Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Joachim1000

Kabelarea mellan startbatteri och förbrukningsbatteri?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska sätta ett förbrukningsbatteri i fören och undrar vilken kabelarea jag ska ha mellan detta och startbatteriet. Avståndet är 5 meter mellan batterierna. Startbatteriet är på 75 ampere och förbrukningsbatteriet på 85. Förbrukningsbatteriet ska understödja någon lampa, något ladduttag för mobiler, etc. Inga tunga förbrukare alltså.

 

Jag vet...det finns massor att läsa om detta i forumet men jag tycker ändå inte att jag hittat ett tydligt svar! Det som stör mig är att när jag tittar på sladdarna på en vanlig batteriladdare så är de sladdarna sjukt mycket klenare än vad som ofta föreslås som lämpliga kabelareor...

 

Så alltså, vad gäller egentligen här? Vad är rätt, vad är fel och varför? Hur stor kabelarea behöver jag i mitt fall och om någon föreslår grova kablar...förklara då varför en batteriladdare har så tunna sladdar och ändå kan ladda upp ett batteri?

 

Hoppas på bra svar och tack på förhand 👍🤗

Mvh Joachim

20220424_113725.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stärsta strömmen kommer troligen uppstå när förbrukningsbatteriet är urladdat och generatorn laddar för fullt. En vanlig batteriladdare laddar med 4-10 A som mest berorbde på storlek. Din generator kan komma upp till 25-50 A eller eventuellt ännu mer beroende på dess storlek. (Det är inte troligt att du i praktiken kommer upp i mer än cirka hälften av den ström som generatorns märkning anger.)

 

Om jag gissar på högst 25A någon längre stund så räcker 25mm2.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Stärsta strömmen kommer troligen uppstå när förbrukningsbatteriet är urladdat och generatorn laddar för fullt. En vanlig batteriladdare laddar med 4-10 A som mest berorbde på storlek. Din generator kan komma upp till 25-50 A eller eventuellt ännu mer beroende på dess storlek. (Det är inte troligt att du i praktiken kommer upp i mer än cirka hälften av den ström som generatorns märkning anger.)

 

Om jag gissar på högst 25A någon längre stund så räcker 25mm2

Man behöver inte gissa, på 24volt.eu finns det en och annan användbar kalkylator, som man kan använda om man inte är så slängt i matematik eller grundläggande elektriska lagar.

Du nämner ingenting om hur mycket ström din generator kan ge, det bör man veta för att kunna räkna ut vad du skall ha för kabelarea.

Om det nu är fem meter mellan batterierna så blir ju kablarna tillsammans 10meter långa.

Det blir både eltekniskt och pengamässigt oekonomiskt att ha batteriet så längt ifrån generatorn. Det brukar ju finnas en mening med att batterierna i väldigt många olika båtar är placerade relativt nära motorn och dess generator, det är ingen slump att det är på det viset!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Man behöver inte gissa, på 24volt.eu finns det en och annan användbar kalkylator, som man kan använda om man inte är så slängt i matematik eller grundläggande elektriska lagar.

Du nämner ingenting om hur mycket ström din generator kan ge, det bör man veta för att kunna räkna ut vad du skall ha för kabelarea.

Om det nu är fem meter mellan batterierna så blir ju kablarna tillsammans 10meter långa.

Det blir både eltekniskt och pengamässigt oekonomiskt att ha batteriet så längt ifrån generatorn. Det brukar ju finnas en mening med att batterierna i väldigt många olika båtar är placerade relativt nära motorn och dess generator, det är ingen slump att det är på det viset!

Nu var det strömmen jag gissade på inte kabelarean. Den räknar man ju enkelt fram med känd ström och avstånd. Tex mha din länkade site.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Nu var det strömmen jag gissade på inte kabelarean. Den räknar man ju enkelt fram med känd ström och avstånd. Tex mha din länkade site.

Det var ju inte menat som en elak passning.

Man vad många glömmer, eller kanske bara några… är ju att det går åt minst dubbelt så lång kabel som vad det är i längd mellan de saker man skall koppla ihop. En plus- och en minuskabel.

Kanske man tänker ”bil” där man leder tillbaka strömmen till batteri och generator genom kaross och chassie, men det funkar ju inte i plast- eller träbåtar plast och trä leder nu elektrisk ström väldigt dåligt, alltså inte alls, men det vet ju alla. Och det blir väldigt fel att koppla  minus i skrovet på båtar av stål och ännu värre i sådana av aluminium, men det vet ju alla det också.

 

Det är aldrig fel att överdimensionera kablar ombord, så länge som dom är adekvat avsäkrade.

Och egentligen är väl kabeln mellan generator och batteri den viktigaste kabeln ombord. Men kopparpriset har ju tydligen gått upp, så det gäller ju att spara på kabel där man kan det, och jag har väl aldrig till hundra procent förstått hela vitsen med att ha batterier långt i från generatorn, knappast ens då en bogpropeller skall försörjas, iofs talar jag ju emot mig själv i det fallet. Men jag kan känna en olägenhet i att ha ett batteri ståendes långt förut i båten, kanske under kojen där man skall sova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Borde det inte räcka med 16 mm² och så sätter man en Automatsäkring på 20-30 Ampere efter Skiljerelät mellan Batterierna ifall strömmen skulle dra iväg för mycket ?

 

Det är "bara" Laddström som ska gå i kablarna och det är väl sällan ett batteri suger i sig mer än 25-30 Ampere i den storleken (85 Ah) i varje fall nån längre tid, och på 24volt.eu står det att 35 Amp säkring kräver minst 10 mm² då borde ju 16 mm² räcka.

 

Batterikablarna i båt butikerna är förtennade, dom bör man välja även om dom är några kronor dyrare jämfört med Biltema?

 

Jag säger inte att någon har fel för jag vet att ni vet vad ni pratar om, men ska det verkligen behövas dra 10 meter 25 mm² kabel för att ladda Batteriet till Rufflampan, känns lite overkill bara.

 

Hur mycket generatorn laddar kan ju vara avgörande här, Utombordare brukar väl ladda lite mindre, så vad har TS för grejor ?

 

Redigerad av touchwood
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev touchwood:

Borde det inte räcka med 16 mm² och så sätter man en Automatsäkring på 20-30 Ampere efter Skiljerelät mellan Batterierna ifall strömmen skulle dra iväg för mycket ?

 

Det är "bara" Laddström som ska gå i kablarna och det är väl sällan ett batteri suger i sig mer än 25-30 Ampere i den storleken (85 Ah) i varje fall nån längre tid, och på 24volt.eu står det att 35 Amp säkring kräver minst 10 mm² då borde ju 16 mm² räcka.

 

Batterikablarna i båt butikerna är förtennade, dom bör man välja även om dom är några kronor dyrare jämfört med Biltema?

 

Jag säger inte att någon har fel för jag vet att ni vet vad ni pratar om, men ska det verkligen behövas dra 10 meter 25 mm² kabel för att ladda Batteriet till Rufflampan, känns lite overkill bara.

 

Hur mycket generatorn laddar kan ju vara avgörande här, Utombordare brukar väl ladda lite mindre, så vad har TS för grejor ?

 

Håller med, 16mm2 torde räcka. Kanske t.o.m. 10mm2, bara du säkrar av vettigt (mot kortslutning) nära batterierna i båda ändar för att skydda mot kabelbrand.

För även om generatorn är på 35, 50 eller 150A kommer inte ens ett urladdat batteri i den storleken som det handlar om att suga i sig mer än max 10-15A. I alla fall inte efter de första 15-20min.

 

Förtennade kablar är ofta att föredra, men inget krav, tycker jag. Se till att göra anslutningarna bra och gärna med kontaktfett.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...