Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

20220423_160929.thumb.jpg.d02b42f60a363154a578a445f365d131.jpg

Här har det offrats åt Poseidon, eller om det var till Triton.

Värsta offeranoden hittills på den båten, på det drevet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och här är en offerand...

image.png.7122c14fdc1d017b7f1ef2d8a81707e2.png

  • Gilla 1
  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Och här är en offerand...

image.png.7122c14fdc1d017b7f1ef2d8a81707e2.png

Zink eller magnesium?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Zink eller magnesium?

Gräs!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Gräs!

 

Kunde varit -grav.

 

Jag skall aldrig mer skriva inlägg på mobiltelefon, särskilt inte sådana som har en automatisk felstavningsfunktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iallafall en väldigt bra anod.Den ser dålig ut!Biltema?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Här har det offrats åt Poseidon, eller om det var till Triton.

Värsta offeranoden hittills på den båten, på det drevet.

Ja du milde. Har du landström kopplat eller är det närliggande båtar eller annan orsak tro?
Vi har ofta landström kopplat och det tar en del på anoderna och särskilt den du visar, som sitter innanför propellrarna men inte så illa som din. Har den bara suttit en säsong?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Brawn:

Iallafall en väldigt bra anod.Den ser dålig ut!Biltema?

Nej, det var inte Biltemas, ej heller Volvo-Penta original, den var från Orbitrade.

Den andra offeranoden, den som sitter under skölden hade klarat sig bättre, uppskattningsvis var det 60-70% kvar av den, men den byttes ändå, jag byter alltid alla* offeranoder samtidigt.

8 timmar sedan skrev Makro:

Ja du milde. Har du landström kopplat eller är det närliggande båtar eller annan orsak tro?
Vi har ofta landström kopplat och det tar en del på anoderna och särskilt den du visar, som sitter innanför propellrarna men inte så illa som din. Har den bara suttit en säsong?

Ja, det var en båtägare som lånade platsen intill min, någon kanske minns att jag skrev om båtägaren och dennes kompis som fyllde bensin ur en dunk samtidigt en utav dem rökte…? 
Han hade iallafall ”landström” typ vanlig jordad förlängningssladd med okänd laddare i ena ändan. Den båten fanns där från valborg fram till veckan efter midsommar, men ständigt inkopplad landström och sannolikt urkasst batteri (eftersom dom alltid fick låna batteriet i bilen som dom åkte till hamnen med).
Men det var även så att elstolpen på bryggan var spänningslös i några veckor i sträck, men inte hela tiden. Killarna i båten trodde att batteriladdaren var trasig, då dess kontrollampa eller lysdiod inte lyste… jag upplyste dem inte om den spänningslösa elstolpen, jag tyckte väl då lätt elakt, att det kunde man ju lätt komma fram till själv med ens minimal felsökning med litet tankelogik. Men uppenbarligen var varesig ägaren eller hans besättning några medlemmar i Mensa eller Nobelpristagare, om man nu säger som så….

 

Den där ringformade offeranoden brukar ju vara ordentligt anfrätt vid torrsättningen om höstarna, men inte alls så som denna var. Så sannolikt gör den nytta. Jag har funderat på om det kan bero på propellrarna, dessa var nästintill helt rena från både grundfärg och ytfärg…? Alltså aluminiumet var helt blottlagt på dessa. Till denna säsongen har jag köpt rotationsbeständig sprayfärg från Jotun.

 

* ”Alla” offeranoderna, vad jag kan se är dom två till antalet. Jag hade förväntat mig än offeranod även på bogpropellerns växelhus, men jag finner ingen vare sig i verkligheten eller i den knapphändiga manualen. Det är en Max bogpropeller. Växelhuset är av mässing och propellern (impellern) är utförd i någon komposit. Så det behövs kanske ingen offeranod där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-04-25 vid 07:40 skrev Brawn:

Iallafall en väldigt bra anod.Den ser dålig ut!Biltema?

Det normala felmodet på en lågkvalitetsanod är att de inte förbrukas. Det brukar var  för lite zink i.

Att den förbrukas snabbt tyder på att det är en bra anod men att det finns något som skyndar på förbrukningen. 

Redigerad av anuba
felstavning
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev anuba:

Det normala felmodet på en lågkvalitetsanod är att de inte förbrukas. Det brukar var  för lite zink i.

Att den förbrukas snabbt tyder på att det är en bra anod men att det finns något som skyndar på 

Exakt så jag tyckte jag kunde skriva lite positivt om Biltema.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev anuba:

Det normala felmodet på en lågkvalitetsanod är att de inte förbrukas. Det brukar var  för lite zink i.

Mina tester av anoder och annan erfarenhet genom åren är att kvaliteten på anoder ytterst sällan beror på att det är "för lite zink i". Zink är billigt och det finns ingen business att göra en anod med annan metall än zink. Möjligen göra dem mindre för att få dem billigare.

 

Det som däremot brukar göra skillnad är dålig kontakt mot underlaget eller dåliga skruvar. Monteringsrelaterat alltså. I sällsynta fall kan det också vara beläggningar på anoden som minskar dess offervilja.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...