Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
danielsan123

Vema bränslemätare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

När jag köpte båten sade säljaren att bränslemätaren fungerar lite när den vill. Hemma testade jag att pilla lite på vad jag tror är en jord upp i tanklocket. Därefter fungerade den fint fram tills jag bytte strömpanel. Jag gissar jag kan ha två potientiella fel nu :-/. Båten står på trailer. Osäker om mätaren ger utslag på tändning eller bara med motorn igång. Kan ju vara bra att veta innan felsökning 🙂
Finns det någon enkla felsökningsråd? Gäller en Vema och fast tank. 

Redigerad av danielsan123

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


D5857C98-314D-4497-9A6D-3F229764C102.jpeg.b67ab7293733516b52a27eff24f904f8.jpeg

Hej!

Ja givaren kan vara ”jordad” i tanken som du skriver.

Men givaren ligger i serie med tankmätaren på minussidan.

 

Minst 75% av alla elproblem ombord är dålig kontakt, relaterat till oxid. Kontrollera säkringarna i säkringsboxen. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
35 minuter sedan skrev danielsan123:

När jag köpte båten sade säljaren att bränslemätaren fungerar lite när den vill. Hemma testade jag att pilla lite på vad jag tror är en jord upp i tanklocket. Därefter fungerade den fint fram tills jag bytte strömpanel. Jag gissar jag kan ha två potientiella fel nu :-/. Båten står på trailer. Osäker om mätaren ger utslag på tändning eller bara med motorn igång. Kan ju vara bra att veta innan felsökning 🙂
Finns det någon enkla felsökningsråd? Gäller en Vema och fast tank. 

Normalt skall den ge utslag/få matningsspänning när tändningen är på (eller möjligen redan när huvudbrytaren slagits till). Om motorn snurrar eller inte skall inte spela någon roll.

Du skriver inte VAD som är fel - död mätare, bara fullt utslag o.s.v.  Men beroende på hur gammal din mätare/installation är så kanske detta kan hjälpa dig i felsökningen:

image.png.b57112b98c61665a7a3e29ba04abd050.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Oj, det blev klurigt. Blå och röd, ja alla kablar mer eller mindre är sammankoplade till trim- och varvmätare. De funkar ju iaf. Men varför kan det vara kopplat så? Bara sensorkabeln som är direkt kopplad och sitter i plinten som sedan är matad baköver. Ryckte lite i den tvåpoliga givaren också men ingen omedelbar succe. Behöver nog försöka klura hur detta är kopplat och börja mäta lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte ohm med multimetern på givaren. Är inte jättevän av multimeter (det bör man vara 🙂 )

Men den ger 120 i ohm-mätningen. Har en 180-literstank och bör ha ca 140 liter i tanken nu. 

Satte multimetern mot pluskabeln och mätte mord jord. 12 V. Satte sensorkabeln direkt mot jord. Då borde väl mätaren visat full tank om det är hel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har väl numera ingen ”jord” ombord längre, utifall man nu inte har med sig krukväxter.

Minus däremot, men minus kan ju vara ”jordad” i motorblock eller i tankar…

Skyddsjord däremot men det är en helt annan sak.

 

Nåväl, det bästa är att skruva ut givaren ur tanken, och mäta på den med multimetern inställd för motstånds- eller resistansmätning som är samma sak. Samtidigt flyttar du på givarens flottör uppåt och nedåt, nu skall du få olika värden, 0-180 ohm är vanligast, men det finns litet olika standarder, så mätvärdet isig är inte så himla intressant, utan bara det faktum att ohmmetern ger olika värden.

Om du har bensin i tanken tar du det försiktigt, diesel är inte lika eldfängt.

 

Om du nu ”jordar” instrumentets svarta kabel i tanken eller kopplar den mot minus skall nålen på instrumentet röra sig, antingen till noll, eller till full tank beroende på vad du har för instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en ny mätare idag. Kopplade den sporadiskt och det ser ut att funka bra. Den gamla är nog dags att kassera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...