Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
jan_af_lisoe

Fyrbladig stålpropeller ?

Rekommendera Poster

Jag funderar på att skaffa mig en fyrbladig stålpropeller till min Mercruiser och behöver lite guidning ang stigningen.
Jag funderar på det som drev.se kallar: Hill Marine - Pleasure 4, bl.a för att få lättare att köra i planingsfart med wakeboard, men kan vara kul annars också.
länk till drev propellrar

Vilken stigning borde jag välja ?
Finns det andra liknande alternativ ?

Idag: Marcruiser 3.0 med alfa II, propeller 3 blad aluminium, troligen 14 ¼ x 23 (14 ¼ är en egen mätning, 23P står på propellern).
Motorns maxvarv ligger kring 4500 (skall vara 4400-4800).

 

Vill optimera på behaglig marchfart (idag 20 – 22 knop, varvtal 3000 – 3200) och wakeboard.
Brukar oftast åka ensam så förutom lite wakeboard på somrarna kör med en liten last.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stål och 4 blad biter lite bättre (mindre slip) och mer friktion, så rent spontant en 21 tummare som första test, kolla om du har bytesrätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag höll på för 2 år sedan med propellerövningar. Hade 3-bladig 15x21" som jag tyckte varvade för lite på toppen, max 5300 jämfört med Yamahas rekommenderade intervall på 5-6000. Vilken cirkus man skapar åt sig själv.....

Inte helt lätt att hålla på att testa för väder, sjö och vind är ju aldrig lika. Men gick från 3-bladig 15x21" till 4-bladig 14 1/8x19" och sedan till slut till 3-bladig 15x20" som blev slutliga valet. Nu orkar jag inte testa mer.

Inbillade mig i alla fall att fördelen med den 4-bladiga kanske var stabilitet i lägre farter och snabbare acc. 

image.png.7ecaae58f5ca346e52ca58fad212bee8.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja det är ett jäkla mixtrande med proppar men det är kul när man hittar rätt och det ser ju ut som du hittade den optimala proppen till slut enligt ovanstående siffror, där hade jag också varit nöjd.

 

Ska man dra Wakeboard mm. och vill ha en stabil fart så kan en 4-bladig vara en fördel men man kan tappa lite på toppen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min toppfart är 36 knop och så fort kör jag max en minut per säsong. Vill optimera för wakeboard och marchfart vid 3000 - 3200 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffade en Solas Rubex 4-blad 17p stålpropp till min Ryds 23:a med en Mercruiser 4.3. Bytte från 3-blad original alu propp 21p. Största skilladen så här några år senare är bättre grepp vid låga farter då den "slirar" inte lika mycket och bättre acceleration. Drar du mycket Wakeboard är det helrätt att byta.

 

Kolla så du får bytesrätt då du kan behöva prova dig fram till rätt stigning. Baserat på min erfarenhet fick jag gå ner från 21 till 17p för att bibehålla rätt maxvarvtal vilket skulle kunna innebära 19p i ditt fall men som sagt du kan behöva testa dig fram.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...