Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Huschel01

Vilken typ av båt är det?

Rekommendera Poster

Hej och tack för insläpp i maringuiden.

 

Jag är absolut nybörjare och vi köpte vårt första motorbåt förra året. Det är en RYDS och vi vill kolla om en ny kapell, men det är svårt att veta vad jag skall fråga eftersom jag inte vet vilken typ av RYDS det är. På typskylten står 2474, men RYDS återförsäljare kan inte heller identifiera.

 

Nu tänkte jag att använda mig av all kunskap i det här forumet och kanske kan jag få svar.

 

RYDS.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Marina16GT:

Är det inte en Ryds Camping (510?) HT?

 

https://www.skipperi.se/hyra-båt/ryds/camping/3172

Hejsan,

jag är inte säkert då sidorutorna i Camping inte motsvara. Sedan finns ingen inredning i min båt och inga fästen som kan tyder på en Camping.

Ha letad lite och hamnade på att det kan vara en TUMLARE?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad det nu är är för båt så blir det ändå vanskligt att köpa ett färdigsytt kapell. Det är ändå sällan som sådana passar till 100%.

Båtar är individer, och det kan skilja en del mellan årsmodeller och så.

Det bästa är att låta en kapellmakare, kapellsömmare ta mått på din båt, det kallas att ”malla” och sedan sy upp ett nytt kapell som passar väldigt bra.

 

Men det är ett jobb man gör tidigt på hösten, nu har dessa kapellsömmare fullt upp.

Då din båt står på en trailer är det ju väldigt lätt att parkera denna med båten på, på kapellsömmarfirmas parkering, så kan dom malla på plats och slipper debitera för ett ”hembesök”.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad det nu är är för båt så blir det ändå vanskligt att köpa ett färdigsytt kapell. Det är ändå sällan som sådana passar till 100%.

Båtar är individer, och det kan skilja en del mellan årsmodeller och så.

Det bästa är att låta en kapellmakare, kapellsömmare ta mått på din båt, det kallas att ”malla” och sedan sy upp ett nytt kapell som passar väldigt bra.

 

Men det är ett jobb man gör tidigt på hösten, nu har dessa kapellsömmare fullt upp.

Då din båt står på en trailer är det ju väldigt lätt att parkera denna med båten på, på kapellsömmarfirmas parkering, så kan dom malla på plats och slipper debitera för ett ”hembesök”.

 

Är det värt kostnaden på en 40 år gammal båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Marina16GT:

Är det värt kostnaden på en 40 år gammal båt?

Det tycker jag att det är. Båten ser ju välskött och fin ut på bilden.

En sådan båt med trasigt eller läckande kapell har ju ett begränsat andvändningsområde. Om man bara använder kapellet då båten ligger i hemmahamnen skall det ju vara helt och tätt, så att regnvatten inte kommer in i båten.

Sedan andrahandsvärdet… man kanske inte får tillbaka att pengarna men en båt med trasigt eller utslitet kapell är ju i princip osäljbar, iallafall om köparen inte får pruta på priset ordentligt.

 

Sedan kan man ju sy, lappa och laga själv, men till sist får det bli ett nytt kapell. Det finns även flera som köpt en bra kapellväv och sytt själva med varierat resultat då. Men om man är duktig och har en stark symaskin och bra nålar skall väl inte det bereda några oöverstigliga problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Huschel01:

Hejsan,

jag är inte säkert då sidorutorna i Camping inte motsvara. Sedan finns ingen inredning i min båt och inga fästen som kan tyder på en Camping.

Ha letad lite och hamnade på att det kan vara en TUMLARE?

Ja jag tycker definitivt det ser ut som en Tumlare, det ju som lillasyster till Camping.

 

Här hittar du dom allra flesta Rydsbåtar:

https://ryds.se/historik

 

Kika under 1973, där har du både Tumlaren och Camping, så kan du jämföra med måtten på din båt.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...