Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tofriis

Hög laddspänning

Rekommendera Poster

Mätte upp 16,5V spänning när vi gick för motor på kanske 80% av max varv på vår VP 2003 i helgen. Känns väldigt högt 😬 Idéer om orsak någon? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Tofriis:

Mätte upp 16,5V spänning när vi gick för motor på kanske 80% av max varv på vår VP 2003 i helgen. Känns väldigt högt 😬 Idéer om orsak någon? 

E744F671-5362-4B8F-8944-FCB6ABD562D4.jpeg.6e8d8d6a14af36aabe0cf9a5251f5562.jpeg

Ja det är för mycket, då gasar batteriet, inte alls bra. Och då förutsätter jag att du har ett traditionellt syra/blybatteri…?

Sedan är väl din fråga dessvärre litet som frågan om hur långt ett snöre är, alltså inte så lätt att svara på med så knapphändiga uppgifter.

Så därför några motfrågor:

  • Är du säker på att din voltmeter visar rätt?
  • Kommer uppgiften om 16,5 V från originalinstrumentet i motortavlan, eller har du mätt upp detta med ett elektriskt mätinstrument, multimeter eller liknande?
  • I så fall var i elsystemet mätte du upp den spänningen? (Det bästa är att mäta direkt över batteriets poler med avstängd motor, sedan starta motorn och mäta igen, skillnad?)

Om nu mätvärdet är korrekt kan man ju direkt misstänka generatorns regulator.

 

Volvo-Pentas original voltmetrar, de som kan sitta i motortavlan, är ju inte direkt några under av precision, tvärt om, dessutom är visarnålen tjock och skalan oexakt.

 

En digital multimeter kan ibland luras och visa fel, särskilt om du inte har ren likspänning ut från generatorn, och det har man sällan, du har en trefas växelströmsgenerator och dessa lämnar alltid litet ”skräp” efter sig i elsystemet, batteriet skall ju äta upp detta, men … ja i teorin är ju allting väldigt bra. Möjligen kan jättedyra instrument från Fluke och andra firmor vara bra mycket bättre på sådana felkällor.

Om du nu har mätt med en digital-, eller för all del en analog multimeter, mät med denna mot en referens, en känd spänning, ett annat batteri, eller ett helt nytt 9 V brandvarnarbatteri” där skall spänningen vara omkring 9,5 V.

 

Sedan kan ju batteriet vara dåligt, eller inte anslutet, då kan spänningen stiga en del, och det är rätt så obra det också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för långt och lärorikt svar! 

Spänningen mätte jag direkt på batterierna.med en digital multimeter från Biltema så kvaliteten kanske inte är den bästa, dock visade även vår plotter ungefär samma spänning. Både startbatteriet och förbrukningsbatterierna låg på unhefär samma spänning. Utan motor i drift låg spänningen på ca 12,8. 

 

Om vi nu antar att det är generatorns regulator. Är det något man byter separat eller köper man lämpligen ny generator? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att regulatorn i generatorn har en separat, tunn kabel som ansluts på batteriets pluspol, som känner av vilken spänning som faktiskt når batteriet. Om den känner av för låg laddspänning där höjer den utmatningen från generatorn för att ge rätt spänning vid batteriet. Men om den kabeln är skadad eller lös, kanske spänningsfallet där gör att generatorn matar på alldeles för högt.

Eller så är regulatorn (ofta lös och utbytbar del) trasig.
Eller så är generatorn trasig.

Multimetern är det säkert inget fel på. Har fyra multimetrar (en med tång och tre "vanliga") från Biltema och alla visar samma, och rätt.
 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Det kan vara så att regulatorn i generatorn har en separat, tunn kabel som ansluts på batteriets pluspol, som känner av vilken spänning som faktiskt når batteriet. Om den känner av för låg laddspänning där höjer den utmatningen från generatorn för att ge rätt spänning vid batteriet. Men om den kabeln är skadad eller lös, kanske spänningsfallet där gör att generatorn matar på alldeles för högt.

Eller så är regulatorn (ofta lös och utbytbar del) trasig.
Eller så är generatorn trasig.

Multimetern är det säkert inget fel på. Har fyra multimetrar (en med tång och tre "vanliga") från Biltema och alla visar samma, och rätt.
 

Den kabeln, är den gul eller orange?

 

Oja, jag har billiga och dyrare multimetrar, flera visar samma resultat, men inte alla. Men det kan ha med åldern att göra, alltså instrumentets ålder… om nu någon trodde något annat.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Tofriis:

Stort tack för långt och lärorikt svar! 

Spänningen mätte jag direkt på batterierna.med en digital multimeter från Biltema så kvaliteten kanske inte är den bästa, dock visade även vår plotter ungefär samma spänning. Både startbatteriet och förbrukningsbatterierna låg på unhefär samma spänning. Utan motor i drift låg spänningen på ca 12,8. 

 

Om vi nu antar att det är generatorns regulator. Är det något man byter separat eller köper man lämpligen ny generator? 

Vad bra!

12,7 Volt är bra värde för ett nyladdat batteri i bra kondition.

 

Jodå, regulatorer kan man i allmänhet byta själv, men generatorn måste demonteras från motorn först. 
 

Men titta efter om du har en gul sensorkabel, och att den är ansluten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jodå, regulatorer kan man i allmänhet byta själv, men generatorn måste demonteras från motorn först.

Nja, det beror nog på. Vi bytte förra året och det var ju bara att dra ut en insats på baksidan. Ingen demontering krävdes. Så mitt tips är att kolla om det går först, och inte bara börja med att plocka loss generatorn... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Nja, det beror nog på. Vi bytte förra året och det var ju bara att dra ut en insats på baksidan. Ingen demontering krävdes. Så mitt tips är att kolla om det går först, och inte bara börja med att plocka loss generatorn... :)

Jo jag vet, jag har också bytt sådana, men det brukar vara så förbaskat trångt i motorrummet, och det kan vara svårt att komma åt baksidan av generatorn, där regulatorn sitter. De jag har bytt (Bosch) har suttit med två skruv och även haft en kabelanslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat den gula kabeln och den verkade (tyvärr) vara ansluten som den ska. Mätte samma spänning som direkt på batterierna. Tänker att jag helt enkelt köper ny generator och byter. Hittat en firma, Ringöns bilelektriska, som verkar seriös och säljer mycket till båtmotorer. De säljer en 60A generator för 1625 kr, inte original såklart med ska vara av okej kvalitet. Det jag missade att fråga är om det säljs med laddregularor, men det kanske är självklart? 

 

Något särskilt att tänka på inför bytet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bryt spänningarna från samtliga batterier. 

 

Så lätt att man slinter. 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya generatorn på plats och provkörning gjord, nu 14,4v laddspänning mätt på batterierna. Fortfarande lite högt? Bytet gick snabbt och lätt 😊 

Imorgon blir det midsommarsegling från Grebbestad till Havsten 😎🥳

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Tofriis:

Nya generatorn på plats och provkörning gjord, nu 14,4v laddspänning mätt på batterierna. Fortfarande lite högt? Bytet gick snabbt och lätt 😊 

Imorgon blir det midsommarsegling från Grebbestad till Havsten 😎🥳

14.4 V laddspänning är helt normalt och OK.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...