen ger” vindstyrka, vindriktning och våghöjd. Även kraftig motström påverkar ju, ävensom det sällan brukar bli ett problem.

 

Jag har på båtmässor stått bredvid bredkäftade försäljare som berättat att en kombination av båt och motor ”garanterat” går i XX knop… ja, i medvind, en person ombord, ingen last, nästan tom tank, och inomskärs med en vattenyta blank som ett dansgolv.

 

Det var väl inget vidare svar på din fråga, men det var väl mer en hänvisning till att det ändå aldrig blir riktigt som man tänkt sig, det är för många parametrar man får emot sig hur man än beter sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest ekonomiska farten är väl alltid så långsamt som möjligt upp till deplacerande hastighet (~5 knop) därefter vill man upp i plan (~20 knop). Högre hastigheter än så höjer bara förbrukningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Boffi:

Är ny med motorbåt.

Undrar hur man vet tar reda på marchfart. Har en liten styrpulpet och en Yamaha F50 som vid maxfart varvar ca 6250 varv vid 30 knop. Ska man gå efter varvtalet för att se marchfarten? Märkte att det inte var så stor skillnad i fart mellan ca 5500-6250 varv. Kanske även har fel propeller.

 

Jag tycker detta är en av de bästa frågorna jag sett på länge. Många pratar om marchfart och jag tror det finns lika många svar som det finns båtägare.

Min personliga åsikt är att det är den fart man tycker båten går bra i.
En tidigare båt som var lite undermotoriserad gick bäst nära maxvarv tyckte jag. Den kom då upp ur vattnet bra och motorn fick inte jobba lika hårt som i lägre farter.

Nuvarande båt (Saga 315) går bra i alla farter under 20 knop och däröver blir den lite instabil pga sin köl.

Min gamla Yamarin 490 med en 70 hk på går som bäst mellan 19 och 26 knop.

Det är den ena definitionen. Den andra är att motorn går x00 varv under maxvarv och vilken nivå under man väljer beror på motor och båttyp. En planande båt med utombordare tex med maxvarv på 6000 kanske enligt denna definition har sin marchfart på ca 5000 rpm medans en halvplanande båt med dieselmotor kan ha sin vid 2800 av 3200 max rpm.

Så ser de definitioner av marchfart som jag har hört talas om ungefär ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Det är en F50AET från 2000.

Jag har bytt motor från en Mariner 30hk 2 takt som var alldeles för klen för båten.

 

Om den nu verkar varva mycket ska jag då byta propeller?

Men jag har bara testkört ensam i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta hänger bara på en motor utan att tänka på propellern, så gjorde firman när jag köpte ny båt & ny motor. Jag kom ganska fort på att det inte fungerade så bra. Problemet var att jag köpte båt & motor på olka ställen pga. av priset på motorn. Hittade denna hemsida på nätet propellertrim.se. Fyllde i deras beräkningsformulär & mailade detta, fick omg. svar med rekommendation på lämplig propeller som jag fick prova & med bytesrätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland talas det om att marchfart är 1000 varv under max på utombordare, i ditt fall skulle det vara 5000 varv. Misstänker att det kan bli lite väl snabbt om man vill åka mest ekonomiskt. Då är det hålla sig under deplacementfart/ skrovfart. Finns en formel på Wikipedia där du kan räkna ut skrovfarten, inte båtens längd utan vattenlinjen längd, höfta till den på ett ungefär. Håll dig under den farten när du kör långsamt. Sen när du ökar farten så gör det genom att mjukt ge fullgas.  När båten planar så drar du av gasen. Billigast går nog båten i den farten den planar ut bra och motorvarvet är lågt, testa dig fram vad din båt gillar, ex lägg dig i 25 knop, dra av gas successivt och känn efter, börjar aktern sjunka och svallet bli större så har du sänkt farten för mycket, då börjar det gå tungt. Gissar att du bör kunna åka I ca 20 knop med en eller två pers ombord, med fler ombord kanske du får öka en knop eller två för att den ska plana lätt. När du hittat denna fart så är det nog det du ska ha som marchfart. Dvs så lågt varvtal som möjligt där den planar lätt och bra. 

Om du har eldrivet trim/till så kan det också bli en faktor. Är det vågor, trimma inte ut för att få så lång vattenlinjen som möjligt för att det ska bli så bekvämt som möjligt. Är det plattvatten kan du kolla på knopmätaren, trimmar du ut kommer du se att farten ökar något, då går det billigare/kan dra av gasen lite för att bibehålla farten. I lägre planingsfart kanske det blir negativt att trimma ut, testa. Ju fortare du kör, ju mera kan du trimma ut. Börjar fören självsvänga upp och ner, trimma in tills det upphör, börjar propellern suga luft, trimma snabbt in tills den åter greppar. Kallas ventilera, ibland hör man även uttrycket kavitera. När ovan inträffar kan variera beroende på fart och hur mycket last det är ombord och var den är placerad. När du kör sakta och under acceleration när du ska upp och plana så ha motorn intrimmad. 

Här är det bara att öva så det känns naturligt och sen testa sig fram. Bra att vara aktiv med trimma. Möter lite svall trimma in, passerat, trimma ut osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Rätt" marschfart beror på, som många andra skriver, vad man optimera. Min Buster XL går mest ekonomiskt vid 23-24kn , då drar den strax över 14 lit/h med mig ensam i. Bäst tycker jag båten går i vattnet runt 28-29kn, men då drar den lite mer bränsle per sjömil. Därav så ligger min marschfart oftast däremellan, beroende på hur mycket sjö det går. De båtmotorer jag haft så har alla haft en kraftig ökad förbrukning när man tar ut mer än 80% av effekten. När jag tar ut ca 80% effekt i min motor så närmar jag mig 1 lit/sjömil.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Själv har jag min optimala marschfart vid drygt 2200-2700 rpm under maxvarv, 22-28 knop.

Och man ser i körstatiken för motorns 109 timmar att 3000-4000 rpm är ett väl besökt område;

<1000 rpm, 30,5h

1000-2000 rpm, 17,5h

2000-3000 rpm, 18,9h

3000-4000 rpm, 40,5h

4000-5000 rpm, 0,9h

5000-6000 rpm, 0,1h

(Max loggad rpm 5734)

 

Mycket över 4000 rpm kan man härleda till testning av propellrar.....

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...