Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
goca

Manöverlina/Furlinglina för Furlex 100S

Rekommendera Poster

Tänkte byta ut den gamla furlinglinan som sitter på en Furlex 100S. Har försökt hitta info om vad för typ av lina och dimension det ska vara i manualen men där nämns inget om det. Har mätt själv lite och det är en ca 8mm lina, svart/vit troligtvis orginal. Tanken är då att fortsätta med en 8mm lina eftersom det fungerar bra att dra med händerna och den får plats på rullen utan krångel.

 

Min fråga är, passar en vanlig dubbelflätad skot- fallina av polyester för jobbet eller ska det vara en special typ för att klara av inrullningen lättare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det passar nog med vilken 8mm lina som helst bara den har tillräckligt låg töjning.

Tror att de flesta polyesterlinor gör jobbet. Jag satte dit en Dyneemalina men det var nog överkurs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill starkt rekommendera dyneema eller liknande styv lina utifrån mina egna erfarenheter.

 

När jag köpte min båt hade den en ganska mjuk furlinglina, vilket gjorde att den vid flera tillfällen när jag seglade själv rullade upp sig kring förstaget när jag rullade in seglet. Hade nog inte inträffat om jag hade lyckats bättre med att hålla furlinglinan lagom spänd medan jag rullade in seglet. Men det är inta alltid lätt att göra när man seglar själv och har flera saker att hantera. Med en för mjuk furlinglina finns det mindre felmarginaler.


Bytte då till Dyneema (eller kanske kopia med samma egenskaper) och har aldrig haft några problem sedan dess. Dyneemalinans större styvhet gör att den aldrig snor sig runt förstaget trots lite för mycket slack i den vid inrullningen.

 

Mina erfarenheter pekar alltså på att det inte enbart är låg töjning som är viktigt utan också hur styv furlinglinan är. Därför rekommenderar jag starkt Dyneema som furlinglina. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförliga svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan det bli slack vid

inrullning? 

 

Och vid utrullning av seglet, så släpper du väl inte allt vind för våg, även om det ser fränt ut. 

Låt linan löpa genom handen, så är det aldrig några problem. 

 

Enda förebyggande är att då seglet ärvelt inrullat, så ska var 6 - 7 varv kvar på rullen. 

 

Har du färre så kan linan lossna från rullen och då går det inte att rulla in seglet alls. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...