Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ruskpricken

Återmontera Sumlogg.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Snart dags att gå i plurret å innan dess måste jag montera min gamla Sumlogg.

Ni vet, den där med wire som snurrar.

......Om jag skall göra det.....

Är i valet å kvalet, trevligt att ha å den visade rätt bra vid de låga farter jag har för det mesta, går knappt över 6 knop ens.

Men det är inte nödvändigt egentligen. Vill jag absolut veta min fart så finns ju GPS i telefonen.

Mera som en kul grej å nostalgi.

 

Men så läste jag tråden om sumlog å Arduino, det fick mig att tänka om lite.

För sumloggen måste jag ta upp ett hål i skrovet för Wiren. Har ju plastat igen det när jag tog bort loggen. Finns en viss risk för läckage.

 

Däremot så har jag kvar en riktig raritet med ett paddelhjul som kräver endast  eltråd, mycket mindre risk för läckage i skrovet. Den godingen är så gammal så den drevs med ett sk Ficklampsbatteri, ni minns kanske den på 4,5 V, platt, bestående av tre runda celler.

Den fungerade med just pulser som den räknade från paddelhjulet å den elektronik som behövdes var ju ganska enkel.

 

Jaha? Jo, tänk om... tänk om jag skulle montera den istället för sumloggen? Å ev skapa lite ny elektronik men det kan ju tänkas att den funkar som den är trots sina år. Å 4,5 V är lätt att ordna från vanliga batteriet på 12V=.

 

Så vad säger ni gamla uvar som varit med ett tag? Vad tror du IngemarE om du läser detta?

Aftonbladet eller Expressen? Eller ingen tidning alls?

 

Jag kommer läsa era råd å synpumkter å tankar med stort intresse men behåller mig "rätten" att göra som jag vill, kanske inget alls.

 Innan jag sjösätter måste jag svetsa ett par nya extra sidostöttor till kärran, men det är en annan historia. Sedan åker hon i plurret utan annan åtgärd, lite beväxtningsskyddsfärg i vattenlinjen är allt. Det övriga fixar jag som vanligt ombord vid bryggan.... dvs troligen inte....

😃😉😊

 

 

 

Redigerad av Ruskpricken
Stavfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...