Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
solstickan12

Startproblem Volvo penta md6b

Rekommendera Poster

Återupplivar tråden igen.. (Tyvärr)

 

Skulle ta båten på premiär idag tillsammans med frun. Slutade tyvärr med misär.

 

Startade upp motorn och den gick perfekt i ca 500m därefter tvärdog den. La oss med ankare och jag satte igång att börja meka, tog ut spridarna och kollade, testade köra med hävert metod från en separat dunk.. Utan framgång, upptäckte dock att motorn inte kyldes ordentligt (halvt stopp i ena kylarslangen) men det löstes. 
Började lufta igen som sen plötsligt gick den igång! 
 

Frid och fröjd tänkte jag och lät den gå på tomgång i ca 10 min utan problem, så vi lägger i backen för att backa lite, när jag lägger i framåtväxel så tvärdör den igen och går inte gång.. Paddlar oss till en random brygga där vi står nu. Frun trött, kall och hungrig så vi behövde dra där ifrån.. 

 

Nu sitter jag helt kluven vad fan som kan vara felet.. Känns nu i efterhand som att den dör när den blir varm, men samtidigt gick den perfekt på tomgång. Både låga och höga varv men efter en stund på växel så dör den. Oklart om det är värmen som är problemet eller efter en stund under ”gång” med växel.. Blir helt galet frustrerad på motorn nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev solstickan12:

Återupplivar tråden igen.. (Tyvärr)

 

Skulle ta båten på premiär idag tillsammans med frun. Slutade tyvärr med misär.

 

Startade upp motorn och den gick perfekt i ca 500m därefter tvärdog den. La oss med ankare och jag satte igång att börja meka, tog ut spridarna och kollade, testade köra med hävert metod från en separat dunk.. Utan framgång, upptäckte dock att motorn inte kyldes ordentligt (halvt stopp i ena kylarslangen) men det löstes. 
Började lufta igen som sen plötsligt gick den igång! 
 

Frid och fröjd tänkte jag och lät den gå på tomgång i ca 10 min utan problem, så vi lägger i backen för att backa lite, när jag lägger i framåtväxel så tvärdör den igen och går inte gång.. Paddlar oss till en random brygga där vi står nu. Frun trött, kall och hungrig så vi behövde dra där ifrån.. 

 

Nu sitter jag helt kluven vad fan som kan vara felet.. Känns nu i efterhand som att den dör när den blir varm, men samtidigt gick den perfekt på tomgång. Både låga och höga varv men efter en stund på växel så dör den. Oklart om det är värmen som är problemet eller efter en stund under ”gång” med växel.. Blir helt galet frustrerad på motorn nu.

Kan det vara så att den får för dålig kylning och kolven/kolvarna expanderar och nyper i cylinderfodret med stopp som följd, och sedan går det bra igen när godset svalnat och krymp litet...?

Maskinen är ju inte direkt ny... så det kan ju vara både det ena och det andra, men jag tror du nämnde att den ena cylindern blev varmare än den andra... där kanske felkällan finns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kan det vara så att den får för dålig kylning och kolven/kolvarna expanderar och nyper i cylinderfodret med stopp som följd, och sedan går det bra igen när godset svalnat och krymp litet...?

Maskinen är ju inte direkt ny... så det kan ju vara både det ena och det andra, men jag tror du nämnde att den ena cylindern blev varmare än den andra... där kanske felkällan finns?

Ja det kan ju absolut vara så, speciellt med tanke på att den dör så tvärt? Inga missljud eller någon form av förvarning innan den tvärdör. 
Har svårt att förstå mig på kylningen.. 

Som jag försökt fattat det så går det från vattenpumpen upp till ena cylindern och sen vidare till den andra cylindern och termostathusen och sen en slang vidare förbi termostathuset till avgasröret igen? 
När jag öppnade termostathusen för att kolla in i ”hålet/avgaslimpan” där termostaten sitter så är det ju bara ett hålrum? Ska inte vattnet föras vidare där ifrån? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segt!

En IR-termometer hade inte suttit så dumt nu. Har du en bra relation med er bilverkstad? De har säkert en sådan i sin ägo...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Hybrid:

Segt!

En IR-termometer hade inte suttit så dumt nu. Har du en bra relation med er bilverkstad? De har säkert en sådan i sin ägo...

Annars finns IR-termometrar för några hundralappar. T.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/termometrar-hygrometrar/proffstermometrar/uni-t-ut300a-ir-termometer-p40724

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var sitter tempmätarens givare på dessa gamla trotjänare? Fungerar TS sådan? Har TS i förebyggande syfte tagit ur termostaten så maskin "går kall"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybrid:

Var sitter tempmätarens givare på dessa gamla trotjänare? Fungerar TS sådan? Har TS i förebyggande syfte tagit ur termostaten så maskin "går kall"

Tempmätaren sitter precis bakom termostaten. Och fungerar gör den vad jag förstår. 
Termostaten har jag tagit ut och testat på spisen och den öppnar och stänger som den ska. Har dock inte kört med termostaten uttagen.

Min spontana känsla efter lite googlande är att det kanske är stopp i någon ”kylkanal”. 
När jag tog ut termostaten efter att motorn dött så ångade det kraftigt ifrån vattnet. 
Det jag dock inte begriper är hur den dör strax efter att jag lagt i växel och börjat köra. Efter allt tidigare fix med spridare mm så har jag låtit den gå länge på tomgång utan att den dött. 
Kan det vara så att den genererar så mycket mer värme med växel i än på tomgång? 
 

Tacksam för alla svar i tråden! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att prova maskin med växel i på båtplatsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybrid:

Har du möjlighet att prova maskin med växel i på båtplatsen?

Ja det ska väl gå, antar att det räcker med att låta båten vara förtöjd och sen lägga i backen bara och låta den gå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, solstickan12 said:

Ja det ska väl gå, antar att det räcker med att låta båten vara förtöjd och sen lägga i backen bara och låta den gå?

Korrekt. Har du oljetrycksmätare eller fungerande lampa/summer för lågt oljetryck? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Hybrid:

Korrekt. Har du oljetrycksmätare eller fungerande lampa/summer för lågt oljetryck? 

Om den fungerar korrekt låter jag vara osagt men den lyser vid påslagen tändning och slocknar när motorn startas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer det luft när du luftar efter att motorn stannat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Rollen:

Kommer det luft när du luftar efter att motorn stannat?

Hm, om jag ska vara ärlig så minns jag inte det.. Men känns inte som den borde dö så tvärt om det kommit in luft i systemet, eller? 
och den har som sagt bara dött när motorn haft växel i och aldrig på tomgång..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det kommer luft in i bränslesystemet så tvärstannar inte motorn, den börjar gå dåligt och svarar inte på gaspådrag, innan den omkring tre sekunder senare stannar… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Om det kommer luft in i bränslesystemet så tvärstannar inte motorn, den börjar gå dåligt och svarar inte på gaspådrag, innan den omkring tre sekunder senare stannar… 

Okej.. Då är det inte det som är problemet tyvärr.. Låter väl dessvärre som värmenyp, ska felsöka och hoppas att inget mer pajade pga det.. Der skumma är att den går så bra på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev solstickan12:

Okej.. Då är det inte det som är problemet tyvärr.. Låter väl dessvärre som värmenyp, ska felsöka och hoppas att inget mer pajade pga det.. Der skumma är att den går så bra på tomgång.

Ja på tomgång utan belastning blir den inte så varm.

 

Kylkanaler… du får nagelfara hela systemet, börja med bordsgenomföringen och se att att kranan är öppen, att det inte sitter något i den yttre silen, på skrovets utsida. Sedan kan det ju finnas en sil eller vattenfilter, oftast innan pumpen.

Om nu motorn är sjövattenkyld så har ju allt kylvatten som stått kvar i motorn mellan turerna, orsakat en hel del rost förstås. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att du inte har fått något i propellern som bromsar så motorn stannar?

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev sanktanna:

Har du kollat att du inte har fått något i propellern som bromsar så motorn stannar?

Ingemar

Kanske, men det ger inte svar på varför den var svårstartad efter ett den dött..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev sanktanna:

Har du kollat att du inte har fått något i propellern som bromsar så motorn stannar?

Ingemar

Kanske, men det ger inte svar på varför den var svårstartad efter ett den dött..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppfattning:

Var vid båten nyss, började med att testa lufta vid filtret utan att det kom några bubblor. Därefter luftade jag vid spridarna, eventuellt att det bubblade lite vid ena spridaren, dock inte helt hundra på det. 
Därefter testade jag att starta motorn, motorn gick igång på tomgång men dog efter ca 5 sekunder, testade starta igen och med att höja gasen när den går igång, motorn reagerade inte på gaspådraget alls utan lät som vanligt på ”neutral” tomgång för att sen dö igen efter ca 5 sekunder. 
Fortsatte så några gånger mer samma resultat varje gång. Dock märkte jag att diesel följde med ut ur avgasmynningen. 
Kanske kan bero på den oförbrända dieseln vid de olika startförsöken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering igen! 
Felsökt hela dagen i princip och jag tror jag hittat vart felet ligger. 
Fick igång motorn igen och den gick utan problem. Dock så tror jag att det är drevet som spökar, jag kopplade ur växelreglaget till drevet då det kändes som att backen låg i hela tiden när reglaget var i neutral. Och det stämde. När jag la i framåt på själva reglaget på drevet så lät det som att den slirade, testade att gasa och då dog motorn helt tvärt precis på samma sätt som när vi var ute. När jag försökte starta igen så betedde motorn sig precis som efter den dog när vi var ute, alltså omöjlig att starta, fick manuellt lägga in backen på drevet och då startade motorn igen. 
Och när jag tänker efter så var det när jag gick från backen till framåt ute på sjön som den dog också. 
Så förmodligen är det väl att drevet låser sig med framåtväxel vilket resulterar att motorn stannar. Och om man inte manuellt lägger i backen innan man försöker starta igen så startar den inte…

Drevet är ett 100s drev. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...