Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Qetuop

Yamaha Autolube växelväljare

Rekommendera Poster

Denna går ner till växelväljaren i växelhuset, om jag tänkt rätt. Ska man kunna ta av denna, eller korrigera den på något vis? Har nämligen problem att lägga i backen, men om man ändrar manuellt verkar det fungera, så något bör vara fel på detta ting på bilden, tror jag. Så, går det, isåfall hur? 

 

Tack på förhand.

IMG_20220423_171018.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur man kan felsöka denna? Alternativt en länk till var man kan köpa en ny, samt en video/instruktion om hur man går tillväga? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får berätta lite mer här…

 

Modell, årsmodell osv… Vad har du gjort (gissar impellerbyte)?


På bilden är skarvhylsan som förenar växelarmen på växelhuset med rörelsen från växelarmen uppe i motorkåpan där reglagets kabel är ansluten.

 

Om du inte ändrat växellägena på växelhuset eller reglaget skall de passa ihop. Om du vridit på växelarmen på växelhuset är det ofta enklast att hitta rätt med neutralläget som grund.
 

 Verkstadshandbok hittas lättast online på exvis Manualslib.com eller dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Qetuop:

Denna går ner till växelväljaren i växelhuset, om jag tänkt rätt. Ska man kunna ta av denna, eller korrigera den på något vis? Har nämligen problem att lägga i backen, men om man ändrar manuellt verkar det fungera, så något bör vara fel på detta ting på bilden, tror jag. Så, går det, isåfall hur? 

 

Tack på förhand.

IMG_20220423_171018.jpg

Det där röret har inget med växlingen att göra. Det röret leder upp kylvattnet från impellerhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mange249:

Du får berätta lite mer här…

 

Modell, årsmodell osv… Vad har du gjort (gissar impellerbyte)?


På bilden är skarvhylsan som förenar växelarmen på växelhuset med rörelsen från växelarmen uppe i motorkåpan där reglagets kabel är ansluten.

 

Om du inte ändrat växellägena på växelhuset eller reglaget skall de passa ihop. Om du vridit på växelarmen på växelhuset är det ofta enklast att hitta rätt med neutralläget som grund.
 

 Verkstadshandbok hittas lättast online på exvis Manualslib.com eller dyl.

Har haft problem med backväxeln, plockade då isär för att kolla vad det kunde vara. Växelarmen som sitter på växelhuset fungerar att lägga i backen med. Men när dessa kopplas ihop så skrapar det. Drog då slutsatsen att kanske splinesen i denna skarvhylsa är dåliga och inte orkar dra i backläget ordentligt. 

18 timmar sedan skrev Jens_Sthlm:

Det där röret har inget med växlingen att göra. Det röret leder upp kylvattnet från impellerhuset.

Konstigt då den vrids när man lägger i växeln och den monteras på växelarmen på växelhuset. Bör således ha ganska mycket med växeln att göra..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det när motorn är igång som du har problem med backväxeln?

Med avstängd motor kan man behöva vrida lite på propellern för att backläget skall gå i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Jorgen01:

Är det när motorn är igång som du har problem med backväxeln?

Med avstängd motor kan man behöva vrida lite på propellern för att backläget skall gå i.

Går inte i alls när växelhuset sitter påskruvat. Skruvar man av växelhuset så kan man lägga i backväxeln manuellt utan problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg i fram eller back på växelreglaget och motsvarande på växelhuset skruva ihop och hoppas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Jorgen01:

Lägg i fram eller back på växelreglaget och motsvarande på växelhuset skruva ihop och hoppas.

Ja, det får bli nästa steg. Testade endast neutral på båda när jag provade sist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har neutral i när du skruvar ihop det hela så fjädrar växeln i och då stämmer det inte när du sedan lägger i något av lägena på reglaget.

Jag tror att det är framåt du skall lägga i på reglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Om du har neutral i när du skruvar ihop det hela så fjädrar växeln i och då stämmer det inte när du sedan lägger i något av lägena på reglaget.

Jag tror att det är framåt du skall lägga i på reglaget.

Har alltid neutral i när jag byter impeller eller tar ner växelhus oavsett anledning. Funkar bra, men det viktiga är att inte ändra på något i vardera änden oavsett växelläge…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra då, men låt nu trådskaparen testa med mitt förslag om det fungerar.

Om han hade haft ett alfaone gen 1 så är rekommendationen denna.

Detta kanske även fungerar på trådskaparens motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...