Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fivestarHERMES

Mercury 90hp ELPTO 2 takt, 2001 model Går Dåligt Hjälp

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan har haft denna motorn ett tag nu den har aldrig gått super bra men förra sommaren så funkade den att köra med ute på vattnet, men sen nu har den stått hela vintern jag testa starta den under vintern men väldigt svår att starta och om den startar så går den som en traktor låter helt fel och stannar direkt klarar inte att reva upp.

Jag trodde det var kolvarna som var bad direkt för hur dåligt den gick kanske var bad comp i någon kolv men så köpte jag nu ett compression tester från OEM till mercury och jag fick helt ok PSI på den Top cylinder 115 psi, middle 110, bottom 115, blev glad att få sådant högt för har inte startat den sedan typ november så det var kall motor och jag hade inte full throttle open i heller, vilket kan ge 5 extra psi typ om man har full throttle.

Jag starta motorn i dag, och jag tog av locket på motorn så att solen värmde upp motorn lite innan, och jag blev lite chockad av att den startade på ungefär 4 försök jag använde "tryck in nycklen för choke" så starta den jag trodde aldrig det skulle hände med hur den gick i vintras men så klart då är det fukt och kallt som kanske sabbade något. 

Jag har laddat upp en video så ni kan lyssna hur den låter jag tycker den inte går smooth som den ska kunna göra.

https://gofile.io/d/hES849

 

Har tittat på andra folk's mercury 90hp 2 stroke online och deras går smooth inte så här choppigt

 

 

Skulle uppskattat om någon kanske kan höra via ljudet vad kan vara off med motorn kanske Triggern? som kanske gör dålig gång på motorn.

jag använder inte båtens tank på 80liter jag tog en liten 10 liter dunk och köpte ny 98 octan bensin oljan är en 2-Taktsolja Premium plus 

 

  Rapportera

 Citera+  Citera

Redigerad av fivestarHERMES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoppa i den i sjön och testa.

Det är svårt att lyssna sig till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser tändstiften ut, kanske dax att byta?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Bosse:

Hur ser tändstiften ut, kanske dax att byta?

kan ta bild på dem och visa ska ner till båten senare idag

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev touchwood:

 

Går den på alla cylindrar ?

 

låt säja att en piston inte funka vad är ofta problemet då?, som orsakar att en inte skulle funka

 

Och jag ska ner till båten senare i dag kan testa ta ut en kabel efter en och se om alla 3 funkar

Redigerad av fivestarHERMES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här typen av felsökning är väldigt svåra att lösa via ett forum. Enklast är nog att du lämnar in motorn till en serviceverkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att verka dryg på något sätt, men det är 50 gånger lättare att läsa och förstå det du skriver om du använder dig av punkt mellan meningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den låter som den går på 2 cyl. Ta ut stiften och kolla att du har gnista på alla 3. Kolla även hur stiften ser ut. Har du ett som är vått av bensin så har du hittat det som inte tänder. Då får du felsöka om det är stiftet eller ngt annat. Är alla stift torra så är det troligen en cylinder som inte får bränsle. I och med att du har kompression så behövs bara bränsle, gnista och luft för att den ska gå. Luft får den då 2 cyl fungerar. Då kvarstår bränsle och gnista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Alanningen:

Den låter som den går på 2 cyl. Ta ut stiften och kolla att du har gnista på alla 3. Kolla även hur stiften ser ut. Har du ett som är vått av bensin så har du hittat det som inte tänder. Då får du felsöka om det är stiftet eller ngt annat. Är alla stift torra så är det troligen en cylinder som inte får bränsle. I och med att du har kompression så behövs bara bränsle, gnista och luft för att den ska gå. Luft får den då 2 cyl fungerar. Då kvarstår bränsle och gnista.

Ok det låter som ett bra tips ska titta på detta och checka alla tändstiften, men hur kan man fixa ifall den skulle gå på 2 cyl?

Redigerad av fivestarHERMES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev fivestarHERMES:

Ok det låter som ett bra tips ska titta på detta och checka alla tändstiften, men hur kan man fixa ifall den skulle gå på 2 cyl?

Det beror på varför den inte tänder på alla cylindrar hur du skall fixa det. Börja med att rucka på och ta loss en tändhatt i taget och notera vilken hatt det är som inte får maskinen att gå ännu sämre.

Hittar du en sådan så ändra ordning på stiften och se om felet följer med.

Men stiften på den maskinen skall ändå bytas ganska ofta så köp med dig stift nästa gång du åker till båten och byt ändå. Dom är inte särskilt dyra.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort locket (1) och spruta in lite bensin i förgasarhalsarna, en i taget, medan motorn går på  tomgång. Startgas kan också användas, men bör undvikas.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/90hp/90hp-1b000001-up/attenuator-plate

 

Om det går att få en förbättring i gången skall förgasarna rengöras, i annat fall är det sannolikt ett tändningsproblem.

 

Motorn har CD-moduler (CDM) dvs CDI funktionen är inbyggd i var och en av de tre tändspolarna. Det är inte helt ovanligt att dessa går sönder.

Dessa tändsystem är generellt mer knepiga att felsöka än konventionella CDI med en CDI-box  och vanliga tändspolar. Det nämligen inte alltid  CDM till den fallerande cylindern som är trasig och det händer att en fallerande CDM knäcker triggspolen och vise versa.

 

Se TSG med start på sidan 109

https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är svårt att från filmen avgöra om den verkligen går så dåligt. Jag tycker den borde vibrera och kasta mer  om den bara går på två cylindrar. 
Jag har haft en exakt likadan maskin tidigare och tycker den lät lite samma när man körde den på land. 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Bosse:

Det beror på varför den inte tänder på alla cylindrar hur du skall fixa det. Börja med att rucka på och ta loss en tändhatt i taget och notera vilken hatt det är som inte får maskinen att gå ännu sämre.

Hittar du en sådan så ändra ordning på stiften och se om felet följer med.

Men stiften på den maskinen skall ändå bytas ganska ofta så köp med dig stift nästa gång du åker till båten och byt ändå. Dom är inte särskilt dyra.

 

/B

Jag ska ner till båten i dag och testa ta ut spolarna one by one, och sedan testa alla dessa saker ni har tipsat om. 

Har en ny video här från igår när jag hade igång den i typ 10 min bara så den fick gå lite.

https://gofile.io/d/hES849

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev guestsson:

Ta bort locket (1) och spruta in lite bensin i förgasarhalsarna, en i taget, medan motorn går på  tomgång. Startgas kan också användas, men bör undvikas.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard/90hp/90hp-1b000001-up/attenuator-plate

 

Om det går att få en förbättring i gången skall förgasarna rengöras, i annat fall är det sannolikt ett tändningsproblem.

 

Motorn har CD-moduler (CDM) dvs CDI funktionen är inbyggd i var och en av de tre tändspolarna. Det är inte helt ovanligt att dessa går sönder.

Dessa tändsystem är generellt mer knepiga att felsöka än konventionella CDI med en CDI-box  och vanliga tändspolar. Det nämligen inte alltid  CDM till den fallerande cylindern som är trasig och det händer att en fallerande CDM knäcker triggspolen och vise versa.

 

Se TSG med start på sidan 109

https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf

 

Tack för svar jag är inte så där bra på båt saker haha detta måste jag läsa in om noga så jag fattar allt med CDM volt och sånt det är ganska basic när man kan det, men i starten är det rocket science lol.

Men det med förgasarna är ett bra tips för att höra skillnad, undrar mest bara hur man ska spruta in bensinen för om den går i tumgång så är dom butterly sakerna stängda i förgasarna, och ska jag öppna dom så måste jag gasa right?.

 

Eller suger den i sig bensinen fast dom butterly locken är stängda? och kan jag bara spruta bensinen hur som helst in i förgasarna, och hur mycket brukar det räcka med?

Redigerad av fivestarHERMES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev fivestarHERMES:

Jag ska ner till båten i dag och testa ta ut spolarna one by one, och sedan testa alla dessa saker ni har tipsat om. 

Har en ny video här från igår när jag hade igång den i typ 10 min bara så den fick gå lite.

https://gofile.io/d/hES849

Jag kan inte höra att den går särskilt ojämt. Den låter ganska precis som det brukar göra med en 2-taktare på tomgång med avgasutblåset torrt.

Skulle den gått på bara 2 cylindrar borde den dessutom vridit och kastat mer men den är ju "helt" still.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget fel på den motorn. Jag har en liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rolle85:

Inget fel på den motorn. Jag har en liknande.

Tack för svar och det känns bra att idle går bra, men jag oroar mig för hur den är när man Revar upp varv talen, kan fixa en video på hur det låter men kan inte göra det idag vill inte starta motorn på helg för mycket folk i närheten så tar det imorgon istället. 

 

Och skulle du kunna visa hur din motor går när du revar upp varv talen, inte nödvändigt men hade varigt kul att få höra någon annan som har samma motorn och jämföra för jag tror inte min går som den ska när man Revar upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om tomgången funkar som den ska men det är problem att varva ur kan man väl misstänka skräp i förgasarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 timmar sedan skrev Paul_Schtek:

Om tomgången funkar som den ska men det är problem att varva ur kan man väl misstänka skräp i förgasarna. 

Jag har aldrig tagit ut dom och bytat ut hela förgasar kit och rengjort dom fullt.

Det som jag har gjort bara är sprayat med sån injection cleaner tror jag den heter, så kanske är dags att köpa ett nytt förgasar kit och göra rent i dom.

 

Ska jag köpa ett sådant här fullt kit som byter ut det mesta? https://www.skruvat.se/batdelar/Forgasarsats-P354372.aspx

Redigerad av fivestarHERMES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör inget mer i nuläget, ta med dig en bryggkompis som är något motorkunnig på en provtur.

Förhoppningsvis så är det inget onormalt med motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Gör inget mer i nuläget, ta med dig en bryggkompis som är något motorkunnig på en provtur.

Förhoppningsvis så är det inget onormalt med motorn.

jag var och starta motorn i dag och den går igång nu på andre nyckel drag så startar väldigt snabbt, gemfört med förr, och jag gasade via förgasarna istället för via styrpulpeten och den gick upp i varv bra så värkar som det inte är problem med förgasarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det bara för dig att göra en sjötest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De hostar lite efter vinterförvaring, små partiklar i förgasare som släpper när man sjösatt och gasar lite. Tycker den låter kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...