Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Vestergren

Litium batteri.

Rekommendera Poster

Då va mina blybatteri slut igen och jag ska köpa ett smart Blåtands litium batteri för att ersätta alla mina batterier, inkl startbatteriet. 

 

Nu har båten två kretsar, ett förbrukning och ett start med två huvudström brytare. 

 

Jag har helt tänkt att ta bort alla batteri, rensa bland kablarna och slå ihop båda sidorna vid batteriet. 

 

Skulle det kunna bli några problem med detta rent kopplingsmässigt? Jag kan inte tänka mig ngt direkt som kan vara kopplat så inte detta sätt skulle fungera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Vestergren:

Skulle det kunna bli några problem med detta rent kopplingsmässigt? Jag kan inte tänka mig ngt direkt som kan vara kopplat så inte detta sätt skulle fungera. 

Ett problem skulle ju kunna vara att om du laddar ur ditt enda batteri så kan du inte starta motorn. Det är ju den största anledningen till att ha två banker (start+förbrukning).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag är medveten om just detta eventuella problem men eftersom man har en app med bms så tror jag att man kommer ha väldigt bra koll på hur mkt ström man har kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tycker generatorn om detta?

Måste man inte ha något mer imellan?

 

Då dessa batterier kan ta emot brutal laddning så kommer generatorn att ösa på fullt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Vestergren:

Då va mina blybatteri slut igen och jag ska köpa ett smart Blåtands litium batteri för att ersätta alla mina batterier, inkl startbatteriet. 

 

Nu har båten två kretsar, ett förbrukning och ett start med två huvudström brytare. 

 

Jag har helt tänkt att ta bort alla batteri, rensa bland kablarna och slå ihop båda sidorna vid batteriet. 

 

Skulle det kunna bli några problem med detta rent kopplingsmässigt? Jag kan inte tänka mig ngt direkt som kan vara kopplat så inte detta sätt skulle fungera. 

Det börjar ju bli ganska bra kunskap om LiFePO4 numer och det finns nog ingen seriös som längre säger att det bara är att byta rakt av mot gamla bly-syra. 
Några allmänna erfarenheter (inte mina egna för jag har insett att marknaden inte är mogen för min set-up):

- Man måste passa så att generatorn inte blir för varm eftersom LFP kan sluka mängder med laddning snabbt.

- Man måste se till så att batterierna inte överladdas. När de är fulla ska ingen laddning ske och generatorn behöver då någon annanstans att göra av sin laddning, annars går den sönder.

- LFP kan inte laddas vid låga temperaturer. En del inte under +5 en del inte under 0.

- LFP ska inte lämnas laddade någon längre stund.

- De flesta tillverkare rekommenderar att man har en övergripande BMS även om varje cell har sin egen.

- Osv.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

- Man måste se till så att batterierna inte överladdas. När de är fulla ska ingen laddning ske och generatorn behöver då någon annanstans att göra av sin laddning, annars går den sönder.

Nja, så är det inte riktigt. Ett fulladdat blybatteri drar inte i sig någon ström heller, och generatorn går inte sönder för det. Inte ens på en enkel motor som inte har någon strömslukande elektronik. Däremot gillar den inte att bli plötsligt frånkopplad från belastningen, även om de flesta moderna generatorer hanterar det också.

 

Sedan är det helt riktigt att batteriet kräver en helt annan laddningsövervakning för att förhindra skadlig i- och urladdning, som kan lösas på olika sätt.

 

Och jag blir fundersam över TS idé att ersätta även start med Litiumbatteri. Det är inte alla som är designade att lämna de strömmar som krävs för start, så det är inte säkert det är någon bra idé.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Nja, så är det inte riktigt. Ett fulladdat blybatteri drar inte i sig någon ström heller, och generatorn går inte sönder för det. Inte ens på en enkel motor som inte har någon strömslukande elektronik. Däremot gillar den inte att bli plötsligt frånkopplad från belastningen, även om de flesta moderna generatorer hanterar det också.

Du har så rätt och jag uttryckte mig lite väl enkelt. En generator brukar inte kunna ”gå ner på float” vilket många andra kan och som brukar behövas med LFP.

Sen är det rätt intressant vilket batteri TS funderar på att skaffa. Hur fungerar dess BMSer och övervakning? Påstår tillverkaren/säljaren att det går att byta rakt av etc?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kollar på flera olika modeller, de flesta ligger på ca 8k för ett 100 Ah  batteri med bms/blåtand. Och bms ska klara det mesta vad gäller över/under spänning mm. De har ett högre cca än det batteriet som sitter i nu.

 

Ex sunlux säger att det bara är att ersätta rakt av. 

 

Lime säger att även om inte generatorns ladd alltid går ner till float så klarar batteribanken detta då man sällan går mer än 50-100h motor på en säsong. 

 

Största faran som jag ser det är troligen att generatorn går sönder, är en äldre på en md11. 

 

Det jag ska skaffa är en brytare till solcellerna så inte de ligger och laddar när man är borta från båten. 

 

Men detta är väl steg 1 sen ev byta motor i framtiden och då göra systemet "ordentligt'. Denna variant är mest för att slippa jobb och smyga kablar i en äldre båt, men ser som sagt inte att man skulle kunna få problem rent kopplingsmässigt. 

 

Mer som flera påtalat är man ska inte köra tomgång, generatorn jobbar hårt mm.

 

Redigerad av Vestergren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Vestergren:

Denna variant är mest för att slippa jobb och smyga kablar i en äldre båt

Tror du får mer jobb med din tänkta lösning.

Ett alternativ är ju att ha kvar startbatteriet och låta en smart DC-DC laddare ta hand om laddningen av LFP-batteriet med ström från startkretsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm..... Jag skulle inte lita på vad olika (säljare ?) "säger".

Sedan är det farliga energier vi talar om. Om installationen inte är gjord "professionellt" så kan FB komma att neka dig ersättning om det händer något. Har sett det på "nära håll", brand i båt med egeninstallerad Li-bank med totalhaveri som följd, och nekad ersättning av FB av just den anledningen.

 

4 minuter sedan skrev Vestergren:

Lime säger att även om inte generatorns ladd alltid går ner till float så klarar batteribanken detta då man sällan går mer än 50-100h motor på en säsong

En generator går inte ner till "float". Den har i de allra flesta fall sin konstanta utspänning (14V) som den försöker hålla i ur och skur, oavsett om batteriet är fullt, kasst eller skepparen har hemlängtan. Sedan kan man dra ström upp till en viss nivå ur detta "14V-nätaggregat".

 

Och att Li-batteriet klarar en normal generator "lite grann" per säsong är irrelevant struntprat - det skall anpassas efter Litiumbatteriet så det blir kompatibelt. Finns inget "nästan" eller "lite ok" när det gäller dessa ombyggnader och installationer.

 

8 minuter sedan skrev Vestergren:

Det jag ska skaffa är en brytare till solcellerna så inte de ligger och laddar när man är borta från båten.

Onödigt, det är ju när man inte är vid båten som solcellerna har tid på sig att just återladda så det är fullt nästa gång man åker ut. Men samma sak här - med rätt regulator och laddkontroll så är det inte ett problem. Utan det så ÄR det ett problem, som du inte kan/ska försöka kontrollera genom att slå till/från panelerna manuellt.

 

Funderar på om det inte vore enklare/säkrare för dig att även denna gång köpa ett standardbatteri och till nästa gång det är dags att byta bättre ha förberett och kollat upp vad som behöver fixas för en säker och bra Li-installation.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar en konversation från detta företag:

Är inte riktigt överens med dom...

Screenshot_20220427-192736.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

Hmmmm..... Jag skulle inte lita på vad olika (säljare ?) "säger".

Sedan är det farliga energier vi talar om. Om installationen inte är gjord "professionellt" så kan FB komma att neka dig ersättning om det händer något. Har sett det på "nära håll", brand i båt med egeninstallerad Li-bank med totalhaveri som följd, och nekad ersättning av FB av just den anledninge

Jag förutsätter att leverantören ger rätt information och att man inte vilseleder kunder. Finns en relativt stor marknad idagsläget med både camping och båtägare som bytt till litium och delat med sig av erfarenheter. Sen är det i många fall leverantören som installerar så tycker att man borde kunna lita på fackmän även om de säljer batteriet. 

 

Nu saluförs dom som plug and play och då bör dom även vara det. 

 

Ex gällande solceller så behövs inte dom som underhållsladdning i samma utsträckning för litium då man får väldigt mkt laddning via motor och batteriet i princip inte har någon självutladdning. Jag har dom när man ligger still eller är i båten men kör oftast så pass mkt motor hem så banken får tillräckligt där. Nu behövs den för självutladdning och motorn bara ger kanske 10 ah/timmen till banken. 

 

Så själva "litiumbiten" bryr jag mig inte direkt om, har den infon jag behöver och ingreppet blir i princip minimalt då jag int drar om ngt utan kopplar ihop  

 

Jag är intresserad av problem med att koppla ihop förbrukning/start förutom då att man riskerar att inte ha batteri vid start. Båten ligger redan i sjön och nu märkte jag att batteribanken gett upp. Och pga jobb ska jag jag vara borta hela maj, så har inte lust att lägga mer tid än nödvändigt under säsong. 

 

Så ngn som kopplat förbrukning/start på samma batteri och har lite erfarenhet? 

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Vestergren:

Så ngn som kopplat förbrukning/start på samma batteri och har lite erfarenhet

Om det nu är plug and play som du säger, vad är problematiskt?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev patrikflink:

Om det nu är plug and play som du säger, vad är problematiskt?

Inget förhoppningsvis.

 

Men jag tar emot erfarenheter negativa som positiva, just nu verkar de flesta rätt negativt inställda haha. Men är som sagt rätt inläst på litium biten om vad som kan gå fel, vad som behövs etc.

 

Men tänkte se om någon här inne kunde tänka på ngt direkt problem med att koppla ihop förbrukning/start efter huvudbrytarna för jag kan inte det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Vestergren:

Inget förhoppningsvis.

 

Men jag tar emot erfarenheter negativa som positiva, just nu verkar de flesta rätt negativt inställda haha. Men är som sagt rätt inläst på litium biten om vad som kan gå fel, vad som behövs etc.

 

Men tänkte se om någon här inne kunde tänka på ngt direkt problem med att koppla ihop förbrukning/start efter huvudbrytarna för jag kan inte det. 

Finns kanske en anledning till att tillverka (båtar) separerar förbrukning och start. 

 

Jag själv kör allt ihop (AGM) utom just till start. Vet att litium är bättre, men när jag har kollat upp vad som krävs så anser jag att det blir mycket pengar för allt. Samma pengar ger mig nya AGM gånger 2 omgångar.

 

Såg högre upp att dina batterier inte höll, hur gamla var/är dom och vilka laddningar gör du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är dina pengar och du verkar vifta bort de erfarenheter som presenteras här så då är det väl bara att köra! Du har ju ”läst in dig” på tekniken och du har ju en leverantör som menar att det bara är att ”plugga in” och då litar du väl på det, eller? Ett år, dvs garantitiden, kanske det funkar men efter det tar leverantören inget ansvar.
Som sagt. Dina pengar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl medveten om problem som finns men litium och det enklaste skulle givetvis bara vara knäcka ryggen och byta ut bly mot bly, sen köra 5 år till. 

 

Men tekniken går framåt och nu när det säljs batterier med inbyggd bms "allt i ett" så ja jag tycker det kan vara värt ett försök. Mkt av problem tidigare va helt egna system men nu säljs flera "allt i ett" batterier som täcker mitt behov, tror jag...men nu får jag mer koll iallafall än att killgissar hur mkt man gör av med under en dag. 

 

Jag har i nuläget 4 st batteri vilket blir ca 4500 på Biltema för ett start + 3 förbrukare, 4 år gamla-så döda i förtid. 

 

För 7500 kr får jag nästan samma kapacitet med ett 100 ah litium, då även med bms och blåtand så jag kan se exakt hur mkt jag har kvar, även då följa hur mkt jag gör av med per dygn vilket i nuläget jag killgissar mig fram till. 

 

Man kommer hem efter en weekend gissar att man är hyfsat laddad, och har ingen landström. Men det kan va 50% el 70% laddning, jag har ingen koll. 

 

Nu slipper jag det och har full koll på laddningen, batteriet laddas inte ut själv och behöver inte vara fulladdat utan klarar av att vara 25 procent ett par veckor utan att ta skada. Ladda upp det igen på ngn timme ut i skärgården med motor. 

 

Så tror att litium är mest ekonomiskt för mig i längden, även om det blir dubbla kostnaden och lite till pga landströmsladdare. 

 

Ett övervakningssystem och bms gör nog under för batteriet, jag har inte skött denna enligt konstens alla regler. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev patrikflink:

Finns kanske en anledning till att tillverka (båtar) separerar förbrukning och start. 

 

Jag själv kör allt ihop (AGM) utom just till start. Vet att litium är bättre, men när jag har kollat upp vad som krävs så anser jag att det blir mycket pengar för allt. Samma pengar ger mig nya AGM gånger 2 omgångar.

 

Såg högre upp att dina batterier inte höll, hur gamla var/är dom och vilka laddningar gör du?

Har en liten bank så inte mkt pengar extra för att uppgradera, som jag skrev i tidigare inlägg så tror jag att ett bms och Blåtands övervakning besparar mig både pengar och man kan övervaka och planera på ett helt annat sätt. 

 

Mer Ah så blir givetvis både installation och pengar mer omfattande. 

 

Men nu är det ju enligt leverantör förhoppningsvis bara byta ut haha. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Vestergren:

Jag är väl medveten om problem som finns men litium och det enklaste skulle givetvis bara vara knäcka ryggen och byta ut bly mot bly, sen köra 5 år till. 

 

Men tekniken går framåt och nu när det säljs batterier med inbyggd bms "allt i ett" så ja jag tycker det kan vara värt ett försök. Mkt av problem tidigare va helt egna system men nu säljs flera "allt i ett" batterier som täcker mitt behov, tror jag...men nu får jag mer koll iallafall än att killgissar hur mkt man gör av med under en dag. 

 

Jag har i nuläget 4 st batteri vilket blir ca 4500 på Biltema för ett start + 3 förbrukare, 4 år gamla-så döda i förtid. 

 

För 7500 kr får jag nästan samma kapacitet med ett 100 ah litium, då även med bms och blåtand så jag kan se exakt hur mkt jag har kvar, även då följa hur mkt jag gör av med per dygn vilket i nuläget jag killgissar mig fram till. 

 

Man kommer hem efter en weekend gissar att man är hyfsat laddad, och har ingen landström. Men det kan va 50% el 70% laddning, jag har ingen koll. 

 

Nu slipper jag det och har full koll på laddningen, batteriet laddas inte ut själv och behöver inte vara fulladdat utan klarar av att vara 25 procent ett par veckor utan att ta skada. Ladda upp det igen på ngn timme ut i skärgården med motor. 

 

Så tror att litium är mest ekonomiskt för mig i längden, även om det blir dubbla kostnaden och lite till pga landströmsladdare. 

 

Ett övervakningssystem och bms gör nog under för batteriet, jag har inte skött denna enligt konstens alla regler. 

 

 

Jag vet exakt hur mycket jag har kvar med mina AGM, det kallas batteribanksmätare med shunt (registrera ut och in). Ser även i appen via bluetooth och den fasta displayen. Kör rakt av med Victrons grejer (batteribanksmätare, tempmätare och regulator). 

 

Alla dessa jobbar ihop trådlöst och pratar med varandra.

 

Bör nog även användas med litium såklart!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja förhoppningsvis så klarar batteriet av allt ovan själv om reklamen håller va den lovar. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Vestergren:

Ja förhoppningsvis så klarar batteriet av allt ovan själv om reklamen håller va den lovar. 👍

Nu ska jag vara elak…

Du hade ju läst in dig på tekniken och väljer att tro på en leverantör. Varför skriver du då att du litar på reklamen?

Slut på elakheterna…

Jag ser fram mot dina vidare rapporter om hur det går och önskar dig all lycka till!😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns folk som kör på enbankslösningar med LFP. Det kan ju funka, om man har rätt batterier som klarar stora strömstyrkor momentant (vilket många färdigförpackade batterier har), men det är ju lite äventyrligt med generatorn. Generatorer är i princip inte gjorda för att köras på full effekt kontinuerligt, men om man har en bank som bara är på 100Ah och har en säg 60A generator (vanligt på äldre båtmotorer, kan vara 45A också) så lär det väl ofta vara så att man bara behöver köra en halvtimme innan batteriet nästan är fullt. Det kanske den klarar utan att brinna upp. Kanske. Om man har någorlunda vettig ventilation i motorrummet. Sen har vi ju det där med laddspänningen. På de flesta färdiga litiumbattier är den angiven till 14,4V max och BMS:ets överspänningsskydd kopplar ur vid 14,6V. Många generatorer ligger högre än så. I båda dessa scenarier kan nog dock många med äldre motorer bli räddade av att kablarna i laddkretsen brukar vara både underdimensionerade och uråldriga, så att man får lite motstånd och en del spänningsfall innan man kommer till batteriet. Att ligga och float-laddas på säg 3,6V per cell (14,4V totalt) klarar LFP ett tag i alla fall, även om det sliter på batteriet. Det är ju så man toppbalanserar, till exempel. Men om man kommer upp i över 14,6V så brukar BMS:et koppla ur och då är det stor risk för att det är gonatt för generatorns laddningsregulator.

 

Mycket av detta känner du väl säkert redan till. Det funkar nog, men det hänger på en del "om" och "kanske", och när nåt går fel så är det ganska dyra grejer som ryker. En ny generator kostar ett par tusen. Men om du vill prova och är medveten om riskerna så visst, kör.

 

Som jämförelsepunkt (läs skryt) håller jag nu på att slutmontera ett hembyggt LFP-batteri. Köpte celler från en välrenommerad säljare på Alibaba (mycket tid nedlagd på att läsa om folks erfarenheter på t.ex. diysolarforum.com för att hitta en seriös säljare) i vintras. Betalade 6250 kr för 4 st matchade 280Ah-celler, inklusive frakt, tull och moms. Enklare BMS med bluetooth 830 kr (Aliexpress, återigen mycket research nerlagd). Låda i spillbitar av marinplywood, vinkelprofiler av aluminium, M8 gängstång och packningsmattor i EPDM från Biltema, ett par hundra kanske? "Smart" DC-DC laddare (Victron, finns inga billiga alternativ jag litar på) 1930 kr. Kablage, säkringar och lite annan installationsmateriel kanske 5-700 kr. Summa knappt tiotusen för ca 3,6 kWh total kapacitet som troligen håller så länge jag har kvar båten, om jag inte gör något idiotiskt. Egentligen är det för mycket kapacitet, men det får plats på samma utrymme som mitt gamla förbrukningsbatteri och frakten var såpass dyr att det kändes fånigt med 120 Ah som jag först hade tänkt. Men ett sådant här projekt gör man inte för att det är lönsamt, för det har krävt väldigt mycket tid, utan snarare för projektets egen skull.

 

Sent tillägg: om man ska göra en enbankslösning (eller en stor tvåbankslösning utan DC-DC laddare) "rätt" så ska man nog ha ett BMS som kan styra generatorns laddspänning, helst med temperaturreglering också, så att BMS:et kan dra ner på laddningen utan att bryta helt. Sådana BMS finns (se t.ex. svenska enmansföretaget HLP Data:s lösning) men de är ganska dyra och finns knappast inbyggda i färdiga batterier.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Nu ska jag vara elak…

Du hade ju läst in dig på tekniken och väljer att tro på en leverantör. Varför skriver du då att du litar på reklamen?

Slut på elakheterna…

Jag ser fram mot dina vidare rapporter om hur det går och önskar dig all lycka till!😀

Ett uttryck 😉

 

Självklart är jag medveten om att de kanske inte alltid säger hela historien men rent säkerhetsmässigt så tror jag inte man kan ljuga som leverantör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev kblomster:

Det finns folk som kör på enbankslösningar med LFP. Det kan ju funka, om man har rätt batterier som klarar stora strömstyrkor momentant (vilket många färdigförpackade batterier har), men det är ju lite äventyrligt med generatorn. Generatorer är i princip inte gjorda för att köras på full effekt kontinuerligt, men om man har en bank som bara är på 100Ah och har en säg 60A generator (vanligt på äldre båtmotorer, kan vara 45A också) så lär det väl ofta vara så att man bara behöver köra en halvtimme innan batteriet nästan är fullt. Det kanske den klarar utan att brinna upp. Kanske. Om man har någorlunda vettig ventilation i motorrummet. Sen har vi ju det där med laddspänningen. På de flesta färdiga litiumbattier är den angiven till 14,4V max och BMS:ets överspänningsskydd kopplar ur vid 14,6V. Många generatorer ligger högre än så. I båda dessa scenarier kan nog dock många med äldre motorer bli räddade av att kablarna i laddkretsen brukar vara både underdimensionerade och uråldriga, så att man får lite motstånd och en del spänningsfall innan man kommer till batteriet. Att ligga och float-laddas på säg 3,6V per cell (14,4V totalt) klarar LFP ett tag i alla fall, även om det sliter på batteriet. Det är ju så man toppbalanserar, till exempel. Men om man kommer upp i över 14,6V så brukar BMS:et koppla ur och då är det stor risk för att det är gonatt för generatorns laddningsregulator.

 

Mycket av detta känner du väl säkert redan till. Det funkar nog, men det hänger på en del "om" och "kanske", och när nåt går fel så är det ganska dyra grejer som ryker. En ny generator kostar ett par tusen. Men om du vill prova och är medveten om riskerna så visst, kör.

 

Som jämförelsepunkt (läs skryt) håller jag nu på att slutmontera ett hembyggt LFP-batteri. Köpte celler från en välrenommerad säljare på Alibaba (mycket tid nedlagd på att läsa om folks erfarenheter på t.ex. diysolarforum.com för att hitta en seriös säljare) i vintras. Betalade 6250 kr för 4 st matchade 280Ah-celler, inklusive frakt, tull och moms. Enklare BMS med bluetooth 830 kr (Aliexpress, återigen mycket research nerlagd). Låda i spillbitar av marinplywood, vinkelprofiler av aluminium, M8 gängstång och packningsmattor i EPDM från Biltema, ett par hundra kanske? "Smart" DC-DC laddare (Victron, finns inga billiga alternativ jag litar på) 1930 kr. Kablage, säkringar och lite annan installationsmateriel kanske 5-700 kr. Summa knappt tiotusen för ca 3,6 kWh total kapacitet som troligen håller så länge jag har kvar båten, om jag inte gör något idiotiskt. Egentligen är det för mycket kapacitet, men det får plats på samma utrymme som mitt gamla förbrukningsbatteri och frakten var såpass dyr att det kändes fånigt med 120 Ah som jag först hade tänkt. Men ett sådant här projekt gör man inte för att det är lönsamt, för det har krävt väldigt mycket tid, utan snarare för projektets egen skull.

 

Sent tillägg: om man ska göra en enbankslösning (eller en stor tvåbankslösning utan DC-DC laddare) "rätt" så ska man nog ha ett BMS som kan styra generatorns laddspänning, helst med temperaturreglering också, så att BMS:et kan dra ner på laddningen utan att bryta helt. Sådana BMS finns (se t.ex. svenska enmansföretaget HLP Data:s lösning) men de är ganska dyra och finns knappast inbyggda i färdiga batterier.

Värdefull input 👍 och imponerande bygge.

 

Kollade själv för ngn vinter sedan att importera batteri men då ett liknande jag planerar att köpa men frakten blev för dyr. 

 

Ja det är just generatorn som jag är mest orolig för, så får klura lite under de 4 v jag är iväg, hade helst bara kört ett litium batteri för hela båten.

Men kanske blir enklast att låta start var kvar som ngn påpekat. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Vestergren:

Självklart är jag medveten om att de kanske inte alltid säger hela historien men rent säkerhetsmässigt så tror jag inte man kan ljuga som leverantör. 

Johoooåda !

Kanske sällan ljuger rakt ut, men de kan fara med mer osanning (eller rättare sagt "justerad sanning")  än du kan ana. Särskilt som de vi konsumenter kommer i kontakt med i allmänhet är säljare i sista led. Inte sällan utbildade och lever just på att få dig att få den känslan du har om att de verkligen bryr sig om just dig och din installation.

Hade det varit "plug-and-play" (som du tror) hade ju nästan varenda båtägare bytt till Li när det var dags. Inte minst jag själv, som har 600Ah fördelat på 2+4 AGM-batterier. Men för en pålitlig och framförallt säker installation behövs ett helt annat helhetsomtag än att bara byta. Och då har jag ändå redan laddare och regulatorer med ställbara utspänningar.

 

Återigen - tänk på att det är du som har hela det tekniska ansvaret för din installation. Du kan/får/ska inte lita på vad en säljare sade, du är skyldig att ha koll själv om du "designar om" den.

Och det handlar inte bara om att FB kan ha åsikter när något hänt. Det är ditt och dina närmastes liv det handlar om. Om det händer något när du är ute på sjön ställer du dig ju inte vid vägkanten och viftar med tummen för att lifta hem, som vid ett bilhaveri/bilbrand. Strömmarna vi talar om är mer än vad som används vid svetsning....

 

Det som är tråkigt är att du ställer en fråga men är inte riktigt beredd att acceptera svar som inte ligger i linje med den uppfattning du redan bildat dig. 

Så det är bara att önska dig lycka till, med förhoppningen att de nyanserade synpunkter du fått här ändå fått dig att på något sätt tänka till en extra runda.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare båt körde jag med en virtuell AGM batteribank med Battery Brain som säkerhet för att alltid kunna starta motorn (underspänningsrelä).

 

Är nu i slutfasen med installation av service bank med LFP.

Behåller AGM startbatteri som skydd mot risk att bränna dioderna om BMSen stänger av LFP laddningen. 

Dessutom har jag Balmar MC-614 regulator med tempgivare som skydd mot överhettning av generatorn vid kraftfull laddning.

 

LFP Systemet jag köpt ligger i premiumklassen mtp våra krav vid längesegling, initialt var min tanke att fortsätta med AGM i service banken men tänkte om när jag läst på och sett hur Johan på RAN II gjort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite motvals... 

 

I min skuta har jag en Yanmar YSM 12, i bästa fall 10 hästar, lågvarvig och lågt vridmoment. 

Original 30 A generator. 

 

Generatorn bytat? (bytt) till en 70 A bilgenerator, växlat (växlad) för högre varvtal. Intern kylning, dock för andra rotationshållet, nu fixat. 

 

Har i dag tre parallellkopplade 60 Ah AGM. Inget dedikerat Startbatteri, men startvev. 

 

Efter en natt med värme, kyl, TV och CPAP, så måste jag först bryta fältströmmen (via laddlampan) tills motorn kommit upp i hög tomgång, innan laddning tillåts starta, då med 72 A! 

Annars blir det ett evigt stånkande. 

X/

 

- Så ett Litimbatteri är direkt olämpligt i min skuta, om jag fattar allt rätt i tråden? 

Generatorn skulle då tvingas till absolut maxladdning tills batteriet vore fulladdat, på relativt kortare tid än nuvarande setup med 3 x PB. 

 

X/ Maxladdning runt 70 A, varar typ 5 minuter, för att sedan dala till ca 30 A, fördelat på de 3 AGM-batterierna.

 

 

 

Njaaaaa.... Mina tankar: Ett större Litimbatteri eller flera i parallell, kräver en helst vattenkyld kraftig generator, och en betydligt starkare motor med högre vridmoment, för att orka dra upp över tomgång. 

 

 

Jag kan givetvis ha fel... 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bytte nyss ut ett av mina Biltema Silverbatteri på 4-års garanti. 

Funkade i vart fall 3.5 år. 

 

Och ett till verkar vara p g. 

 

-Givetvis tog jag först "tillgodo", för att kunnaköpa ett nytt med samma garanti.

 

Så nästa gång blir det tre 78 Ah Silverbatteri i skutan, även om det inte är på senaste modet. Men i vart fall enkelt o begrip (förstå). 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Vestergren:

Ja jag är medveten om just detta eventuella problem men eftersom man har en app med bms så tror jag att man kommer ha väldigt bra koll på hur mkt ström man har kvar. 

Stort problem om mobilen inte funkar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev IngemarE:

Nja, så är det inte riktigt. Ett fulladdat blybatteri drar inte i sig någon ström heller, och generatorn går inte sönder för det. Inte ens på en enkel motor som inte har någon strömslukande elektronik. 

 

Du kan ju göra ett väldigt enkelt experiment. 

 

Häng på en laddare på ett blybatteri och låt det bli fulladdat. 

Kolla med t ex en tångamperemeter så ska du se att även ett fulladdat Plumbum- eller AGMbatteri tar emot en ström, även om den är liten, typ

1 - 2 A. 

 

Så en generator med PB eller AGM är alltid belastad. Vad gäller BMS i kombo med LIPO och dess varianter vet väl bara tillverkarna. 

 

- Du kan väl göra ett utrönande experiment genom att lossa B+ på generatorn när motorn går, och se vad som händer🤪

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...