Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Marerik69

Bogpropeller ur funktion

Rekommendera Poster

Finns det någon här som kan hjälpa mig? Min bogpropeller (Truster) fungerar inte längre på min Bella 26 Fantino. Har haft i båten i vinter och testat den emellanåt, då den fungerat. När jag skulle ta upp den för 3 veckor sen fungerade den inte????

Min pappa som kan mycket om båtar och el har tittat på problemet...utan framgång. 

 

13 volt finns fram till motorn. 
Ingen spänning i signalkretsen till joystick. 
Frilaggda singnalledningar mellan motor och joystick motståndsmätta i jojstickens båda lägen och är öppna (inget motstånd).
Rörsäkringen i manöverkretsen är hel.

 

Någon som har nåt tips eller idé vad problemet är?........Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev Marerik69:

Finns det någon här som kan hjälpa mig? Min bogpropeller (Truster) fungerar inte längre på min Bella 26 Fantino. Har haft i båten i vinter och testat den emellanåt, då den fungerat. När jag skulle ta upp den för 3 veckor sen fungerade den inte????

Min pappa som kan mycket om båtar och el har tittat på problemet...utan framgång. 

 

13 volt finns fram till motorn. 
Ingen spänning i signalkretsen till joystick. 
Frilaggda singnalledningar mellan motor och joystick motståndsmätta i jojstickens båda lägen och är öppna (inget motstånd).
Rörsäkringen i manöverkretsen är hel.

 

Någon som har nåt tips eller idé vad problemet är?........Martin 

Vad är det för fabrikat på bogpropellern?
Har du utfört något jobb i elsystemet innan den slutade att fungera?


Är det helt dött, eller här du något relä/kontaktor som klickar när du manövrerar joystiken? Eller det har du ju själv svarat på, det händer ingenting.

Det finns ju två kretsar, som du nämner en manöverkrets, samt en försörjningskrets, den senare har rätt så grova kablar. Det kan vara kopplat så att manöverkretsen får spänning från den andra kretsen, kolla det! Men det kan även vara så att manöverkretsen får spänning från båtens allmänna elsystem, och från ytterligare en säkring i en panel eller säkringsdosa ombord.

 

Har du kollat att bogisens grova kablar är ordentligt anslutna till batteriet och till huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren? Samt framförallt i andra ändan vid de stora reläerna eller kontaktorerna?

Det brukar finnas en rejäl säkring på pluskabeln, nära batteriet eller batterifrånskiljaren, har du kollat så att den är hel? Det är vanligt att bogpropellrarna är kopplade till startbatteriet, och då är frågan om startbatteriets batterifrånskiljare är påslagen?

Annars brukar väldigt många elfel ombord vara relaterade till dåliga och/eller oxiderade anslutningar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...