GÄ till innehÄll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej, 😀

 

Har ett stolstativ i funktionellt skick, men den ser trÄkig ut dÄ fÀrgen slÀppt.

 

IstÀllet för att köpa ny funderade jag pÄ att ta bort slipa & lackera den. NÄgon som gjort nÄgot liknande med gott resultat?

 

Antar att stativet enkom sitter med 6 skruvar som bilden visar? 

 

 

 IMG_004.thumb.jpg.095df9fa7478b4b2e067e6caeee794aa.jpg

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Av erfarenhet vet jag att det Àr svÄrt att fÄ det att bli bra över tid. Det Àr som om legeringen "ruttnar". Men noggrann slipning, rengöring, primer och lÀmplig lack gör att det hÄller nÄgra Är.

Ja, det Àr dom sex skruvarna som hÄller fast stativet i golvet (eller durken som alla petimetrar nu kommer att pÄpeka att det heter) ev. Àven lite lim av nÄt slag. Om du kommer Ät att titta underifrÄn sitter det förmodligen med genomgÄende bult (eller mer korrekt maskingÀngad skruv som samma petimetrar nu kommer att skrika)

 

/B

  • Gilla 2

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
2 timmar sedan skrev 08sthlm:

Hej, 😀

 

Har ett stolstativ i funktionellt skick, men den ser trÄkig ut dÄ fÀrgen slÀppt.

 

IstÀllet för att köpa ny funderade jag pÄ att ta bort slipa & lackera den. NÄgon som gjort nÄgot liknande med gott resultat?

 

Antar att stativet enkom sitter med 6 skruvar som bilden visar?

Slipa rent/jÀmnt och spruta med silvermetallic (gÀrna med klarlack över) avsedd för bilfÀlgar sÄ kan du fÄ det att se snyggt ut Ätminstone ett par tre Är i alla fall.

  • Gilla 2

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Om inte pengarna spelar super stor roll sÄ Àr det bÀsta nog att lÀmna in dem och fÄ dem blÀstrade och lackerade.  DÄ kommer det hÄlla mÄnga fler Är.....fast risken Àr ju sÄklart att det dÄ kanske Àr billigare att köpa nya Àn att fÄ dem proffs renoverade. 

  • Gilla 2

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

VÀljer man en grundfÀrg avsedd för aluminium och dessutom med fördel lackar med ett antal lager epoxi sÄ hÄller det mycket bra. Sen givetvis tÀckfÀrg pÄ det.

Jag har gjort det pÄ tvÄ bÄtar hittills och det har hÄllit i vÀldigt mÄnga Är nu.

 

Men som Bosse Àr inne pÄ sÄ kan nog legeringen spela in. Det skiljer sÀkert mellan olika tillverkare sÄ vissa hÄller sÀkert bÀttre Àn andra över tid.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
2022-04-23 vid 19:25 skrev TVR_gbg:

VÀljer man en grundfÀrg avsedd för aluminium och dessutom med fördel lackar med ett antal lager epoxi sÄ hÄller det mycket bra. Sen givetvis tÀckfÀrg pÄ det.

Jag har gjort det pÄ tvÄ bÄtar hittills och det har hÄllit i vÀldigt mÄnga Är nu.

 

Men som Bosse Àr inne pÄ sÄ kan nog legeringen spela in. Det skiljer sÀkert mellan olika tillverkare sÄ vissa hÄller sÀkert bÀttre Àn andra över tid.

Tack för svar, vad för epoxi har du anvÀnt dig av? :)

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

PÄ ena bÄten var det nog nÄgon av Internationals epoxigunder tror jag. PÄ den andra var det Biltemas epoxigrund.
Fabrikat pÄ den betande aluminiumprimern......Ja, osÀker sÄ hÀr ett antal Är efterÄt. var frÄn nÄgon av de "kÀnda" tillverkarna. International, Jotun, Epifanes eller liknande.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...