Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Qetuop

Bultar till växelhus fast. Tips?

Rekommendera Poster

Hade planer på att byta impeller, så kylstrålen var knapp. Såklart dåligt förberedd på att något skulle krångla.

Bultarna till växelhuset sitter fast, och jag är mil från närmsta affär. Har tillgång till 5-56 och grundläggande verktyg, hur går jag tillväga på bästa sätt? 

Får inget ordentligt grepp utan att nyckeln glider av och skaver muttern, trots rätt storlek. Den har inte rubbats en millimeter. 

 

Alla tips är välkomna! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det tum eller millimeter?
Det kan avgöra om det slabbar  över.

 

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Jorgen01:

Är det tum eller millimeter?
Det kan avgöra om det slappar över.

 

Vad menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skruven med sexkantsskalle.

Är den tum eller millimeter?

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Jorgen01:

Skruven med sexkantsskalle.

Är den tum eller millimeter?

Dom är på 14mm vad jag kan få fram! 

IMG_20220420_115030.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev Qetuop:

Dom är på 14mm vad jag kan få fram! 

IMG_20220420_115030.jpg

Vad är det för motor? Var är den tillverkad?

Amerikanska motorer tex har ofta tum.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Rascal:

Vad är det för motor? Var är den tillverkad?

Amerikanska motorer tex har ofta tum.

Yamaha Autolube 70hk, 1988 om jag inte missminner mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Qetuop:

Yamaha Autolube 70hk, 1988 om jag inte missminner mig.

Japanerna använder millimeter, så då kan stämma med din 14 nyckel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Rascal:

Japanerna använder millimeter, så då kan stämma med din 14 nyckel.

Det bör det göra, men problemet kvarstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knacka ”lite”på dem med exvis en hammare för att få en rörelse i dem.Godset runt är ju aluminium så det är ju känsligt.Helst nyckeln på samtidigt och dra lite åt båda håll.När de väl släppt,skruva loss så långt det känns bra, på med smörjmedel o skruva in igen.Så gjorde jag med min gamla Yamaha från 1985 och det tog tid men bultarna gick iallafall inte av.Går kanske att värma men det är lite över mina kunskaper.Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skallarna ser ju fina ut, men ser trångt ut. Får du på hylsa/ringnyckel ordentligt, d.v.s helt ner till brickan?

om inte så bör du försöka slipa den tunnare så den går på helt. Istället för att dra i ringnyckel/hylsa när du försöker lossa så slå istället med en hammare på handtaget. Alltså samma princip som en mutterknackare jobbar efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Brawn:

Knacka ”lite”på dem med exvis en hammare för att få en rörelse i dem.Godset runt är ju aluminium så det är ju känsligt.Helst nyckeln på samtidigt och dra lite åt båda håll.När de väl släppt,skruva loss så långt det känns bra, på med smörjmedel o skruva in igen.Så gjorde jag med min gamla Yamaha från 1985 och det tog tid men bultarna gick iallafall inte av.Går kanske att värma men det är lite över mina kunskaper.Lycka till.

 

 

5 timmar sedan skrev Boanjohan:

Skallarna ser ju fina ut, men ser trångt ut. Får du på hylsa/ringnyckel ordentligt, d.v.s helt ner till brickan?

om inte så bör du försöka slipa den tunnare så den går på helt. Istället för att dra i ringnyckel/hylsa när du försöker lossa så slå istället med en hammare på handtaget. Alltså samma princip som en mutterknackare jobbar efter.

Hylsnyckel får jag inte in, får inte plats. Ringnyckel har jag inte tillgång till i rätt storlek, så det blir nästa steg. Slog med hammare både på muttern och nyckeln i försök för att lossa. 

 

Köpte med en lite brännare på hemvägen, så värme blir nästa steg, i hopp om att det ska lossa 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Qetuop:

 

Hylsnyckel får jag inte in, får inte plats. Ringnyckel har jag inte tillgång till i rätt storlek, så det blir nästa steg. Slog med hammare både på muttern och nyckeln i försök för att lossa. 

 

Köpte med en lite brännare på hemvägen, så värme blir nästa steg, i hopp om att det ska lossa 👍

En avslipad 14-hylsa är kanske vägen framåt. Eller om du hittar en tunnväggig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Kane:

En avslipad 14-hylsa är kanske vägen framåt. Eller om du hittar en tunnväggig.

Inte väggarna som är problemet, hylsan är för lång. Men kanske finns extra korta att köpa någonstans..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller bara skaffa en vanlig ringnyckel i 14mm. Men även på den kanske du behöver slipa väggen lite tunnare för att få på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen dessa bultar. Jag har visserligen en F100 men ändå. Jag tar hem drevet varje höst. Hylsnyckel funkar ju inte men vanlig fast ringnyckel på 14 mm funkar. Glöm inte heller skruven rakt upp innanför trimanoden. Där funkar hylsor, 12 mm(&). Problemet för dig är att det sitter som f....n. Kanske man kan förlänga nyckeln med ett rejält rör? Någon form av knackfunktion och värme kanske? Kanske någon annan vet mer och dessa trix. Tror inte heller att en vinklad mutterdragare får plats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lutra6300:

Känner igen dessa bultar. Jag har visserligen en F100 men ändå. Jag tar hem drevet varje höst. Hylsnyckel funkar ju inte men vanlig fast ringnyckel på 14 mm funkar. Glöm inte heller skruven rakt upp innanför trimanoden. Där funkar hylsor, 12 mm(&). Problemet för dig är att det sitter som f....n. Kanske man kan förlänga nyckeln med ett rejält rör? Någon form av knackfunktion och värme kanske? Kanske någon annan vet mer och dessa trix. Tror inte heller att en vinklad mutterdragare får plats. 

Skruven innanför anoden var medgörlig. Har köpt brännare och ska inhandla nya ringnycklar och åka dit imorgon så får jag se om jag lyckas övervinna bultarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...