Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Terri

Europas kanaler

Rekommendera Poster

Vilken är genaste vägen med 12 m segelbåt (köl 1,8 m) upp från Medelhavet, för att slippa gå över Biscayabukten? (Jag har vanligt kanalintyg.) Jag tänkte kanske komma ut någonstans vid Engelska kanalen, och sedan följa kusten upp mot Kielkanalen.

 

Jag antar att det inte finns någon smidig kanalväg där man slipper ta ned masten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

I Sete börjar canal du Midi som övergår i canal du Garonne och mynnar ut i just Biscaya bukten vid Bordeaux. Kanske inte spot-on vad du sökte men vi kommer göra denna resa fast omvänt nästa sommar. Vi ska gå Smedjebacken- Toscana.. 😅

Tror Midi har en förgrening i början från medelhavet där du troligtvis bara kan passera den ena.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ända från Smedjebacken till Toscana! Det blir en spännande resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följa den franska kusten upp från Bordeaux, ... det kan väl vara väldigt krävande segling för en oerfaren va, med det stora Atlanten som ligger på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort resan 2 ggr från Medelhavet å över Biscaya til Sverige.

Har en viss erfarenhet, varför inte segla den vägen? Inte sååå farligt som det sägs.

😉

När tänkte du segla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minutes ago, Ruskpricken said:

När tänkte du segla?

Väldigt osäkert. Har inte köpt båt (första gången stor båt för mig) ännu, men om det blir i Italien, återstår en mängd administration att lösa innan jag får använda den. Och sedan vill jag träna ordentligt innan jag vågar mig ut på öppet hav. Det går inte i en handvändning. Kan jag få den transporterad med lastbil till Sverige, så är det kanske ett mer vettigt beslut.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att köpa båt i medelhavet kan verka lockande men det år viktigt att inse riskerna och väga dessa mot fördelarna som kan vara ett lågt synligt pris.

 

Juridiken kan skilja en del mot en affär i Sverige, språket och praxis (tex är båten belånad/skuldsatt).

EU VAT status behöver vara klart.

Skicket på båten är förstås A och O.

Transport på lastbil kan ligga på 70-100 ksek från italien, många SXK medelhavsseglare transporterar på lastbil från Adriatiska havet.

 

Ha gott om tid är nog en bra tillgång för att få nya positiva upplevelser.

 

(Köpte själv en 20 år gammal besiktigad segelbåt i Sverige med en del oväntade överraskningar så tid och reservkapital är aldrig fel.)

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/2/2022 at 12:39 PM, Ruskpricken said:

Har gjort resan 2 ggr från Medelhavet å över Biscaya til Sverige.

Har en viss erfarenhet, varför inte segla den vägen? Inte sååå farligt som det sägs.

😉

 

 En bild av Biscaya. Ser skrämmande ut. Med så mycket långgrunt, är det kanske inte så konstigt att Biscaya är beryktat för att ha grov sjö.

 

Jag har ingen erfarenhet annat än av jollesegling inomskärs.

Biscaya.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här är några andra möjliga vägar upp från Medelhavet på kanalerna.

 

europa s y jennifer 2001.jpg

 

europa s y jennifer 2005.jpg

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/1/2022 at 1:29 PM, Jacques said:

I Sete börjar canal du Midi som övergår i canal du Garonne och mynnar ut i just Biscaya bukten vid Bordeaux.

Jag läste om canal du Midi och canal du Garonne. Det är säkert gudomligt vackert att färdas där. Men med ett köldjup på 1,8 m är risken stor att problem uppstår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt troende är att skall du gå kanaler i europa gäller avmasting förutom Stående Mast Rutten genom Nederländerna.

Övriga kanaler gäller mast ned.

 

Genomgående mast på båten ökar skaderisken eftersom den sticker ut längre utanför för och akter.

Mast på lastbil är en metod.

 

Ta hjälp av kunniga kompisar, både för deras kompetens och att de kan agera djävulens advokat vid båtköp. Jag ångrar att jag inte hade med mig någon tvärpelle som sett brister på objektet som jag bommade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, skippeer said:

... Ta hjälp av kunniga kompisar, både för deras kompetens och att de kan agera djävulens advokat vid båtköp. Jag ångrar att jag inte hade med mig någon tvärpelle som sett brister på objektet som jag bommade.

Anlitade du inte en besiktningsman? 

 

Det ser inte ut att bli kanalfärd för mig. Största djup ligger mitt i kanalerna, och utåt kanterna blir det snabbt grundare. Med köldjup på 1,8 m finns det många ställen där båten kan fastna.

Det passar inte heller som krasst transportsätt för att få hem båten. Man skall ha gott om tid på sig när man reser på kanalerna mellan Medelhavet och Nordsjön.

 

Nej, blir båtköpet av, så kommer jag antingen ordna lastbilstransport hela vägen hem, eller segla den runt Italiens södra del och upp till Kroatien, och sedan lastbil därifrån, som du tidigare föreslog. Beroende på vad som fördelaktigast, och realistiskt genomförbart efter lagar och regler om registrering, nationalitetsbevis, VHF-tillstånd, m. m. för att överhuvudtaget få lov att segla. Och beroende på vad jag själv klarar av navigationsmässigt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag anlitade en s.k. auktoriserad svensk besiktningsman men han noterade inte fuktskador som fanns, några dolda av dynor andra synliga inne i garderober respektive på trädurk. Kunskap om vanliga Selden mastproblem saknades oxå.

Han saknade även kunskap om hur skrovnummer skall se ut, synlig skylt var felaktig, dold skylt var korrekt. Det finns fler brister som jag löpande upptäckt/åtgärdat.

Därför fanns det i mitt fall behov av en ifrågasättande kompis för jag var falskt trygg/blind med besiktningsmannen.

 

En ny båt är inte heller problemfri har jag och flera andra fått lära oss.

Den bästa båten är en 3 år gammal båt ägd av en teknikintresserad pedant, då är (oftast) leveransproblem åtgärdade och bra att ha prylar monterade.

 

Lycka till i jakten på din nästa båt.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...