Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Terri

Köpa båt i Hamburg och ta hem till Göteborg.

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag planerar köpa en 12 meters segelbåt i Hamburg (jag berättar vilken modell det är efter jag köpt den). Det är inte spikat, men jag hoppas. Jag måste ner och titta närmare på båten först, och se att den verkligen stämmer för mig.

 

Jag har endast erfarenhet av jollesegling. Detta blir min första stora båt. Jag har skepparexamen och skall ta VHF-certifikat. 

 

Jag tänkte bekanta mig med båten i Hamburgs inlopp. Och sedan segla hem den (eller gå för motor, om seglingen känns alltför osäker) längs Danmarks västkust, runda Skagen, och till Göteborg. Vad anser ni om en sådan resa så här års? Båten har GPS och chartplotter, så jag lär iallafall inte hamna vilse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall förnya mitt pass, men väntetiden är tyvärr lång. Går det bra att resa till Hamburg med endast körkort (och kanske ta med det utgångna passet)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske överväga Kielkanalen som alternativ till Danmarks västkust?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, raol said:

Kanske överväga Kielkanalen som alternativ till Danmarks västkust?

Jag kände inte till att den gick där! Letade just efter en kanal eller flod upp från Hamburg.

 

Men nu ser jag att det är en framkomlig väg. Det blir nog betydligt tryggare än att ge sig ut på Nordsjön det första jag gör. Kan jag anpassa turen till bra väder, och får en fin slör eller halvvind, kan det nog gå smidigt upp mellan Danmark och Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Terri:

Jag skall förnya mitt pass, men väntetiden är tyvärr lång. Går det bra att resa till Hamburg med endast körkort (och kanske ta med det utgångna passet)

Körkort räcker inte, utan det krävs nationellt ID-kort eller pass. 

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/granspolisen/resor-inom-eu-granskontroller/

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt oerfaren av att köpa en stor båt.

 

Är detta ungefär rätt tillvägagångssätt?

 

1. Åka över och titta närmare på båten. Helst följa med ut i den på en provtur. Preliminärt beslut om jag vill ha den.

2. Kontakta min bank så att en större betalning till utlandet kan förberedas. (Eller göra detta innan första besöket, så att jag inte behöver åka över två gånger.)

3. Åka över igen. Få upp båten på land (vilket jag får bekosta själv. Sånt här kräver väl dessutom framförhållning och planering för en tillgänglig tid). Inspektera skrov, köl, roder. Om osäker anlita en besiktningsman på plats. (Punkt 1. och 3. sker eventuellt i omvänd ordning om båten redan är på land.)

4. Skriva kontrakt och genomföra betalning först när jag får båten och nycklarna i hand.

5. För att få segla båten själv, måste jag först registrera båten i mitt namn (under svensk flagg), och att den blir avregistrerad i sitt tidigare land. 

 

Den här båten säljs direkt av en privatperson på Sell-A-Boat.com

Jag förfrågade om lite mer information om båtens historia, var den seglat, och om den behöver reparationer.

 

Jag fick ett svar som känns lite märkligt. Det är inte samma person som står utsatt i annonsen och adressen är inte densamma. Jag blir inte riktigt klok på det.

 

Så här skriver han: 

 

Hello,

The boat is still for sale, Is in Tain Scotland and is in perfect condition, like in the pictures, no need to do any work, it's a great boat, always a pleasure to navigate, I just bought a new one and I don't need it anymore. If you decide to buy it, I can arrange the shipment to your country and you can inspect it for 5 days. I already contacted a shipping company and they will do the sale for me.

Best regards!

James

 

Låter det som normalt förfarande?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassisk scam. Du kommer bli ombedd att betala någon sorts fraktavgift till ett bolag du aldrig hört talas om och sedan ser du varken pengar eller båt igen. Med största sannolikhet finns det inte någon båt alls utan "säljaren" har snott bilderna från en annan annons. Prova googles bildsök t.ex.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Terri:

Låter det som normalt förfarande?

Nej, det tycker jag inte.

Punkt 1 i mina reservationer är att det står olika personer på olika ställen.

Punkt 2 är olika uppgifter om var båten befinner sig, om jag förstår dig rätt.

 

Vad gäller din lista på aktiviteter skulle jag definitivt anlita en besiktningsman då jag tolkar det som att du inte är speciellt van att inspektera större båtar. Se också till att varje papper du skriver på ger dig en bakdörr om båten inte är i det skick säljaren (?) påstår.
Helst skulle jag köpa av ett företag. Kanske kan säljaren gå med på att en firma besiktigar och säljer båten åt honom, mot viss provision?

Sist, om en affär verkar för bra för att vara sann är den förmodligen inte det.

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog knappast en riktig annons utan lurendrejeri, som sagt. Tyvärr väldigt, väldigt vanligt....

 

Var inte svårt att hitta båten du tittar på efter beskrivningen och sajten (gissar att det är en Elan 384 ?). Den båten kan man nog säga är berest 😉.

För med samma bilder och beskrivning finns den eller har funnits utannonserad i olika annonser och på många olika språk . Uppges vara hemmahörande på Teneriffa/Spanien, Palermo, Sicilien, Hamburg och t.o.m. Mexico. Och här har du den, hemmahörande på Madagaskar: https://www.jumia.mg/elan-impression-384-pid10859997

 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör inte privatsäljare i förväg: If you decide to buy it, I can arrange the shipment to your country and you can inspect it for 5 days. I already contacted a shipping company and they will do the sale for me.

 

Jag antar att" båten" kostar hälften av vad den skulle ha kostat annars.

 

Ett primitivt SCAM

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för er hjälp. Då har jag lärt mig något nytt. Jo det var Elanen 384, och jag tyckte det lät för bra för att vara sant. Men ville ändå prova. Tänkte den kanske hade några grova fel, som skador på skrovet. 

 

Påminner om telefonbedragare som vill åt äldres bankkonto. De har ingen vidare fantasi, och återupprepar samma formuleringar.

 

Jag får börja om från början.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså på ruta ett igen…

Som någorlunda oerfaren rycker jag det blir enklare för dig att se dig om efter lämpliga segelbåtar närmare din hemort. Dyrare… tja men säkrare, eller kanske ingen skillnad i pris om du räknar med tull och moms, transportkostnader, bränslekostnader, dieseln är dyr nu,  kanalavgift (Kielkanalen är rätt så dyr) förlorad arbetsinkomst/förlorade semesterdagar. Sedan kanske utbudet inte är världens bästa på hemmamarknaden, och postcoronan har väl ställt till det också, men det har den nog gjort på andra ställen i Europa också.
En mer säker hemsegling också, som kanske kan ske i redan kända farvatten till din redan anskaffade plats i hemmahamnen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du använder professionell båtbesiktningsman kan den personen missa fuktläckor, motorproblem, segel och mastbrister har jag lärt mig den hårda vägen.

 

Ta hjälp av petig kunnig vän som djävulens advokat, kryp omkring fota lyft på dynor, ta dig tid den dag du funnit din nya älskling och kom ihåg att det finns pedantskötta båtar och en annan vanlig sort som kan ge dig merarbete...

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Georg_Ohm said:

Som någorlunda oerfaren rycker jag det blir enklare för dig att se dig om efter lämpliga segelbåtar närmare din hemort.

Var tittar jag efter stora segelbåtar i Sverige (Danmark, Norge)? 

 

Det finns Båtagent.se. Något mer ställe?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Terri:

Var tittar jag efter stora segelbåtar i Sverige (Danmark, Norge)? 

 

Det finns Båtagent.se. Något mer ställe?

Blocket är väl där de flesta båtar säljs.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Terri:

Var tittar jag efter stora segelbåtar i Sverige (Danmark, Norge)? 

Norge kanske kan innebära lite andra utmaningar då de inte är med i EU.

Men för att kolla vilka modeller som finns och hur de ser ut kan man ju kolla finn.no. Finn är bättre än Blocket då siten tillåter fler bilder på båtarna.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte att förglömma det gamla sättet…

Klart svårare, men det brukar finnas beg.båtannonser i båttidningarna, jo flera gånger samma båt som annonseras på Blocket. 
I småtbåtshamnar, marinor och liknande finns det nästan alltid en anslagstavla med båtar och tillbehör till salu.

 

Om man är på promenad i hamnar och på marinor ser man emellanåt ”till saluskyltar” på en del båtar.

 

Sedan kan du ju helt enkelt skriva in ”segelbåt till salu” i din webbläsares adressfält och se vad som kommer upp.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast att köpa inom EU, köp tex i Norge eller UK då får man lägga på importkostnader (kolla med tullen).

 

Kom ihåg att du får originalkvitto/faktura så du har bevis att momsen är betald.

Den dag båten seglar till Nederländerna eller längre söderut kan myndigheterna kräva momskvitto. Vi blev kollade 2021 av tullen i en Nederländsk sluss på väg in i Ijsselmeer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev skippeer:

Enklast att köpa inom EU, köp tex i Norge eller UK då får man lägga på importkostnader (kolla med tullen).

 

Kom ihåg att du får originalkvitto/faktura så du har bevis att momsen är betald.

Den dag båten seglar till Nederländerna eller längre söderut kan myndigheterna kräva momskvitto. Vi blev kollade 2021 av tullen i en Nederländsk sluss på väg in i Ijsselmeer.

Hur ska man kunna visa upp ett momskvitto på en båt man köpt begagnad inom Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp enbart en båt där du kan få original kvittot av säljaren.

Ålder på båt vs Sveriges medlemskap i EU påverkas av övergångsregler men många långfärdsseglare använder båtar efter EU inträdet och då är momsfrågan viktig. Googla så finner du mer info.

 

En roddbåt som inte skall lämna Sverige då krävs inga momskvitton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, skippeer said:

Kom ihåg att du får originalkvitto/faktura så du har bevis att momsen är betald.

Den dag båten seglar till Nederländerna eller längre söderut kan myndigheterna kräva momskvitto. Vi blev kollade 2021 av tullen i en Nederländsk sluss på väg in i Ijsselmeer.

Ibland står det i annonsen på en utländsk båt att "skatten ej betald". Då i så fall betalar jag alltså dessutom skatten (momsen) för båten i det landet? Men efteråt, när jag har fått båten avregistrerad i det landet, och registrerad i Sverige, då kan väl ingen komma i efterhand och kräva mig på samma momspengar i det tidigare landet, om jag skulle segla den vägen igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev skippeer:

Köp enbart en båt där du kan få original kvittot av säljaren.

Då skulle jag tro att 80-90 procent av båtarna försvinner...

Det är helt orimligt att tro att ett originalkvitto ska följa med en båt över 25-50 år och kanske 3-10 ägare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad som är rimligt för @raol och för en tullare i Nederländerna, Portugal eller Kroatien kan skilja.

 

EU VAT regler är en djungel.

Säg att du köper en svensk momsad båt och gör affären i Turkiet (utanför EU), då skall båten momsas igen vid EU inträde. (Jag hade gjort affären i Grekland.)

För att göra det hela ännu mer intressant tillämpas det olika av olika eU länder.

Några EU länder tillämpar en förfalloregel, tex 3 år utanför EU då förfaller den EU momsen men Sverige har ingen sådan tillämpning enligt telefonbesked.

 

Tipset om du skall segla utomlands är:

• se till att få originalkvittot med VAT vid köp

• köptransaktionen görs inom EU

• kontrollera att moms status inte förfallit pga båtens vistelse utanför EU

alternativt

• ta med i din kalkyl att betala moms 

alternativt

• köp äldre båt före Sveriges EU inträde.

 

Hugo Tiberg har skrivit många artiklar om EU’s momsregler vid köp av båt, gå med i SXK Medelhavsseglarna och läs gamla medlemstidningar i arkivet.

 

Thomas Weber har skrivit några rader i ämnet

https://www.thomasveber.se/moms-pa-din-bat/

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev skippeer:

Vad som är rimligt för @raol och för en tullare i Nederländerna, Portugal eller Kroatien kan skilja.

 

EU VAT regler är en djungel.

Säg att du köper en svensk momsad båt och gör affären i Turkiet (utanför EU), då skall båten momsas igen vid EU inträde. (Jag hade gjort affären i Grekland.)

För att göra det hela ännu mer intressant tillämpas det olika av olika eU länder.

Några EU länder tillämpar en förfalloregel, tex 3 år utanför EU då förfaller den EU momsen men Sverige har ingen sådan tillämpning enligt telefonbesked.

 

Tipset om du skall segla utomlands är:

• se till att få originalkvittot med VAT vid köp

• köptransaktionen görs inom EU

• kontrollera att moms status inte förfallit pga båtens vistelse utanför EU

alternativt

• ta med i din kalkyl att betala moms 

alternativt

• köp äldre båt före Sveriges EU inträde.

 

Hugo Tiberg har skrivit många artiklar om EU’s momsregler vid köp av båt, gå med i SXK Medelhavsseglarna och läs gamla medlemstidningar i arkivet.

 

Thomas Weber har skrivit några rader i ämnet

https://www.thomasveber.se/moms-pa-din-bat/

Tja, att holländarna är dumma i huvet kan ju inte jag göra nåt åt. Men det är totalt orimligt att förvänta sig att originalköpehandlingar finns kvar på en båt flera årtionden senare. Att påstå nåt annat är bara korkat.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...