Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Los_capitanos

Hur felsöka laddning

Rekommendera Poster

Hej,

 

Under hösten förra året upptäckte jag att min laddning, oberoende av om det var solceller, landström eller generator när motorn gick, endast blev 0,2-0,3 A.

Samtidigt fick jag inte upp volten på batterierna så som det varit tidigare.

Under vintern har jag haft landström på i stort sätt hela tiden. Volten har kommit tillbaka, är nu på 14,något, både för förbrukarna samt för start batteriet.

Dock har laddningen visat endast 0,2-03 A hela tiden.

För några dagar sedan drog jag ut landströmmen för att kolla läget på solcellerna. Idag när jag var vid båten hade förbrukningsbatterierna (4 st) en spänning på 14,4 V och startbatteriet hade 12,77V samt tyckes endast vara ca 75% laddat. Detta visade instrumentet jag har. Solcellsladdningen funkade bara på förbrukarbatterierna och gav, hör och häpna, mellan 0,2-03 A. (fast så har det nog alltid varit att startbatteriet inte laddats av solcellerna, ni som kan; brukar man koppla det så?)

 

Jag är så långt ifrån en elektriker man kan vara men helt klart är att något verkar galet. Hur kan jag mäta mig fram till vad som, eventuellt, är felet.

 

Tackar på förhand för förslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

- 12,7-12,8 volt är fulladdat om det är ett bly-syrabatteri i vila. Dvs, ditt startbatteri verkar laddat till 100%. 
- Solpanelens laddning avgörs av hur stor den är och hur fulla batterierna och hur stora är, förutom hur solen skiner. Batterier laddas med c:a 14,4 volt. 

- Man brukar låta solpanelen enbart ladda förbrukningsbatterierna. Precis som på en bil täcker generatorns laddning vanligtvis startbatteriets behov. 
 

Skall man göra en diagnos låter det som att du kan ha ett skiljerelä mellan startbatteri och förbrukningsbatteri som inte funkar som det ska av någon anledning. 

F80E0A52-BAA1-4BC2-848F-0B2345BEFEE1.jpeg

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev Los_capitanos:

För några dagar sedan drog jag ut landströmmen för att kolla läget på solcellerna. Idag när jag var vid båten hade förbrukningsbatterierna (4 st) en spänning på 14,4 V och startbatteriet hade 12,77V samt tyckes endast vara ca 75% laddat. Detta visade instrumentet jag har. Solcellsladdningen funkade bara på förbrukarbatterierna och gav, hör och häpna, mellan 0,2-03 A. (fast så har det nog alltid varit att startbatteriet inte laddats av solcellerna, ni som kan; brukar man koppla det så?)

 

Jag är så långt ifrån en elektriker man kan vara men helt klart är att något verkar galet. Hur kan jag mäta mig fram till vad som, eventuellt, är felet.

 

Tackar på förhand för förslagen.

Upprepar det som ofta missas vid tal om laddning av blybatterier - Man lägger på en förhöjd  (konstant) spänning över batterierna, sedan är det batterierna som bestämmer hur mycket av den maximalt tillgänglig ström (t ex det generatorn skulle kunna lämna) de kommer sluka i sig.

 

Om effekttillgången från laddkällan inte räcker (t ex dåligt med ljus på solpanelerna eller ruskigt urladdade batterier) kommer denna konstanta spänning att sjunka till den nivå där strömmen batterierna vill ha är i nivå med vad laddkällan för tillfället kan lämna. Men ju mer fulladdade de blir, desto högre kommer spänningen att bli tills den når sin konstantnivå kring 14V. 

Snabbast laddning blir det givetvis om laddkällan har så mycket kraft att den alltid kan leverera den laddström batterierna vill sluka i sig vid 14V.

 

Till skillnad från många andra typer av batterier så kan man alltså inte trycka i en viss ström i blybatteriet och därför blir laddningen sällan snabbare/bättre med en 50A-laddare än en 15A (eftersom batteriet kanske aldrig ens som urladdat slukar i sig 15A - mer än första minutrarna kanske). Att helt fulladda ett blybatteri tar dessutom väldigt lång tid, eftersom strömmen det vill sluka i sig sjunker snabbt och logaritmiskt. De sista 10-20% kan därför ta flera dagar eftersom strömmen då är så låg.

Därför är det heller ingen som bör häpna när de hör att din solpanel bara ger 0,2-0,3A i laddström när spänningen över batterierna är drygt 14V. För förbrukarbanken är ju fulladdad, den vill inte ha mer. Även om det finns massor av ström tillgängligt.

 

Precis som svaret du redan fått så är det vanligt att bara koppla solpanelsladdning på förbrukarsidan. För startbatteriet behöver sällan denna laddning, och det lilla som går åt vid start är återladdat på ett par minuter av generatorn.

 

Du har sedan ett motorbatteri som i vila efter laddning ligger på c:a 12,8V vilket låter tämligen normalt och fullt.

 

Edit:

Det finns batteriladdare som har lite olika knep och "boostmode" för att få i mer och snabbare laddning än vad batterikemin egentligen gillar. Inte sällan går det ut på att (under förhoppningsvis kortare tid) höja spänningen till över 14,4V för att få batteriet att sluka i sig mer ström än annars.

Men gränsen på drygt 14V kommer sig av kemin i batteriet, för vid en cellspänning på omkring 2,4V börjar vätgas att spjälkas ut - batteriet "gasar". Det är alltså inte snällt mot batteriet, och en sådan laddare om den används för ofta i den moden kommer knäcka batterierna i förtid.

 

Då är det bättre att lägga laddspänning från "långtidsladdkällor" såsom solpaneler m.m. något lägre. Kanske på 14V. För det blir fulladdat ändå så småningom, men minimerar risken för gasning.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det blev litet rörigt, men jag tolkar det som om att solcellspaneler och landströmsladdning med batteriladdare fungerar, men inte laddning från generatorn?

 

Hur är det med generatorns kontrollampa?

Den skall lysa då du slår på tändningen, och slockna när generatorn börjar att ladda.

Om denna lampa är trasig eller att det är glappkontakt så fungerar inte generatorn som den skall, eller inte alls. Det kan låta konstigt, men så är det, och jag ger ingen mer förklaring i denna tråden.

Förvisso har bland annat Volvo-Penta en litet annan lösning på det problemet, men du skall absolut kontrollera den kontrollampan, så att den är hel och inte glappar.

 

Du skriver att du inte har några eltekniska kunskaper, vilket för övrigt ändå framgår, men hur mäter du dessa låga laddningsströmmar?

Sedan är det ju så att fulladdade batterier inte är speciellt hungriga, det går inte att trycka i dem mer energi än vad som får plats… alltså blir laddströmmen till ett fulladdat batteri väldigt låg. 

 

Sedan batteristatus?
Jag talar inte emot @Peter_K på något vis, men jag har en annan vinkling.

Dåliga eller halvdåliga batterier kan luras och visa en bra spänning på omkring 12,5 volt i vilospänning, allt ser bra ut, hurra! Men så fort man belastar sådana batterier sjunker spänningen (den man mäter i volt, V) väldigt snabbt, beroende på hur dåligt batteriet är.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det blev litet rörigt, men jag tolkar det som om att solcellspaneler och landströmsladdning med batteriladdare fungerar, men inte laddning från generatorn?

Jag tolkar det så här:

- Startbatteriet är fulladdat, 12,7 V minst. Det verkar inte heller vara frågor kring att båten inte startar. Då borde ju generatorn göra sitt jobb, tänker jag?
- Förbrukningsbatterier laddas med solpanel. Inte heller omöjligt att landströmmen också bara laddar förbrukningsbatterierna. De tuffar på och mäter 14,4 volt, så som brukligt när solen skiner. 
- Om generatorn inte laddar - hur kan startbatteriet vara fulladdat? Eller laddas det enbart med landström? Lyser laddlampan bör man ju då fråga sig (som George Ohm skrev)

 

Frågan gäller, som jag tolkar det,  att när motorn går så laddas förbrukningsbatterierna fortfarande bara med 0,3 A. Det kan ju bero på en rad orsaker. 
- Förbrukningsbatterierna är redan fulla

- Startbatteriet och förbrukningsbatteriet kopplas inte samman, antingen pga trasigt relä eller så har du en ”1+2”-väljare som skall vridas på när

du går för motor. 
- Mätfel

- Trasig generator

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag tolkar det så här:

- Startbatteriet är fulladdat, 12,7 V minst. Det verkar inte heller vara frågor kring att båten inte startar. Då borde ju generatorn göra sitt jobb, tänker jag?
- Förbrukningsbatterier laddas med solpanel. Inte heller omöjligt att landströmmen också bara laddar förbrukningsbatterierna. De tuffar på och mäter 14,4 volt, så som brukligt när solen skiner. 
- Om generatorn inte laddar - hur kan startbatteriet vara fulladdat? Eller laddas det enbart med landström? Lyser laddlampan bör man ju då fråga sig (som George Ohm skrev)

 

Frågan gäller, som jag tolkar det,  att när motorn går så laddas förbrukningsbatterierna fortfarande bara med 0,3 A. Det kan ju bero på en rad orsaker. 
- Förbrukningsbatterierna är redan fulla

- Startbatteriet och förbrukningsbatteriet kopplas inte samman, antingen pga trasigt relä eller så har du en ”1+2”-väljare som skall vridas på när

du går för motor. 
- Mätfel

- Trasig generator

Sedan är det ju så att laddströmmen blir väldigt låg då batteriet/batterierna börjar närma sig att bli fulladdade, då spelar det inte någon roll hur stor generator man har, hur kraftfull batteriladdare, eller hur många hektar solcellspanel man har, det går inte i mer "laddning" elenengi i batteriet än vad det är avsett för. Och de sista 5-10 % tar rätt långt tid att peta i batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren. Vissa mer pedagogiskts andra mindre. Bra dock att ni tar er tid. 


Det jag tror att jag får ut från de svar ovan
tolkar jag som om det mesta på båten är som det skall.

 

Jag sjösätter på fredag och då kommer den största förbrukaren att sättas på, kylen. Låter bli att koppla på landstömmen några dagar och kollar sedan av läget. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Los_capitanos:

Tack för alla svaren. Vissa mer pedagogiskts andra mindre. Bra dock att ni tar er tid. 


Det jag tror att jag får ut från de svar ovan
tolkar jag som om det mesta på båten är som det skall.

 

Jag sjösätter på fredag och då kommer den största förbrukaren att sättas på, kylen. Låter bli att koppla på landstömmen några dagar och kollar sedan av läget. 

Det låter som en himla bra strategi!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Jag sjösätter på fredag och då kommer den största förbrukaren att sättas på, kylen. Låter bli att koppla på landstömmen några dagar och kollar sedan av läget. 

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det låter som en himla bra strategi!

En ännu bättre strategi är att ha en sk batteritankmätare. Då vet man hur laddade batterierna är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev ChristerN:

 

En ännu bättre strategi är att ha en sk batteritankmätare. Då vet man hur laddade batterierna är.

Finns inte en sådan redan med tanke på att…

2022-04-25 vid 16:26 skrev Los_capitanos:

…samt tyckes endast vara ca 75% laddat. Detta visade instrumentet jag har.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev ChristerN:

 

En ännu bättre strategi är att ha en sk batteritankmätare. Då vet man hur laddade batterierna är.

Och jag råkar ha en sådan att sälja...🙂

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Peter_K:

Finns inte en sådan redan med tanke på att…

 

Kanske bara en sådan där digital voltmeter med en stapel vid sidan om..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Peter_K:

Finns inte en sådan redan med tanke på att…

 

Gissar att det är som @Georg_Ohm skriver, tyvärr.

Men jag ser gärna att TS upplyser oss gissande 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Och jag råkar ha en sådan att sälja...🙂

Ja, vissa är otroligt konservativa 🙄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Gissar att det är som @Georg_Ohm skriver, tyvärr.

Men jag ser gärna att TS upplyser oss gissande 😉

Det finns en hel det lätt tvivelaktiga grejer som invaggar båtägare i en falsk säkerhet, digitala voltmätare med stapel kan vara en sådan.

(Påsydda handtag på kapellet t är en annan...)

8 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, vissa är otroligt konservativa 🙄

Jag byggde om hela den aktre panelen , där diverse instrument finns, så då passade en BM-1 bättre, den kan avläsas på stort avstånd. Men Victronen är ju smidigare egentligen, så den skall jag lägga ut på Tradera eller på Blocket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-26 vid 18:07 skrev Georg_Ohm:

Det låter som en himla bra strategi!

Allt verkar funka galant, falskt alarm.

Tack dock för alla förlagen samt klargöranden.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är lite osäker på sina batterier och sin generator kan jag rekommendera att skaffa en batteritestare, som en sådan här,

https://www.biltema.se/kontor---teknik/batterier/batteritestare/batteritestare-li-ion-pro-2000043659

Den mäter förvisso förmågan att ta ut maxström och hur bra batteriet är laddat,  men det är hyfsat bra koll på hur batterier mår. Mätaren har också en test för om generatorn funkar men den verkar rätt bilanpassad. 
Men den här kan man skilja på om batteriet är urladdat eller trasigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...