Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gusten84

Amt 165br vs yamarin 50br i plast/Cross 49br

Rekommendera Poster

Vi är nya i båtlivet. Vi har efter nästan 1 års båtsökande landat i dess två. Har vridit och vänt på behov för vår lilla familj (2 vuxna, 1 barn), för och nackdelar med stor vs liten båt. Vi bor vid Mälaren och kommer uteslutande ha vårat båtliv där. 
Vi har inga behov av övernattning utan vill istället snabbt kunna ta oss ut till smultronställen för bad och enklare fiske med sonen. Uppleva sjön helt enkelt. 

Hur står sig dessa mot varann? Prislappen ny och beggad är likvärdigt vad det ser ut. Håller dom andrahandsvärdet lika bra?

 

tacksam för hjälp :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte jämföra båtarna men har en Yamarin 490 BR vilket är i stort sett samma skrov som 50 BR (och kanske 49 Cross?) och den båten är jag väldigt nöjd med och använder den till fiske, turer och ibland vattenskidor. Min båt har AMT tillverkat åt Yamarin och den har en god detaljkvalitet dessutom.

Stod jag inför valet mellan likvärdiga Yamarin och AMT, med lika nya motorer, skulle jag välja Yamarin Crossen då jag tror den har bästa värdet på marknaden då marknaden länge har varit het på al-båtar och Yamarin har ett tryggare varumärke än AMT som funnits som eget märke en kortare tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, ChristerN said:

Kan inte jämföra båtarna men har en Yamarin 490 BR vilket är i stort sett samma skrov som 50 BR (och kanske 49 Cross?) och den båten är jag väldigt nöjd med och använder den till fiske, turer och ibland vattenskidor. Min båt har AMT tillverkat åt Yamarin och den har en god detaljkvalitet dessutom.

Stod jag inför valet mellan likvärdiga Yamarin och AMT, med lika nya motorer, skulle jag välja Yamarin Crossen då jag tror den har bästa värdet på marknaden då marknaden länge har varit het på al-båtar och Yamarin har ett tryggare varumärke än AMT som funnits som eget märke en kortare tid.

Tack för input. 

Det jag gillar med AMT:n är att den verkar kännas rätt stor trots sin storlek. Se klipp från Hamnen: https://www.hamnen.se/artiklar/motor/amt-165-br-prisat-utrymme/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gusten84:

Tack för input. 

Det jag gillar med AMT:n är att den verkar kännas rätt stor trots sin storlek. Se klipp från Hamnen: https://www.hamnen.se/artiklar/motor/amt-165-br-prisat-utrymme/

En väldigt positiv test. Men. Jag tycker man måste läsa lite mellan raderna.

”relativt hög fart med liten motor” betyder liksom ”snudd på obefintlig planingströskel och att den lätt och ledigt kan ligga i plan i farter strax över tolv knop” att båten är rätt flabottnad vilket oftast betyder att den går mindre bra i lite krabb sjö. Detta bekräftas på sätt och vis av ”roligare köregenskaper där man måste vara mer aktiv som förare för att färdas effektivt och någorlunda bekvämt över gropiga fjärdar”.

Vad detta betyder för dig och de vatten du färdas i vet jag inte. I väldigt lugna vatten är det säkert en mycket bra båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minutes ago, ChristerN said:

En väldigt positiv test. Men. Jag tycker man måste läsa lite mellan raderna.

”relativt hög fart med liten motor” betyder liksom ”snudd på obefintlig planingströskel och att den lätt och ledigt kan ligga i plan i farter strax över tolv knop” att båten är rätt flabottnad vilket oftast betyder att den går mindre bra i lite krabb sjö. Detta bekräftas på sätt och vis av ”roligare köregenskaper där man måste vara mer aktiv som förare för att färdas effektivt och någorlunda bekvämt över gropiga fjärdar”.

Vad detta betyder för dig och de vatten du färdas i vet jag inte. I väldigt lugna vatten är det säkert en mycket bra båt.

Hur beter sig yamarinen i orolig och krabb sjö? Slår det mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Gusten84:

Hur beter sig yamarinen i orolig och krabb sjö? Slår det mycket?

Allt är ju en fråga om hur skrovet är konstruerat och om vikten och längden. För en båt med vattenlinjelängd på lite drygt 4 m vet jag ingen som går bättre.

Provkör de båtar du funderar på, och helst i lite värre än typisk sjö för ditt område, så märker du hur de tar vågorna. Räkna med att du kan behöva testa lite olika trim på motorn för att hitta rätt gångläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, ChristerN said:

Allt är ju en fråga om hur skrovet är konstruerat och om vikten och längden. För en båt med vattenlinjelängd på lite drygt 4 m vet jag ingen som går bättre.

Provkör de båtar du funderar på, och helst i lite värre än typisk sjö för ditt område, så märker du hur de tar vågorna. Räkna med att du kan behöva testa lite olika trim på motorn för att hitta rätt gångläge.

JA det kanske vore bäst o provköra. Tyvärr finns AMT-båtar inte hos någon återförsäljare i Stockholmsområdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gusten84:

JA det kanske vore bäst o provköra. Tyvärr finns AMT-båtar inte hos någon återförsäljare i Stockholmsområdet.

Enligt AMTs hemsida säljs de av Yamarin center i Haninge.

https://www.amtboats.com/se/aterforsaljare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gusten84:

Du menar yamaha-center? Dom verkar inte göra det längre...

Ahhh… Fel av mig. Men Kallhäll är ju inte långt, speciellt om man bor på den sidan av stan…

http://www.kallhallsmarin.se

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...