Jump to content
Tuesday 28 June 2022
solstickan12

Startproblem Volvo penta md6b

Recommended Posts

Återupplivar tråden igen.. (Tyvärr)

 

Skulle ta båten på premiär idag tillsammans med frun. Slutade tyvärr med misär.

 

Startade upp motorn och den gick perfekt i ca 500m därefter tvärdog den. La oss med ankare och jag satte igång att börja meka, tog ut spridarna och kollade, testade köra med hävert metod från en separat dunk.. Utan framgång, upptäckte dock att motorn inte kyldes ordentligt (halvt stopp i ena kylarslangen) men det löstes. 
Började lufta igen som sen plötsligt gick den igång! 
 

Frid och fröjd tänkte jag och lät den gå på tomgång i ca 10 min utan problem, så vi lägger i backen för att backa lite, när jag lägger i framåtväxel så tvärdör den igen och går inte gång.. Paddlar oss till en random brygga där vi står nu. Frun trött, kall och hungrig så vi behövde dra där ifrån.. 

 

Nu sitter jag helt kluven vad fan som kan vara felet.. Känns nu i efterhand som att den dör när den blir varm, men samtidigt gick den perfekt på tomgång. Både låga och höga varv men efter en stund på växel så dör den. Oklart om det är värmen som är problemet eller efter en stund under ”gång” med växel.. Blir helt galet frustrerad på motorn nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev solstickan12:

Återupplivar tråden igen.. (Tyvärr)

 

Skulle ta båten på premiär idag tillsammans med frun. Slutade tyvärr med misär.

 

Startade upp motorn och den gick perfekt i ca 500m därefter tvärdog den. La oss med ankare och jag satte igång att börja meka, tog ut spridarna och kollade, testade köra med hävert metod från en separat dunk.. Utan framgång, upptäckte dock att motorn inte kyldes ordentligt (halvt stopp i ena kylarslangen) men det löstes. 
Började lufta igen som sen plötsligt gick den igång! 
 

Frid och fröjd tänkte jag och lät den gå på tomgång i ca 10 min utan problem, så vi lägger i backen för att backa lite, när jag lägger i framåtväxel så tvärdör den igen och går inte gång.. Paddlar oss till en random brygga där vi står nu. Frun trött, kall och hungrig så vi behövde dra där ifrån.. 

 

Nu sitter jag helt kluven vad fan som kan vara felet.. Känns nu i efterhand som att den dör när den blir varm, men samtidigt gick den perfekt på tomgång. Både låga och höga varv men efter en stund på växel så dör den. Oklart om det är värmen som är problemet eller efter en stund under ”gång” med växel.. Blir helt galet frustrerad på motorn nu.

Kan det vara så att den får för dålig kylning och kolven/kolvarna expanderar och nyper i cylinderfodret med stopp som följd, och sedan går det bra igen när godset svalnat och krymp litet...?

Maskinen är ju inte direkt ny... så det kan ju vara både det ena och det andra, men jag tror du nämnde att den ena cylindern blev varmare än den andra... där kanske felkällan finns?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kan det vara så att den får för dålig kylning och kolven/kolvarna expanderar och nyper i cylinderfodret med stopp som följd, och sedan går det bra igen när godset svalnat och krymp litet...?

Maskinen är ju inte direkt ny... så det kan ju vara både det ena och det andra, men jag tror du nämnde att den ena cylindern blev varmare än den andra... där kanske felkällan finns?

Ja det kan ju absolut vara så, speciellt med tanke på att den dör så tvärt? Inga missljud eller någon form av förvarning innan den tvärdör. 
Har svårt att förstå mig på kylningen.. 

Som jag försökt fattat det så går det från vattenpumpen upp till ena cylindern och sen vidare till den andra cylindern och termostathusen och sen en slang vidare förbi termostathuset till avgasröret igen? 
När jag öppnade termostathusen för att kolla in i ”hålet/avgaslimpan” där termostaten sitter så är det ju bara ett hålrum? Ska inte vattnet föras vidare där ifrån? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Segt!

En IR-termometer hade inte suttit så dumt nu. Har du en bra relation med er bilverkstad? De har säkert en sådan i sin ägo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var sitter tempmätarens givare på dessa gamla trotjänare? Fungerar TS sådan? Har TS i förebyggande syfte tagit ur termostaten så maskin "går kall"

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Hybrid:

Var sitter tempmätarens givare på dessa gamla trotjänare? Fungerar TS sådan? Har TS i förebyggande syfte tagit ur termostaten så maskin "går kall"

Tempmätaren sitter precis bakom termostaten. Och fungerar gör den vad jag förstår. 
Termostaten har jag tagit ut och testat på spisen och den öppnar och stänger som den ska. Har dock inte kört med termostaten uttagen.

Min spontana känsla efter lite googlande är att det kanske är stopp i någon ”kylkanal”. 
När jag tog ut termostaten efter att motorn dött så ångade det kraftigt ifrån vattnet. 
Det jag dock inte begriper är hur den dör strax efter att jag lagt i växel och börjat köra. Efter allt tidigare fix med spridare mm så har jag låtit den gå länge på tomgång utan att den dött. 
Kan det vara så att den genererar så mycket mer värme med växel i än på tomgång? 
 

Tacksam för alla svar i tråden! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du möjlighet att prova maskin med växel i på båtplatsen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Hybrid:

Har du möjlighet att prova maskin med växel i på båtplatsen?

Ja det ska väl gå, antar att det räcker med att låta båten vara förtöjd och sen lägga i backen bara och låta den gå?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, solstickan12 said:

Ja det ska väl gå, antar att det räcker med att låta båten vara förtöjd och sen lägga i backen bara och låta den gå?

Korrekt. Har du oljetrycksmätare eller fungerande lampa/summer för lågt oljetryck? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Hybrid:

Korrekt. Har du oljetrycksmätare eller fungerande lampa/summer för lågt oljetryck? 

Om den fungerar korrekt låter jag vara osagt men den lyser vid påslagen tändning och slocknar när motorn startas!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommer det luft när du luftar efter att motorn stannat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Rollen:

Kommer det luft när du luftar efter att motorn stannat?

Hm, om jag ska vara ärlig så minns jag inte det.. Men känns inte som den borde dö så tvärt om det kommit in luft i systemet, eller? 
och den har som sagt bara dött när motorn haft växel i och aldrig på tomgång..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det kommer luft in i bränslesystemet så tvärstannar inte motorn, den börjar gå dåligt och svarar inte på gaspådrag, innan den omkring tre sekunder senare stannar… 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Om det kommer luft in i bränslesystemet så tvärstannar inte motorn, den börjar gå dåligt och svarar inte på gaspådrag, innan den omkring tre sekunder senare stannar… 

Okej.. Då är det inte det som är problemet tyvärr.. Låter väl dessvärre som värmenyp, ska felsöka och hoppas att inget mer pajade pga det.. Der skumma är att den går så bra på tomgång.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev solstickan12:

Okej.. Då är det inte det som är problemet tyvärr.. Låter väl dessvärre som värmenyp, ska felsöka och hoppas att inget mer pajade pga det.. Der skumma är att den går så bra på tomgång.

Ja på tomgång utan belastning blir den inte så varm.

 

Kylkanaler… du får nagelfara hela systemet, börja med bordsgenomföringen och se att att kranan är öppen, att det inte sitter något i den yttre silen, på skrovets utsida. Sedan kan det ju finnas en sil eller vattenfilter, oftast innan pumpen.

Om nu motorn är sjövattenkyld så har ju allt kylvatten som stått kvar i motorn mellan turerna, orsakat en hel del rost förstås. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du kollat att du inte har fått något i propellern som bromsar så motorn stannar?

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev sanktanna:

Har du kollat att du inte har fått något i propellern som bromsar så motorn stannar?

Ingemar

Kanske, men det ger inte svar på varför den var svårstartad efter ett den dött..

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev sanktanna:

Har du kollat att du inte har fått något i propellern som bromsar så motorn stannar?

Ingemar

Kanske, men det ger inte svar på varför den var svårstartad efter ett den dött..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppfattning:

Var vid båten nyss, började med att testa lufta vid filtret utan att det kom några bubblor. Därefter luftade jag vid spridarna, eventuellt att det bubblade lite vid ena spridaren, dock inte helt hundra på det. 
Därefter testade jag att starta motorn, motorn gick igång på tomgång men dog efter ca 5 sekunder, testade starta igen och med att höja gasen när den går igång, motorn reagerade inte på gaspådraget alls utan lät som vanligt på ”neutral” tomgång för att sen dö igen efter ca 5 sekunder. 
Fortsatte så några gånger mer samma resultat varje gång. Dock märkte jag att diesel följde med ut ur avgasmynningen. 
Kanske kan bero på den oförbrända dieseln vid de olika startförsöken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppdatering igen! 
Felsökt hela dagen i princip och jag tror jag hittat vart felet ligger. 
Fick igång motorn igen och den gick utan problem. Dock så tror jag att det är drevet som spökar, jag kopplade ur växelreglaget till drevet då det kändes som att backen låg i hela tiden när reglaget var i neutral. Och det stämde. När jag la i framåt på själva reglaget på drevet så lät det som att den slirade, testade att gasa och då dog motorn helt tvärt precis på samma sätt som när vi var ute. När jag försökte starta igen så betedde motorn sig precis som efter den dog när vi var ute, alltså omöjlig att starta, fick manuellt lägga in backen på drevet och då startade motorn igen. 
Och när jag tänker efter så var det när jag gick från backen till framåt ute på sjön som den dog också. 
Så förmodligen är det väl att drevet låser sig med framåtväxel vilket resulterar att motorn stannar. Och om man inte manuellt lägger i backen innan man försöker starta igen så startar den inte…

Drevet är ett 100s drev. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy