Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Carlsonn

Limma och lacka rorkult

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Min rorkult behöver kärlek då den spruckit på flera ställen och lacket har lossnat som ni kan se på bilderna. 

Jag har läst mig fram på nätet och tror jag ungefär vet hur jag ska gå tillväga men skulle vilja få det bekräftat, nedan är de steg som jag tänker mig;

 

1. Limma med pensel i sprickorna, läst att polyuretan lim (exempelvis den från Casco) ska lämpa sig bäst för detta. https://www.clasohlson.com/se/Vattenfast-polyuretanlim-Cascol-Casco/p/34-3446?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAjwu_mSBhAYEiwA5BBmf9tYcuducYN1XLtSDMJpMzQB2Fnn4d-PbMcHH_RN4JyutbYZihWF4xoC-FoQAvD_BwE

2. Pressa ihop med hjälp av skruvtvingar och låt härda i ca 2 dagar. 

3. Slipa ner all lack, tänker att man behöver väldigt grovt slippapper i början? När allt lack är borta så slipar jag med ett finare sandpapper?

4. Lacka. Har sett att man ska använda Fernissa, är detta bra för det? https://www.seasea.se/original-0-75?gclid=CjwKCAjwu_mSBhAYEiwA5BBmf625XxLp8f-lwd9XghxfzbqicwZbM0GYYkNpC2boeeFiY92-69PKFRoCWfMQAvD_BwE Också läst att första strykningen ska det vara 50% balsamterpentin. 

5. Slipa med väldigt fint sandpapper, sedan lacka igen med Fernissa. Göra detta ca 5 gånger? 

6. Klar!

 

Tänker jag rätt ovan eller bör jag göra på annat sätt/annan ordning?

 

IMG_0496.jpeg

IMG_0494.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svarar både ja och nej. 
Ja, det du beskriver är rätt, men jag tycker träet ser rätt dåligt ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle fundera allvarligt på om det är enklare att snickra en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror som övriga att materialet är för dåligt. Antar att det är lite påfrestningar på rorkulten just där roderbladet går upp i den. Skulle därför antingen göra en ny eller sätta en bult igenom där det spruckit. Förstår dock inte riktigt vad det är för träbit som sticker ut bakom hålet. Vad är det?

Gör du en ny kanske du ska ha lite material som sticket ut bakom så spricker det nog inte så lätt?

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev ChristerN:

Tror som övriga att materialet är för dåligt. Antar att det är lite påfrestningar på rorkulten just där roderbladet går upp i den. Skulle därför antingen göra en ny eller sätta en bult igenom där det spruckit. Förstår dock inte riktigt vad det är för träbit som sticker ut bakom hålet. Vad är det?

Gör du en ny kanske du ska ha lite material som sticket ut bakom så spricker det nog inte så lätt?

Är det verkligen inte värt att försöka rädda den med limning, slipning och lackning? Det som är skadad förutom sprickorna är att lacken skrapats bort, därför ser den ganska illa ut just vid fästningen, övrigt ser den väldigt bra ut. Träbiten som sticker ut har lossnat helt från där den ska sitta som du kan se, men tänkte att det kanske går att limma på den igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det räcker med pensel för limningen. Tror du skulle behöva spräcka upp den i alla sprickor och fogar som spruckit upp, sedan rengöra träytorna och limma om på nytt, så du går lim på 100% sv alla ytor. Kör du bara med pensel så kommer du inte få in lim längst in där sprickorna tar slut och du kommer ha kvar en anvisning där sprickan kommer fortsätta ifrån. Du kommer alltså inte stoppa sprickorna som redan finns och de kommer bara fortsätta spricka vidare i den del som inte är sprucken idag.

Det är vad jag tror utan att vara träexpert.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar ju redan från början bestå av 6 limmade skivor. Antar att det som är upp i bilden egentligen är sidan på rorkulten och då blir belastningen tvärs limningarna. Den sprickan vi ser börjar i en limskarv för att sedan gå över till nästa skiva och den blir inte fullt så kritisk i så fall.

 

Du kan ju alltid se om du lyckas få ner lim i sprickorna. Någon form av förstärkning i bakkant vid den trasiga biten tror jag också skulle behövas. Kanske en bult som någon föreslog. Sedan kan du ju testa en säsong och se om problemet återkommer. Håller lagningen så är ju problemet löst 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ABC:

Sedan kan du ju testa en säsong och se om problemet återkommer. Håller lagningen så är ju problemet löst 🙂

Det jobbiga är ju om det INTE håller, att hela rorkulten går av under belastning… 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag har inte alls kunskapen eller verktygen att snickra en ny rorkult. Därför tänker jag nog göra ett försök att öppna upp sprickorna försiktigt och få i lim däremellan. Sen också limma och skruva i en skruv i delen som lossnat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Carlsonn:

Tack för svaren. Jag har inte alls kunskapen eller verktygen att snickra en ny rorkult. Därför tänker jag nog göra ett försök att öppna upp sprickorna försiktigt och få i lim däremellan. Sen också limma och skruva i en skruv i delen som lossnat. 

Det är inte raketforskning. 
En såg, ett par tvingar, lim, en rasp och sandpapper är väl typ det du behöver. Köp virke på brädgården, kvistfritt, limma ihop med tvingar. Forma med såg, rasp och sandpapper. Borra hål med borrmaskin. 
Behöver du ta ur, borra och använd sedan stämjärn. 
Olja eller lacka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Peter_K:

Köp virke på brädgården

Ursäkta att jag kapar tråden för en fråga:

 

Ska hjälpa en god vän med liknande jobb och tar genvägen med att ställa frågan om vilket som är det lämpligaste träslaget för ändamålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Ursäkta att jag kapar tråden för en fråga:

 

Ska hjälpa en god vän med liknande jobb och tar genvägen med att ställa frågan om vilket som är det lämpligaste träslaget för ändamålet.

Klassiskt är att köra varannan ask, varannan teak eller mahogny har jag förstått det som. Men jag är o-blyg och hade lätt kunna köra kvistfri furu samt något ädlare trä. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Ursäkta att jag kapar tråden för en fråga:

 

Ska hjälpa en god vän med liknande jobb och tar genvägen med att ställa frågan om vilket som är det lämpligaste träslaget för ändamålet.

Ek eller teak är de vanligaste, man kan göra en kombo i lamell med bägge.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska kolla på vinden. 

Har en rorkult liggande. 

 

Frågan är om in fästningen passar.

 

- Priset 3000 kr. 

 

Ha, ha, ha... Jag skojar😋

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är mån om att hålla kostnaderna nere kan man gå till skogs och hugga en inte alltför stor undertryckt gran till rorkultsämne. Allra starkast blir den om man har kärnan i mitten och ringbarkar ämnet så det torkar långsamt och inte spricker så mycket. Underväxta granar i tät skog är extremt starka och sega.

Vill man satsa pengar är det rakvuxen ask eller kanske ek. Man kan laminera för att sprida ut eventuella svagheter och växtfel så det inte blir någon svag punkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en snabb fråga, ska precis börja lacka rorkulten och har en flaska Cellulosaförtunning hemma. Min plan var att grunda med 50% lack och 50% Balsamterpentin. Kan jag ersätta Balsamterpentin med Cellulosaförtunning istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Carlsonn:

Har en snabb fråga, ska precis börja lacka rorkulten och har en flaska Cellulosaförtunning hemma. Min plan var att grunda med 50% lack och 50% Balsamterpentin. Kan jag ersätta Balsamterpentin med Cellulosaförtunning istället?

Nej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...