Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Vestergren

Litium batteri.

Rekommendera Poster

9 minuter sedan skrev Hybro:

Du kan ju göra ett väldigt enkelt experiment. 

 

Häng på en laddare på ett blybatteri och låt det bli fulladdat. 

Kolla med t ex en tångamperemeter så ska du se att även ett fulladdat batteri tar emot en ström, även om den är liten, typ 1 - 2 A. 

 

 

Nope, då är spänningen fel från laddaren.

(Har f.ö. full övervakning av ström/spänning via instrument i båten, så inte ens mina 600Ah slukar 1A om de är fulladdade - vilket givetvis dock tar lång tid för de sista procenten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, se där. Men är rätt övertygad att de laddare jag använt genom åren har lämnat en liten ström, även vid "fulladdat". 

 

Då återstår bara att du kopplar bort generatorn, för att bevisa ditt påstående. 

 

Detta skulle jag dock inte våga. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Hybro:

Lite motvals... 

 

I min skuta har jag en Yanmar YSM 12, i bästa fall 10 hästar, lågvarvig och lågt vridmoment. 

Original 30 A generator. 

 

Generatorn bytat? (bytt) till en 70 A bilgenerator, växlat (växlad) för högre varvtal. Intern kylning, dock för andra rotationshållet, nu fixat. 

 

Har i dag tre parallellkopplade 60 Ah AGM. Inget dedikerat Startbatteri, men startvev. 

 

Efter en natt med värme, kyl, TV och CPAP, så måste jag först bryta fältströmmen (via laddlampan) tills motorn kommit upp i hög tomgång, innan laddning tillåts starta, då med 72 A! 

Annars blir det ett evigt stånkande. 

X/

 

- Så ett Litimbatteri är direkt olämpligt i min skuta, om jag fattar allt rätt i tråden? 

Generatorn skulle då tvingas till absolut maxladdning tills batteriet vore fulladdat, på relativt kortare tid än nuvarande setup med 3 x PB. 

 

X/ Maxladdning runt 70 A, varar typ 5 minuter, för att sedan dala till ca 30 A, fördelat på de 3 AGM-batterierna.

 

 

 

Njaaaaa.... Mina tankar: Ett större Litimbatteri eller flera i parallell, kräver en helst vattenkyld kraftig generator, och en betydligt starkare motor med högre vridmoment, för att orka dra upp över tomgång. 

 

 

Jag kan givetvis ha fel...

Det finns ju lösningar på detta, men det kräver en del elektronikpyssel. De flesta generatorer har ju en "sense"-kabel som är avsedd för att kompensera för spänningsfall i kablage. Vissa BMS har som sagt en funktion som kan använda denna kabel till att ljuga för generatorn om vad batterispänningen är, och på så sätt kan man reglera laddströmmen även på en gammal "dum" generator. Men då får man nog vara beredd på att lägga en del tid på att forska i om hur detta ska regleras och vilket BMS som klarar att göra vad.

 

Annars kan man ha ett startbatteri med blysyra och lägga till en DC-DC-laddare som laddar förbrukarbanken därifrån när generatorn ger laddström, men det innebär kanske 10% förluster i spänningsomvandlingen samt att man måste välja en viss laddström som inte går att ändra på. Smarta DC-DC-laddare är också ganska dyra.

 

Jag har valt det senare alternativet för min MD7A från -79 (med ganska ny 45A generator, originalgeneratorns laddningsregulator fick fnatt häromåret och gav på tok för hög utspänning). Blir då fast med max 18A laddning, men det räcker för mig och billigare än att satsa på ett avancerat BMS med funktioner som jag ändå inte behöver. Hade jag haft stora förbrukare via inverter så hade jag nog hellre satsat på ett mer avancerat BMS, men nu dimensionerar jag för max kontinuerlig förbrukning 20A och då anser jag att ett enklare MOSFET-BMS duger.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kblomster:

Annars kan man ha ett startbatteri med blysyra och lägga till en DC-DC-laddare som laddar förbrukarbanken därifrån när generatorn ger laddström, men det innebär kanske 10% förluster i spänningsomvandlingen samt att man måste välja en viss laddström som inte går att ändra på. Smarta DC-DC-laddare är också ganska dyra.

Problemet är väl att bms kopplar från direkt, medan ett bly sakta men säkert fylls upp. 

 

Om man nu behåller startbatteriet men inte har en dc/dc laddare så borde väl i princip detta problemet minimeras, då kan startbatteri agera buffert i mitt huvud. Så då får man hoppas generatorn är så pass fräsch att den inte klappar ihop men tycker att 35 amp borde inte ge några problem varken för elsystem el generator. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Johoooåda !

Kanske sällan ljuger rakt ut, men de kan fara med mer osanning (eller rättare sagt "justerad sanning")  än du kan ana. Särskilt som de vi konsumenter kommer i kontakt med i allmänhet är säljare i sista led. Inte sällan utbildade och lever just på att få dig att få den känslan du har om att de verkligen bryr sig om just dig och din installation.

Hade det varit "plug-and-play" (som du tror) hade ju nästan varenda båtägare bytt till Li när det var dags. Inte minst jag själv, som har 600Ah fördelat på 2+4 AGM-batterier. Men för en pålitlig och framförallt säker installation behövs ett helt annat helhetsomtag än att bara byta. Och då har jag ändå redan laddare och regulatorer med ställbara utspänningar.

 

Återigen - tänk på att det är du som har hela det tekniska ansvaret för din installation. Du kan/får/ska inte lita på vad en säljare sade, du är skyldig att ha koll själv om du "designar om" den.

Och det handlar inte bara om att FB kan ha åsikter när något hänt. Det är ditt och dina närmastes liv det handlar om. Om det händer något när du är ute på sjön ställer du dig ju inte vid vägkanten och viftar med tummen för att lifta hem, som vid ett bilhaveri/bilbrand. Strömmarna vi talar om är mer än vad som används vid svetsning....

 

Det som är tråkigt är att du ställer en fråga men är inte riktigt beredd att acceptera svar som inte ligger i linje med den uppfattning du redan bildat dig. 

Så det är bara att önska dig lycka till, med förhoppningen att de nyanserade synpunkter du fått här ändå fått dig att på något sätt tänka till en extra runda.

Nja jag tror nog saker och ting flyter lite trögare än att "om det skulle varit plug and play" då gamla historier ligger kvar och äldre hundar kanske kan lära sig sitta men tar generellt lite längre tid. 

 

Sen är det även det faktum att alla båtar har inte samma förutsättningar som jag ex du med betydligt större bank än mig, du kan inte köpa ett "plug and play" utan du behöver ett helt nytt system för att kunna ersätta din kapacitet och få samma övervakning. Betydligt mer pengar, även detta kostar mer så vem vet, kanske bara sätter ner nya bly och sparar lite jobb och pengar. 

 

Jag har i nuläget ingen bms eller liknande för att se förbrukning/laddning mer än volt. Och om jag då ska ersätta 200 Ah så blir ett litium på 100 ah med bms/blåtand välsigt smidigt, mer koll och snabbare ladd. 

 

Jag accepterar svar men jag kanske inte behöver tycka exakt som inläggen säger. Ex att man behöver dra om all el för att man sätter in ett litium känns lite overkill, även om det säkert skulle bli jättebra. Jag blir nog glad om jag får in 25 ah i mitt batteri. 

 

Batteriet skyddar sig själv mot många problem som vissa påpekar, och jag har läst om flera installationer på husbilar där de helt sonika bara bytt ut batteriet och allt funkar fint. Problemet verkar mer vara att optimera laddningen än minska den. 

 

Problemen med plug and play litium som jag läst om är mest relaterade till laddningen. Antingen att generatorn tar slut (marin) för den inte orkar och att i moderna motorer så kan det krävas en laddbooster för att gå runt intelligenta bränslebesparande system(husbil). 

 

Jag kan kontrollera laddning med solceller, vid landström med litiumladdare så att man sover gott på natten. Det är vid motorkörningen som är mest påfrestande, och jag anser att mitt system bör klara en laddström på uppimot 30 amp, jag har inte bytt ut min generator mot en 100 amp så det finns nog marginaler så det räcker. Och risken där ligger inte mot batteriet utan dioder/generator.  

 

Så jag är inte omedveten om ev risker, men de ligger mest i att min generator el regulator tar stryk, inte att båten brinner upp. Ett bms är ett bms, även om det är inbyggt. 

 

Och vem vet, jag kanske bara sätter i nya bly när jag kommer hem och kör vidare och minimerar mecket till ett minimum men jag får se.

 

Men är som sagt sugen på ett "plug and play" och det verkar ju liva upp stämningen här så man kanske får agera provdocka och få alla skeptiska skrattandes åt mig när min generator är död mitt i semestern!! Tji fick jag 😉 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med att dioderna i likriktarbryggan går sönder när/om man kopplar bort batteriet från en generator under drift kommer av att det blir en spänningsspik över dioderna som dödar dem.

Det enda den vanliga regulatorn gör är att hålla spänningen ut från från generatorn inom ett givet spann, den har ingen reglering på ström överhuvudtaget.

Regleringen av spänningen sker genom att regulatorn styr magnetiseringsströmmen till generatorns rotor.

 

Batteriet kan man säga agerar kondensator i hela kretsen som sköter relgeringen, och tar man bort den så blir det en spänningsspik.

 

Modernare regulatorer, Balmar som nämns i flödet ovan, styr på både ström och spänning, beroende på laddningsfas, och temperatur på generatorn så att den inte överhettar vid låga varvtal.

 

Det finns den del bra Youtube klipp som visar vad som händer om man laddar lithium, främst LifePo4, med en vanlig generator/laddningsregulator. Batteriet, med dess BMS, klarar sig bra med de spänningar som generatorn ger, men antingen så brinner genratorn upp av belastningen vid låga varvtal eller så går dioderna sönder när/om BMS'en stänger av batteriet när det är fullt.

 

Enklaste lösningen om man vill köpa färdiga saker är nog att köpa ett "blåtands" batteri som trådskaparen funderar på, och läga till en Balmar regulator. Den kan hantera kombinationen av både lithium och bly.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Vestergren:

Jag accepterar svar men jag kanske inte behöver tycka exakt som inläggen säger. Ex att man behöver dra om all el för att man sätter in ett litium känns lite overkill, även om det säkert skulle bli jättebra. 

Men att du behöver dra om all el är ju ingen som har sagt. Däremot att det kan behöva ändras mer än bara byta batteri.

 

9 minuter sedan skrev Vestergren:

Så jag är inte omedveten om ev risker, men de ligger mest i att min generator el regulator tar stryk, inte att båten brinner upp

Det är väl lite detta som är, i alla fall mitt, budskap. Att en sak tar stryk och att det brinner är inte helt olika saker. Lägg där till lite fel laddspänningar och andra "nästan ok"-saker så börjar isen kännas svag under fötterna. I synnerhet om man inte själv tycker det är någon risk.

 

Jag förstår att du är skeptisk och tycker en del åtgärder verkar överdrivna. Men jag har sett en utbränd båt, just p.g.a. en Li-batteriinstallation där ägaren tyckt och trott det var mest bara att byta ut eftersom "BMS ju fixar det". Men nu har jag förmedlat det.

 

Lycka till, oavsett 😉.

 

(Själv kommer jag nog också byta till LI så småningom. Men inte än....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev kblomster:

Betalade 6250 kr för 4 st matchade 280Ah-celler, inklusive frakt, tull och moms. Enklare BMS med bluetooth 830 kr (Aliexpress, återigen mycket research nerlagd).

280Ah? Är det en variant på de här batterierna du har köpt. Jag har sett dem in på lite olika ställen,

https://www.nascom.se/sv/batterier-och-tillbehor/paketerbjudande-1/batteripaket-lifepo4-12-v-280-ah.html?fbclid=IwAR3ZfkQMTuWPZFnFbBmIupCrZQxvMmpR8yjkqumCSxsuf_DWCCytn6v4cC4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev anuba:

Ser ut att vara samma, eller i alla fall väldigt lika, men annat BMS. Tillverkaren heter EVE, modellen LF-280K. 13kkr för ett komplett paket inklusive BMS var ju ganska konkurrenskraftigt tycker jag ändå, utvecklingen går åt rätt håll! Sen får man ju välja om man vill vänta två och en halv månad på leverans från Kina eller hämta i Falköping :)

 

Daly (som BMS:et på det där batteriet heter) är ganska populärt, troligen för att det levereras inkapslat och klart. Jag valde ett som heter Jiabaida, främst därför att det återförsäljs i USA under namnet Overkill Solar och återförsäljaren har en väldigt bra och utförlig bruksanvisning på engelska, så man slipper försöka tolka maskinöversatt kinesiska. Dock är det inte inkapslat, det är bara ett kretskort och lite plåt, så fuktskydd får man fixa själv. 

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Men jag har sett en utbränd båt, just p.g.a. en Li-batteriinstallation där ägaren tyckt och trott det var mest bara att byta ut eftersom "BMS ju fixar det"

Vill du säga vad som hände och vad som orsakade branden, kom man fram till en specifik orsak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Vestergren:

Vill du säga vad som hände och vad som orsakade branden, kom man fram till en specifik orsak?

Jag vet tyvärr inget mer än att FB ansåg att det berodde på att "konverteringen till Litiumbatterier inte var fackmässigt utförd". Branden lär ha startat under laddning vid bryggan och båten blev totalförstörd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag vet tyvärr inget mer än att FB ansåg att det berodde på att "konverteringen till Litiumbatterier inte var fackmässigt utförd". Branden lär ha startat under laddning vid bryggan och båten blev totalförstörd.

 

Ok svårt att veta vad som gått fel då. 

 

https://www.sunbeamsystem.com/smart-lithium-long-term-testing/

 

Där är ett bolag som testat samma upplägg jag tänkt mig iallafall utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Vestergren:

 

Där är ett bolag som testat samma upplägg jag tänkt mig iallafall utan problem.

Måste erkänna att de är skickliga på att marknadsföra sin produkt på den sidan men ingenstans som jag hittade kan man läsa sig till hur de gör för att deras batterier ska vara ”p&p”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev ChristerN:

Måste erkänna att de är skickliga på att marknadsföra sin produkt på den sidan men ingenstans som jag hittade kan man läsa sig till hur de gör för att deras batterier ska vara ”p&p”.

"The battery will act carefully with special care of the alternator and its analog charge regulator. The batteries do not only (selfishly) take care of their own health, like other BMS, but also accommodates a gentle electrical environment that fits the majority of all available modern charging equipment on the market."

 

Deras BMS enligt som själva. Som jag förstår det så ström el på utan trappar ner/upp så det inte uppstår problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Vestergren:

"The battery will act carefully with special care of the alternator and its analog charge regulator. The batteries do not only (selfishly) take care of their own health, like other BMS, but also accommodates a gentle electrical environment that fits the majority of all available modern charging equipment on the market."

 

Deras BMS enligt som själva. Som jag förstår det så ström el på utan trappar ner/upp så det inte uppstår problem. 

Vilket inte säger någonting om hur de löst det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Vestergren:

"The battery will act carefully with special care of the alternator and its analog charge regulator. The batteries do not only (selfishly) take care of their own health, like other BMS, but also accommodates a gentle electrical environment that fits the majority of all available modern charging equipment on the market."

Icke själviska batterier som tänker på övrig el och som dessutom passar majoriteten av alla tillgängliga moderna laddprylar på marknaden.

Ganska genomskinligt sälj/reklamprat. Och helt ofarligt för dem att påstå eftersom det är väldigt svårt att motbevisa då de, som @ChristerN också skriver, är väldigt generella (och luddiga) i sina formuleringar. Mycket vanligt och inget annat än reklam.  Och precis det jag syftar på ovan - det är sällan rent ljug, men mycket modifierad sanning.

 

Skillnaden vore om man redogjorde för något djupare tekniskt eller åtminstone angav några mer specifika modeller av dessa "...all available modern charging equipment on the market" som det är kompatibelt med. Men håller man sig till denna typ av generella utfästelser så kan man alltid hävda att just DEN installationen där det "sket sig" är ett undantag.

 

Edit:

De har ju enligt dem själva gjort långtidstester. Men var är testresultaten, och framförallt - på vilka specifika komponenter ?  

"In our tests, we have not found any common equipment that is not compatible with our batteries

Låter ju jättebra att de inte hittat en enda inkompatibel pryl. Men varför kan de då inte ange vilka komponenter de testat och som ÄR kompatibla ?  Eller har de testat så få (kanske bara den Valeogenerator som är på bilden) att man inte vill skylta med det ?

Nu är det säkert så att de vidtagit lite extra åtgärder i sin BMS för att få dessa batterier mer P&P än annars. Men totala avsaknaden av torra tekniska fakta till förmån för "oprecist flum" övertygar mig inte.

 

Ja, jag kanske låter negativ. Eller också är jag bara hälsosamt källkritisk. Tror på det sistnämnda....😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Icke själviska batterier som tänker på övrig el och som dessutom passar majoriteten av alla tillgängliga moderna laddprylar på marknaden.

Ganska genomskinligt sälj/reklamprat. Och helt ofarligt för dem att påstå eftersom det är väldigt svårt att motbevisa då de, som @ChristerN också skriver, är väldigt generella (och luddiga) i sina formuleringar. Mycket vanligt och inget annat än reklam.  Och precis det jag syftar på ovan - det är sällan rent ljug, men mycket modifierad sanning.

 

Skillnaden vore om man redogjorde för något djupare tekniskt eller åtminstone angav några mer specifika modeller av dessa "...all available modern charging equipment on the market" som det är kompatibelt med. Men håller man sig till denna typ av generella utfästelser så kan man alltid hävda att just DEN installationen där det "sket sig" är ett undantag.

 

Edit:

De har ju enligt dem själva gjort långtidstester. Men var är testresultaten, och framförallt - på vilka specifika komponenter ?  

"In our tests, we have not found any common equipment that is not compatible with our batteries

Låter ju jättebra att de inte hittat en enda inkompatibel pryl. Men varför kan de då inte ange vilka komponenter de testat och som ÄR kompatibla ?  Eller har de testat så få (kanske bara den Valeogenerator som är på bilden) att man inte vill skylta med det ?

Nu är det säkert så att de vidtagit lite extra åtgärder i sin BMS för att få dessa batterier mer P&P än annars. Men totala avsaknaden av torra tekniska fakta till förmån för "oprecist flum" övertygar mig inte.

 

Ja, jag kanske låter negativ. Eller också är jag bara hälsosamt källkritisk. Tror på det sistnämnda....😉

Ja självklart kan man alltid vilja ha mer information, men sen kanske det inte är ekonomiskt försvarbart att testa mot alla generatorer som finns på marknaden. De kanske bara testat med 1 generator och de har funkat fint. Plus man kan läsa olika användares kommentarer från andra tillverkare som oxå tycker allt funkar bra.

 

Du tycker detta är för lite, jag tycker det räcker och är även medveten om det finns en liten risk att bränna generator. 

 

Resultatet är redovisat som artikel, det funkar utan att bränna upp generator/kretsar/båten. De har kört med en vanligt förekommande generator på 70amp och bytt kablar för att få upp laddningen med 14%. BMS en hanterar detta, ja de redovisar inte hela algoritmen som styr bms men jag behöver kanske inte den informationen utan är mest intresserad av funktionen.

 

Sen kan man tycka att testet inte är omfattade nog, eller tillräckligt detaljerat. Men resultatet är att det funkade precis som förut men med litiums fördelar, även om man kallar det oprecist flum. 

 

Går alltid utöka tester så det är väl upp till köparen att avgöra vilken nivå av information man behöver för att vara nöjd helt enkelt. 

Redigerad av Vestergren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur funkar det då? Fattar inte hur batteriet ska kunna veta om generatorn går varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En ny generator är iofs förhållandevis billig jämfört med en ny batteriinstallation. Och generatorn är inte heller en säkerhetskritisk komponent. Man kan utan bekymmer använda en motor helt utan generator, så länge man då och då, eller kontinuerligt, kan ladda startbatteriet. Motorn i sig varken vet eller bryr sig om om det finns en generator.

Därför kanske det inte är så farligt att chansa.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev kblomster:

Men hur funkar det då? Fattar inte hur batteriet ska kunna veta om generatorn går varm.

Det kanske inte är ett så vanligt problem är,så kan vara ett icke problem? 

 

De har testat om man kunde ersätta ett bly batteri rakt av och de gjorde det, generatorn höll.

 

Lime power säger samma sak, funkar oftast utan problem men bara ngn generator har fått sätta livet till men de påpekar även att ibland ger dom för dålig laddning och kunder har klagat på det. Dvs generatorn är till åren och kanske bara orkar ge 10-20 amp. De tycker även ett en banks system är bäst. 

 

Sunlux har flera nöjda husbilskunder med fungerande husbilar även efter bytet. 

 

Sunwind har bytts ut i husbilar utan problem där generatorn funkar fint. Såg en som övervakade sin laddning och kom då upp till ca 20 amp/h. 

 

Jag vet victron har filmer där man bränner generatorer, men dom saluför även just utrustning som ska motverka detta så ligger i deras egen intresse där med? 

 

Det kan säkert bli problem men frågan är hur vanligt det är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar religiöst övertygad om Plug-in-batteriets förträfflighet. Då tycker jag att du ska installera det som du tänkt. Det är dina pengar och du använder dem så klart till det du tror på.

 

Om du misshandlat dina blybatterier så de bara håller ett par år så ska du inte förvänta dig att litiumbatteriet är tåligare för misshandel, snarare tvärtom.

 

Det vore förtjänstfullt om du återkom i den här tråden med erfarenheter efter ett och två års drift så vi får del av hur det gick. Å gärna årligen även efter den tiden. Ett litiumbatteri köper man för att kunna använda under åtskilliga år. Om det bara håller ett par-tre år så är det en helt misslyckad investering. Då är det billigare med blybatterier som byts regelbundet.

 

Hur varm blev generatorn? Att blöta ett finger och dutta på generatorn när den går för fullt ös räcker nog för att avgöra om den passerat 100 grader.

 

Höll dioderna för spiken när BMS kopplade ur?

 

Hur fungerade vinterförvaringen av batteriet? Redovisa gärna spänning och den inbyggda mätarens påstådda energi i batteriet. Plug-in-lösningar brukar inte ha urkopplingsbar elektronik och förbrukar ström även under vintervilan så redovisa gärna om du laddat under vintern för att inte tömma batteriet. Även plug-in-batterier "dör" om spänningen blir för låg. Ett blybatteri går ibland att skrämma liv i även om det fått skador o tappar i lagringskapacitet. Ett litiumbatteri går inte att väcka liv i igen.

 

Litiumbatterier i alla kombinationer är ny teknik som det behöver delas kunskap och erfarenheter om.

 

De som läst på om problemen betraktas som bakåtsträvare.

 

De som "tutar o kör" delger sällan hur (om) det fungerar efter ett antal år och definitivt inte om de "kört i diket".

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett batteri är beställt så återkommer med lite erfarenheter om ett par veckor när det är på plats och provkört.  Va kampanj så blev ett sunwind 100 ah för 7500 kr på seasea. 

 

Inte religiöst övertygad varken för eller emot faktiskt utan rätt pragmatiskt inställd om diverse problem som kan uppstå, men anser inte dessa utgör en säkerhetsrisk. 

 

Jag tycker det är värt att betala ett par tusenlappar mer för att förhoppningvis få lite snabbare laddning och även få möjlighet att övervaka kapacitet i batteri, laddning och förbrukning på ett helt annat sätt än tidigare. Övervakningen kommer troligen vara guld värd då jag saknar den möjligheten idag. 

 

Men har bestämt mig för att initialt behålla mitt startbatteri, dels som backup och för att undvika ev påfrestningar på generator när BMS stänger ner batteriet. Sent på säsongen kanske jag gör ett försök att även skippa det och kollar hur generator reagerar. Men blir både mindre arbete och back up, så bättre att behålla som ngn redan påtalat.

 

Så planen just nu är att,

 

- Slänga ut 3 st förbrukarbly och ersätta med ett smart litium. Dubbelkolla säkring på ladd, möjligen byta.

 

- Koppla från min lilla underhålls solcell, och bara använda min portabla när man ligger i naturhamn. 

 

- Byta ut landströms laddaren mot litium version från Biltema. 

 

Sen ska det va klart och "tuta och köra"...😅

 

 

Redigerad av Vestergren
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägnat en del tid åt att sätta mig in i problematiken med litiumbatterier i båtar eftersom jag konstruerat ett eget system för detta, och även skrivit delar av "standarden" Båtar - Litiumjonbatterier (ISO/TS 23625:2021).

Har försökt att sammanfatta det viktigaste jag lärt mig här: http://www.hlpdata.se/images/LFP summary_se.pdf

Har även skrivit lite mer detaljer om problemet med laddning av litiumbatterier direkt från generatorn här: http://www.hlpdata.se/images/generator.pdf

Så jag skulle rekommendera trådskaparen att läsa på lite mer och från lite fler källor, tex: https://marinehowto.com/drop-in-lifepo4-be-an-educated-consumer/

innan du bestämmer dig för en lösning.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du Vestergren ser i den här tråden är ett klassiskt exempel på hur konservativa vi seglare är. Jag har seglat i 50 år nu och som båtägare i 30 år. Nästan alltid när någon gör något på ett nytt sätt säger alla: "så kan man inte göra, det fungerar inte". När det sedan visar sig att det fungerar så säger de: "Nå kanske det fungerar, men det är inte rätt". Tio år senare gör alla på det nya sättet...

 

En gång i tiden var rullsegel oanvändbara, genaker löjliga, plotters farliga..

(var själv kraftigt emot plotters som jag ansåg att får människorna att tappa koncentration)

 

Jag är ingen expert på generatorer, så jag kanske missar poängen, men i verkliga livet när LiFePO4 batteriets BMS slår av så har man ju fortfarande en massa saker som drar el. Kylskåp, autopilot, instrument etc., borde inte dessa "dämpa" effekten av BMS.

 

Har själv blybatterier och när de blir oanvändbara så köper jag LiFePO4 batterier, och om generatorn pajar så köper jag en ny 😉

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev peterseglare:

Jag har ägnat en del tid åt att sätta mig in i problematiken med litiumbatterier i båtar eftersom jag konstruerat ett eget system för detta, och även skrivit delar av "standarden" Båtar - Litiumjonbatterier (ISO/TS 23625:2021).

Har försökt att sammanfatta det viktigaste jag lärt mig här: http://www.hlpdata.se/images/LFP summary_se.pdf

Har även skrivit lite mer detaljer om problemet med laddning av litiumbatterier direkt från generatorn här: http://www.hlpdata.se/images/generator.pdf

Så jag skulle rekommendera trådskaparen att läsa på lite mer och från lite fler källor, tex: https://marinehowto.com/drop-in-lifepo4-be-an-educated-consumer/

innan du bestämmer dig för en lösning.

Har varit inne tidigare på marinehowto och läst, bra och informativ sida, även du har skrivit va bra sammanställt. 👍

 

Och som du själv säger så kan systemen vara så pass ineffektiva så man klarar sig med bara generatorn. Och jag vet flera som bara kör med generator och inte haft några problem. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Grumpy:

Vad du Vestergren ser i den här tråden är ett klassiskt exempel på hur konservativa vi seglare är. Jag har seglat i 50 år nu och som båtägare i 30 år. Nästan alltid när någon gör något på ett nytt sätt säger alla: "så kan man inte göra, det fungerar inte". När det sedan visar sig att det fungerar så säger de: "Nå kanske det fungerar, men det är inte rätt". Tio år senare gör alla på det nya sättet...

 

En gång i tiden var rullsegel oanvändbara, genaker löjliga, plotters farliga..

(var själv kraftigt emot plotters som jag ansåg att får människorna att tappa koncentration)

 

Jag är ingen expert på generatorer, så jag kanske missar poängen, men i verkliga livet när LiFePO4 batteriets BMS slår av så har man ju fortfarande en massa saker som drar el. Kylskåp, autopilot, instrument etc., borde inte dessa "dämpa" effekten av BMS.

 

Har själv blybatterier och när de blir oanvändbara så köper jag LiFePO4 batterier, och om generatorn pajar så köper jag en ny 😉

 

Skönt med en positiv kommentar haha. 👍😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt 4 lifpo4 celler med BMS som jag skall ersätta 2 blybatterier med.  Har provat lite med ett labbaggregat hemma och vid laddning stänger inte BMSn av abrupt utan i slutet av laddcykeln minskar amperen gradvis till 0. 

Däremot så klipper BMSn direkt om man överskrider max inställt ampere för laddning så här gäller det att ha rätt inställningar.

Jag tänker behålla startbatteriet så är inte så orolig för denna del utan mer att generatorn blir för varm. Blir antaglingen att kompletera med en dc to dc converter så det går att begränsa laddströmmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev mikaelno:

Har köpt 4 lifpo4 celler med BMS som jag skall ersätta 2 blybatterier med.  Har provat lite med ett labbaggregat hemma och vid laddning stänger inte BMSn av abrupt utan i slutet av laddcykeln minskar amperen gradvis till 0. 

Däremot så klipper BMSn direkt om man överskrider max inställt ampere för laddning så här gäller det att ha rätt inställningar.

Jag tänker behålla startbatteriet så är inte så orolig för denna del utan mer att generatorn blir för varm. Blir antaglingen att kompletera med en dc to dc converter så det går att begränsa laddströmmen.

Har läst lite på forum och det verkar som det är svårt att få bms att bryta laddningen, spänningsfallet vid batteriet jmf med generator blir helt enkelt för stort. Dvs upplägget blir likt det lime power kör, ett lifepo4 klarar helt enkelt att överladdas de få gångtimmarna som en fritidsbåt kör per år under sin livstid. 

 

Största problemet verkar ligga i att konstant ladda fel med sol eller landström,  då man snabbt överskrider en normal 50-100 timmars gångtid för en fritidsbåt. Bara en vecka på landström blir 168 h. 

 

Nyare installationer med stora litium batteribankar är troligen de som har problem med att döda generatorer, inget motstånd och fullt ös länge. 

 

Men om man gör en jämförelse mot min planerade 100 ah lifepo4 vs en större AGM bank 3-400 ah så bör inte belastningen på generatorn blir större. En ex 60 Amp generator kommer få jobba nära max även mot en AGM bank om den är nere på 50% och laddas till ex 80%. Generatorn vet varken ut eller in va den laddar. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev mikaelno:

Har köpt 4 lifpo4 celler med BMS som jag skall ersätta 2 blybatterier med.  Har provat lite med ett labbaggregat hemma och vid laddning stänger inte BMSn av abrupt utan i slutet av laddcykeln minskar amperen gradvis till 0. 

Däremot så klipper BMSn direkt om man överskrider max inställt ampere för laddning så här gäller det att ha rätt inställningar.

Det bekräftar min bild av vad en inbyggd BMS kan åstadkomma. I första hand är det ett skydd för över och underspänning. Den verkar också kunna kunna fungera som laddregulator och i vissa fall som laddströmbalanserare. 
Men om den i sin skyddsfunktion bara stänger av så är väl batteriet bortkopplat från systemet?

Skulle inte en sådan BMS-avstängning stänga av tex plottern eller tar generatorn över driften i så fall?
Jag hade nog ändå satsat på någon extern LiFe-anpassad laddare mellan generator och batteri, typ Ctek D250SE med Smartpass. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev anuba:

Det bekräftar min bild av vad en inbyggd BMS kan åstadkomma. I första hand är det ett skydd för över och underspänning. Den verkar också kunna kunna fungera som laddregulator och i vissa fall som laddströmbalanserare. 
Men om den i sin skyddsfunktion bara stänger av så är väl batteriet bortkopplat från systemet?

Skulle inte en sådan BMS-avstängning stänga av tex plottern eller tar generatorn över driften i så fall?
Jag hade nog ändå satsat på någon extern LiFe-anpassad laddare mellan generator och batteri, typ Ctek D250SE med Smartpass. 

Risken är att strömspiken bränner plottern när BMS slår av.

 

Men ett blybatteri som start som agerar "kudde" och en smart BMS som fungerar likt Mikaelsno bör ge tillräckligt skydd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...