Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ruskpricken

Hjälp med att "lappa" gummijolle önskas.

Rekommendera Poster

Hallåj....

Finns det någon person, mycket händigare än jag när det gäller att laga en pyspunka på min gummijolle. Har "lappat" den flera gånger med det pyser likförbaskat. Läckaget sitter i en skarv mellan botten å ponton så det är svårt att få det tätt.

 

Tacksam om någon i närheten av Enköping el Strängnäs el inte allt för långt bort skulle kunna hjälpa mig med detta  Jag har givit upp efter 5-6 lappar. Köpt "riktiga" grejer å följer alla råd men det funkar inte för mig. ( får köpa Vitapro?  Skämt....)

Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Utan att fysiskt kunna hjälpa dig på plats så ger jag dig detta rådet:

 

Det är ju rätt svårt om läckan sitter i en delvis dold skarv eller söm. Jag har haft liknande läcka och bara delvis fått den tät. Min lagning är lufttät men inte vattentät.

 

Utan att ha sett hur det ser ut, kan jag väl råda dig att försöka frilägga tuben från bottenduken, och med de medel som står tillbuds, en reperationssats, att först laga luftläckan, följ noga beskrivningen om hur det skall tvättas rent, limmas och lappas. Sedan då "bara" limma fast bottenduken igen. Och det kan ju vara svårt om nu lagningslappen hamnar precis i skarven mot bottendurken.

 

Jag har fått göra diverse mer eller mindre provisoriska lagningar, där det ingått "galonväv", riktig gummibåtsväv från reparationssats,  kontaktlim, sikaflex, värmning före och efter med varmluftspistol,  samt en och annan bön till högre makter eller åkallande av motsatsen... Som sagts numera luft- och trycktät, men det kommer in omkring 2 dl havsvatten per dygn, men jag har ett öskar ombord så det är ok. och det brukar ju ändå regna en massa om sommaren, så det blir att ösa gummibåten varje morgon iallafall....

 

Att köpa en nu gummibåt, en Brig, är ju inte att tänka på, då fabriken ligger/låg i östra Ukraina.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Georg för svaret.

Det går inte att separera pontonen å det upplåsbara botten. Det är pontonen som läcker, sedan följer luften  svetsfogen mellan delarna. Knepigt ställe.

 

Jo jag har har nog gjort allt du beskerv, inkl att åkalla den andra Potentaten. Även lagt upp det på en platt betong-yta å bankat med hammaren innifrån å ut när lappen lades på. Hjälpte ej. Den håller trycket en ½ dag sen måste man pumpa.

 

Igår hittade jag rep.satsen å det är "original" rikitga grejor så jag vet inte vad jag skall ta mig till.

Nåja. Om några andra har andra å flera tips el kan hjälpa til så skriv en rad el ett meddelande här på sajten.

Trevlig sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Anuba.

Missuppfattning, var läckan är vet jag, att få det tätt pga svetsfogarna som är problemet.

Redigerad av Ruskpricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har sett på nätet, men minns inte vart. 

 

En typ gummilapp med en typ navelsträng mitt på ena sidan. 

Tog upp en rätt stort hål mitt för läckan. 

Kanske 3 - 4 cm. 

Såpass att man kunde föra in en typ trasa och göra rent insidan runt hålet. Fingra lite liksom. 

 

På med lim på insidan runt hålet. Fingervals med skydshandske.

Rev av skyddsfolien på lagningslappen och knödde in den genom hålet. 

Lappen fanns i flera storlekar. Skulle täcka området runt hålet rejält. 

 

Lät den breda ut sig på insidan och drog sen lite lätt i strängen, sen var det bara att fylla med luft. 

Simsalabim. 

 

Klippte av strängen. 

 

Nåt nämndes om Hypolon. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för beskrivningen Hybro.

Nu äre alltså så att det finns inget synligt hål, det kryper iväg i de dubbla lagren "gummi"-duk  där uppblåsbrara botten samt sidoskrov möts i en ca 3-4 cm bred limmad/pressad /smält skarvfog.

Å det är liksom nåra ca ½ mm höga smala rillor efter svetsningen av det hela som gör att jag får inte tätt när jag lägger på lappen. Hopplöst läge alltså för ene amatör. Hade de vatt vanlig cykelslang så...... Man skulle behöva "smälta på" nått på någe vis så det smälter ihop med den plast som finns i gummiduken som jag ser det.

Suck.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken del måste du fylla, durk eller ponton (pyspunkan)?

 

Om det är durken så kanske man kan fylla upp den med typ byggskum eller dylikt (såg någon video på Youtube).

Nackdelen är väl att du har den uppblåst hela tiden...

 

Alt2 är väl att gör ett inspektionshål och limma innefrån och sedan laga inspektionshål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...