Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Monitor

TRIMPLAN SMART TAB SX - ngn som har erfarenhet?

Rekommendera Poster

Hej,

 

har precis köpt en Örnvik 670 (gamla modellen) med en 175 hk i aktern. Ena av hydralikslangarna är trasig, och systemet är gammalt (men fungerande )  tanken som slår mig om det är värt att reparera eller om jag ska köpa Smart Tab SX ? fungerar det i verkligheten att inte justera trimplanen? Erfarenheter?

 

Hälsn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 timmar sedan skrev Monitor:

Hej,

 

har precis köpt en Örnvik 670 (gamla modellen) med en 175 hk i aktern. Ena av hydralikslangarna är trasig, och systemet är gammalt (men fungerande )  tanken som slår mig om det är värt att reparera eller om jag ska köpa Smart Tab SX ? fungerar det i verkligheten att inte justera trimplanen? Erfarenheter?

 

Hälsn

Smart tab har jag ingen erfarenhet utav, men dom förefaller inte direkt vara justerbara från förarplatsen...? verkar ju inte vara något bra alternativ om jag nu inte missuppfattat vad som står på Watskis sida.

 

Men när det gäller hydrauliska, och elektromekaniska trimplan har ju haft sådana frågor tidigare, så svaret är enkelt, tycker jag, kan tänkas att andra forumdeltagare tycker annorlunda.

 

Om, man skall byta ut sina hydrauliska trimplan skall man göra det mot elektromekaniska, eller rättare sagt. Man byter ut trimplanscylindrarna och skruvar ur hydraulpumpen med tillhörande slangar. manöverpanelen och själva trimplanen kan Man oftast återanvända.

 

Men det är ju en hel del pengar, en hydraulslang kan ju inte kosta så mycket, men frågan är hur lång tid det är kvar på hela systemets livslängd..? Detta är ju en grej man måste byta när båten står på land, så det är lika bra att få det gjort...!

 

Jag har gjort sådana byten två gånger på olika båtar.

I förra båten blev det Lencos elektromekaniska cylindrar, som fungerade mycket bra och var betydligt snabbare än de hydrauliska. Allting var "bolt on" det vill säga att hålbilden i akterspegeln och i trimplansplåtarna var den samma.

 

Nuvarande båt fick Zipwake som jobbar på ett annat sätt och om man vill, är helt automatiska, och då ett helt annat pris också. Dessa fungerar också väldigt bra.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...