Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
danielsan123

självläns och säkerhet

Rekommendera Poster

Ensamfiskar ofta året runt. I tidigare båtar har jag haft elekriskt läns. I nya båten bara självläns. Lär ju funka bra mot svallvågar och regnvatten men om jag tar in vatten och aktern hamnar lågt lär ju vatten tränga in snabbt i de två stora länshålen. Inga backventiler i dessa. ka jag känna mig trygg eller bör jag lösa detta på något sätt? Inte min båt men likadan https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/195371342_4212717742120624_2922150111618497796_n.jpg?stp=dst-jpg_s600x600&_nc_cat=111&ccb=1-5&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=WrvkYTITD34AX_3pXBR&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=00_AT9baQdFuvrvtBP5JiQKoPoWCE2gow_vXB0TiMhedLhl5w&oe=62896AB0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min segelbåt har jag kulventiler, normalt helt öppna. Direkt monterade på skrovgenomföringarna. 

Detta tror jag de flesta har. 

 

Att förlita sig på backventiler, är det nog ingen som seriöst gör. 

 

Visst en backventil efter en kulventil, kanske vore nåt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En självläns är en säkerhetsdetalj och ska kunna dränera ut vatten vid behov. 

Men om självlänsen är felplacerad eller att båten är nedlastad, tex överlast eller många personer ombord kan vatten istället komma in i båten. 

Genom att stänga en kulventil monterad på utloppet kan man vid dessa tillfällen hantera situationen. Det vatten som kommit in i båten borde normalt inte vara något problem och får ösas eller pumpas.

Men glöm inte öppna kulventilerna när båten lämnas vid bryggan, annars kan det bli mycket vatten i båten vid regn. I vår hamn har det ibland varit båtar som nästan sjunkit pga regnvatten som inte dränerats ut.  

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min Buster fanns det både backventil på utsidan och två lösa expanderbara dyvikor på insidan att trycka i länshålet om det skulle behövas.

image.png.57975bf39cbc23870b2970d8672ef38f.png 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...