Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jonasulveseth

landström intag enkel

Rekommendera Poster

Hej, vi ska sätta invändiga laddare i ett par mindre båtar som har eldrift. På insidan ska det endast vara en laddare. Vet någon om en införing som endast är som en skarvkabel?

 

Jag menar det enda vi ska ha är ju en sån här, men skulle ha ett snyggt sätt att få den igenom bänken

 

image.png.87bf36817505f9f89c644385ae6d4e0c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått ISO-reglerna så MÅSTE det finnas jordfelsbrytare och säkringar i en fast installation i en båt. @Seawolf kan ju det där (liksom en del andra här på MG).

Det du avser verkar i mina ögon vara väldigt mycket det som definieras som fast installation.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C62BF962-D2BF-4EC7-907B-D68725BB1E9F.jpeg.aef5ac70aa1cdc4d8eb2341eb644dce6.jpeg

En sådan här har jag.

EDBA957D-39E3-4B81-8505-33A3E3C04D87.jpeg.d4420c368868bd3c004268dfcc110000.jpeg

Här är en annan variant.

 

947607DC-C4FE-4D94-BB20-1934210E2C4D.jpeg.d77886d94befffb4d97aa47ef3686721.jpeg

Och en sådan här skall ju finnas omedelbart efter intaget.

Alla finns hos Erlandssons brygga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni missar min poäng. Om jag borrar ett stort hål och sticker in kabeln så behöver jag inte klassa det som fast installation. Jag skulle till och med kunna 3d printa en ram runt den blå kontakten och ett lock och det skulle fortfarande vara en obruten skarvsladd där och ingen jordfelsbrytare skulle behövas.

 

Så vart går gränsen till en fast installation?
 

jag ska bara använda uttaget till laddning

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske kan tycka att de missar din poäng, Men frågan är om du inte missar poängen med regelverket. Att sätta säkring och jordfelsbrytare på båtsidan av en skarvkabel (kabeln mellan båt och land) Är ju för att en lång kabel kan förhindra att säkringen på landsidan bryts i tid vid kortslutning eller jordfel på båten, om det uppstår fel på laddaren t.ex. 

 

Mitt råd är att du fixar en godkänd installation istället för att försöka ta dig runt "fastinstallations" kraven. Tänk att fastinstallation är något som används under längre tid, istället för att fokusera på om det är fast monterat.

 

Regler och rekommendationer är ju till för din säkerhet, inte för att jävlas med dig.

 

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firman som ska hyra ut elbåtar utan att ha ens grundläggande elkunskaper verkar heta Bowter. Verkar kanske säkrast att hålla sig från sådana båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow här var det många surgubbar :) 

Grundläggande ellära, haha, det enda jag försöker få tips och råd på är ju om man ska ha en fast installation i en liten båt man endast kör laddare i.
 

Och på ett filosofiskt plan försöka utreda om man verkligen behöver en ny jordfelsbrytarpunkt för endast detta föremål, vilket inte är fallet om man kör en förlängningssladd rätt in i båten. Det är ju inte ett sätt att komma runt nåt regelverk. 

 

Dock har vi ändå valt nu att sätta riktig central i alla båtar som kommer installeras av elektriker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev jonasulveseth:

Wow här var det många surgubbar

Kanske är gubbar med respekt för vad felaktig installation av el kan åstadkomma?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mening var inte att vara "Surgubbe" utan bara att fundera på varför en skarvkabel, kanske inte är att föredra, om det är något som skall användas regelbundet.

 

God Laddning

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja skarvsladd argumentet är bra. Men vi ska ha ganska klena laddare med inte så mycket amp. Och vi har kontroll på längd på kabel så om argumentet att alla skarvsladdar behöver en jordfelsbrytare på andra sidan så finns det många farliga installationer runt om i vårt land :)
 

våra båtar laddar till största del med solceller.

 

alltså, försökte bara få igång en diskussion , och då är det lite tråkigt med den här ”här ska du höra lille vän” attityden

 

jaja trevlig båtsommar på er :)

Redigerad av jonasulveseth
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jonasulveseth:

Ja skarvsladd argumentet är bra. Men vi ska ha ganska klena laddare med inte så mycket amp.

Just det du skriver visar att du inte alls förstår problemet. Det är ju inte det som är tänkt att drivas med sladden som utgör faran, det är när strömmen går iväg någon annanstans än bara till de tilltänkta prylarna.

 

1 timme sedan skrev jonasulveseth:

alltså, försökte bara få igång en diskussion , och då är det lite tråkigt med den här ”här ska du höra lille vän” attityden

Ja, du tycker säkert den är tråkig då det inte är vad du vill höra. Men det skulle du nog inte tycka efter att olyckan (som visserligen är osannolik men ändå kan inträffa) varit framme.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Just det du skriver visar att du inte alls förstår problemet. Det är ju inte det som är tänkt att drivas med sladden som utgör faran, det är när strömmen går iväg någon annanstans än bara till de tilltänkta prylarna.

 

Ja, du tycker säkert den är tråkig då det inte är vad du vill höra. Men det skulle du nog inte tycka efter att olyckan (som visserligen är osannolik men ändå kan inträffa) varit framme.

Menar du då att allt som

 drivs av en förlängningssladd ska ha en jordfelsbrytare i andra änden ifall det kortsluter där så det är närmast källan?

 

försöker bara förstå hur du tänker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, många verkar inte helt förstå vad det är jag frågar om så jag ska omformulera mig,

 

nr1: Om en båtägare ska ladda sina batterier, anser ni att det är försvarligt att dra en förlängningskabel från stolpe på brygga och rätt i båten, eller menar ni att alla båtar då bör installera en central i båten?

 

nr2: Om ni nu tycker att det är ok att göra så, och båtägaren önskar att skydda sin laddare från regn tex. vad tycker ni är bästa sätt att få in kabeln i bänken?

 

Det är allt jag undrar över :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga större elektriska risker med att ansluta en lös isolerad ladder, typ Ctek, för att ladda sin batteribank, där förlängningskabeln enbart går till laddaren. Om du sedan har en jordfelsbrytare på bryggan finns redan skyddet.

En jordfelsbrytare gör ingen större nytta då en isolerad laddare inte ens är skyddsjordad. Jordfelsbrytaren gör mer nytta om du har lösa 220V-uttag i båten och en varmvattenberedare. 

 

Men om du regelbundet skall ladda batterier för framdrift med högsta möjliga ström så skulle jag nog vara mer bekymrad över att inte ha för mångar skarvar på vägen. Om ditt system påminner om det man använder för att ladda elbilar hade jag nog byggt en fast installation för att minska risken för brand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Å tack äntligen ett vettigt svar!

 

I mitt huvud vore det bättre då att hitta ett sätt att få in kabeln i bänken, än att introducera ytterligare en skarv i form av en central.

Ska man använda 220v i båten är det ju en helt annan sak, men det har aldrig den här tråden handlat om. Kan tänka mig många har sågat ut små springor i sina luckor osv för att få in en kabel, men det måste ju finnas bättre lösningar tänker jag.

 

Därav min första fråga

Redigerad av jonasulveseth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev jonasulveseth:

Å tack äntligen ett vettigt svar!

 

I mitt huvud vore det bättre då att hitta ett sätt att få in kabeln i bänken, än att introducera ytterligare en skarv i form av en central.

Ska man använda 220v i båten är det ju en helt annan sak, men det har aldrig den här tråden handlat om. Kan tänka mig många har sågat ut små springor i sina luckor osv för att få in en kabel, men det måste ju finnas bättre lösningar tänker jag.

 

Därav min första fråga

Men jag hade nog ändå röstat för fasta anslutnginar med väl tilltagna kontakter, typ en CEE. Att köra kablar genom hål tillför andra risker som skav och slitage. När jag menare lös kabel så menar jag den ligger fritt utan risk för skada. Oftast tillfälliga lösningar. 

Skall du genom en skott kan du behöva en dragavlastning på kabeln. Då skulle du lika gärna satt dit någon av chassikontakterna som föreslås.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev jonasulveseth:

Ska man använda 220v i båten är det ju en helt annan sak, men det har aldrig den här tråden handlat om.

Men är det inte just det du vill? Eller ska du driva laddarna på något annat sätt?

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev ChristerN:

Men är det inte just det du vill? Eller ska du driva laddarna på något annat sätt?

 

Nej alltså det var ju det som var min grundfråga. Om man bara ska ha en laddare från landströmstolpe i båt och ingen annat. Måste man verkligen ha en hel elcentral med jordfelsbrytare bara för att få den genom bänken på ett snyggt sätt (kolla min original post).

Det var innan alla hoppade in och idiotförklarade mig som hobby elektriker, haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jonasulveseth:

Måste man verkligen ha en hel elcentral med jordfelsbrytare bara för att få den genom bänken på ett snyggt sätt (kolla min original post).

Har läst såväl ditt ursprungliga inlägg som de följande och som jag ser det har du två alternativ:

1. Dra en skarvsladd till laddarna utan att sladden på något sätt passerar någon inredning. Du ”slipper” då kraven som följer med en fast installation.

2. Du låter, på något sätt, strömmen passera genom någonting i båten, tex en snabbkontakt. Då måste du uppfylla kraven (alla) för en fast installation i båt.

Detta har flera här försökt berätta för dig men du gillar inte förslagen du får (”haha”) utan försöker komma runt på något annat sätt. Det är, kort sagt, inte tillåtet!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, klokt formulerat. Nu börjar vi komma någonvart

 

bara av nyfikenhet. Vet någon om det alltså finns iso regler som säger att ska kabeln igenom bänk eller inredning så måste det göras genom en fast installation?

 

Jag menar om nu folk ändå håller på och lägger kablar i luckor som riskerar skavas sönder osv, hade det ju vart mycket bättre att göra någon svanhals lösning som både stänger ute vattnet och som ger plats åt att kunna dra förlängningskabeln genom bänken 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en annan sak, anledningen att jag är nyfiken är för att jag tror antalet elbåtar kommer öka nu. Fler och fler elbåtar kommer komma på marknaden. Och har man en ett 50kwh batteripaket och ska snabbladda då är det ju solklart att man inte kan dra en förlängningskabel rätt i båten.

 

Men en stor del användare kommer hamna i det spektrumet jag tänker på. Små laddare 5-10 amp, och så små båtar där enda avsikten är att fylla 2-5 kwh ca över natten. Och jag tror för dessa personer att de inte kommer installera en elcentral.

Så undrade bara om en sån produkt fanns, och om det finns regler mot det eller inte, för annars borde ju någon utveckla något sådant, eller inte, vad vet jag, men om inte så har jag lust att höra argument mot det :)

 

Skepp ohoj!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev anuba:

Men jag hade nog ändå röstat för fasta anslutnginar med väl tilltagna kontakter, typ en CEE. Att köra kablar genom hål tillför andra risker som skav och slitage. När jag menare lös kabel så menar jag den ligger fritt utan risk för skada. Oftast tillfälliga lösningar. 

Skall du genom en skott kan du behöva en dragavlastning på kabeln. Då skulle du lika gärna satt dit någon av chassikontakterna som föreslås.
 

Jättebra argument!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev jonasulveseth:

Och en annan sak, anledningen att jag är nyfiken är för att jag tror antalet elbåtar kommer öka nu. Fler och fler elbåtar kommer komma på marknaden. Och har man en ett 50kwh batteripaket och ska snabbladda då är det ju solklart att man inte kan dra en förlängningskabel rätt i båten.

 

Men en stor del användare kommer hamna i det spektrumet jag tänker på. Små laddare 5-10 amp, och så små båtar där enda avsikten är att fylla 2-5 kwh ca över natten. Och jag tror för dessa personer att de inte kommer installera en elcentral.

Så undrade bara om en sån produkt fanns, och om det finns regler mot det eller inte, för annars borde ju någon utveckla något sådant, eller inte, vad vet jag, men om inte så har jag lust att höra argument mot det :)

 

Skepp ohoj!  

Det är kanske OK om laddströmmarna är begränsade. I fasta installationer är anslutningskablarna alltid utrustade med CEE-uttag i båda ändar. De kontakterna har rejäla kontaktstift och klarar höga strömmar under lång tid. Den tryggheten kommer med en fast installation.

 

Senare modeller av eldrivna båtar kommer garanterat att kräva större strömmar. Redan vid 10A och långvarig laddtid så börjar det finnas risker med enklare skarvsladdar. Med 10A schuko-uttag (sådana kontakter man normalt har på skarvsladdar) så börjar man nagga på el- och brandsäkerheten. 10A schuko-uttag är specade och testade för 10A under en timmes tid (om jag minns rätt med tiden). Långvariga höga strömuttag ger överhettning och kan bli katastrofala. Det fick en familj i Sunne erfara när deras elbilsladdning från ett 10A schuko-uttag överhettades och satt fyr på carport och hela villan som brann ner till grunden.

https://www.elinstallatoren.se/2018/10/har-ar-elfelen-bakom-den-odesdigra-elbilsladdningen/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev jonasulveseth:

jag tror antalet elbåtar kommer öka

Det tror jag definitivt.

 

Om man då vill positionera sig tidigt på den ökande marknaden kan det väl vara ett rejält kvalitetsargument att förse de båtar man avser sätta på marknaden med en för ändamålet lämplig fast installation komplett med laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Det tror jag definitivt.

 

Om man då vill positionera sig tidigt på den ökande marknaden kan det väl vara ett rejält kvalitetsargument att förse de båtar man avser sätta på marknaden med en för ändamålet lämplig fast installation komplett med laddare.

Absolut, men det finns också en stor marknad för konvertering av existerande båtar. Och det är där jag ser den här

problematiken. Men det kanske är så att central är det bästa,  jag ville mest lyfta frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...