Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Renbat

Byta gammal tank, behövs bränslepump?

Rekommendera Poster

Har en Albin Vega med en Albin O-21 bensin motor.

 

Sitter en gammal bensintank (i koppar?) under sittbrunnen. Bränslekran på undersidan av tanken.

Själva tanken ser ut att vara i okej skick, men bränslekranen är helt slut. Det är en gammal model med en kopp som skruvas fast underifrån. Jag har ingen bild men liknande denna (se länk) fast helt i mässing/koppar. Även med nya packningar litar jag inte på att den håller tätt, gängorna och passformen känns inte alls bra.

 

Jag hade helt enkelt tänkt byta ut hela bensintanken mot en ny plasttank. Jag litar inte helt på att den gamla tanken håller tätt, och känns dumt av säkerhetskäl att bränsleslangen går ut från på undersidan av tanken. Utgång för avluftning och till tanklocket finns redan på plats.

 

Så, nu till min fundering: en ny bensintank i plast har utgång för bränsleslang på toppen av tanken. Tidigare har ju gravitationen sett till att det runnit bensin ner till motorn. Kommer det nu vara ett problem att få ner bensin till motorn? Tanken sitter högre än motorn, så när det väl runnit ner och motorn är igång borde hävertseffekten sköta matning av bensin. Genererar förgasaren något sug i bränsleslangen så att det inte är något problem?

Tycker mig ha läst att det inte är bra att montera en bränslepump på motor/förgasare som inte är utformad för det från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanliga är att man har självfall från tanken till motorn när det gäller O-21. Om du ska pumpa fram bränsle gäller det att det är en bra nålventil och flottör som håller tätt, annars flödar förgasaren.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självfall-et behöver du väl ingen bränslepump om det inte funnits en sådan innan. Gravitationen ser ju till att bensinen kommer fram, som du själv skriver. Det är litet ”moped” eller ”trabant” över det hela.

 

Som du skriver är det ju lurigare med en tank med toppanslutning. Det går ju att ordna med hävertverkan, men det känns inte tillförlitligt i en båt som både gungar och kränger. 
 

Det finns flera elektriska bränslepumpar, men undrar hur det är med deras tryck, jag misstänker att det kan bli för högt tryck av en sådan pump.

 

Går det att lyfta ut tanken? så att den kan inspekteras och kanske även trycktestas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Quote

Om du ska pumpa fram bränsle gäller det att det är en bra nålventil och flottör som håller tätt, annars flödar förgasaren.

Nä, den har haft en tendens att läcka lite, har dock bytt packningar och sett över förgasaren. Men du har helt rätt i att det antagligen blir problem med läckage med en bränslepump.

 

Quote

Går det att lyfta ut tanken? så att den kan inspekteras och kanske även trycktestas.

Egentligen ser tanken helt ok ut. Det är mest den gammla bränslekranen som jag verkligen vill byta.

Se bild.

Hela skruvmekanismen (där pilen pekar) som drar åt och tätar koppen (borttagen på bilden) sitter dåligt, och tätar väldigt dåligt.

 

Om det inte är ett alternativ att sätta in en ny plasttank på grund av avsaknad av självfall, kanske det enklast är att hitta en bränsleanslutningsnippel som passar, sedan på med slang och bränslekran på slangen och sedan ner till motorn. Eventuellt svårt att hitta rätt gänga?

 

Eller finns det någon annan lösning med ny plasttank som jag inte tänkt på?

 

bränslekran_small.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har klippt till nya packningar till vattenskiljarglaset på flera gamla traktorer, det är inte så svårt att få det tätt faktiskt. Sen är det ju lite känsligare i båten än på traktorn, men det har hållt bra på de jag själv kört i alla fall. Nån har nog hållt i drygt 15 år eller mer.

 

Det är bara att välja något lagom tjockt gummi eller packningsmaterial och klippa.

 

Sen är nog behovet av vattenavskiljare mindre idag med sprit i bensinen redan från början, men kör du på 98 kan det nog vara ide att behålla funktionen, i all fall om besninen blir ståendes länge i tanken. 

 

Annars räcker det väl med ny slang och vanliga bränslefilter och en kran från biltema. När det gäller gängor har inte mycket hänt (tyvärr) det är fortfarande delar av tum man ska hålla reda på :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gnistlös motorrumsfäkt

som körs både före och efter start, är nog att rekommendera. Kansk t o m när motorn går. 

 

Instängda bensinångor är inte att ignorera! 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...