Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Tjena. Första gången man gör ett sådant här inlägg så ska försöka få med allt och uppdatera när jag hinner :)

Förra året fick man tillbaka fiskesuget från när man var mindre och suget blev starkt :D 

Började köpa nya spön nya drag o ja allt. Sen blev suget på båt starkt så köpte mig en Ryds Tumlare med 50hk Honda motor som agerat fiske / familjebåt. 

Sen börjar man kolla på massa filmer och ser alla fräna svin dyra båtar och det kan man inte direkt bara åka o hämta. Så man börjar kolla på att bygga egen fiskebåt. Efter många filmer och massa tid på google så blir jag sugen på ett projekt med "trimaran" skrov. Hittade ett projekt för rätt bra pengar. 

Men nu vet man ju inte direkt skicket då den fanns x antal mil bort och har inte tiden att köra iväg när som att kolla på den. Så bad en kollega hämta den då han skulle jobba i närheten av den och hoppas på det bästa. Bilderna jag fick av säljaren så såg det hyffsat ut men när den kom hem och började kolla så blir det lite mer än jag trodde xD men skam den som ger sig!!

 

Första bilderna är från säljaren. Visst man ser en ryslig lagning i golvet så var beredd på att slita upp det och ta bort skummet. 

 

258880312_4554021248026326_1257745050096680506_n.jpg

277831490_777908026507757_758911670327580256_n.jpg

277913780_379512677384161_1344351479193191726_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när den var hemma var det dags att börja rota i den. Världens fusk lagning i golvet så det var bara att lyfta bort. Sen fortsätta att såga upp mer så man kan få bort allt skum som var dyngsurt och vägde bly. 

Passade på att ta bort den dåliga relings listen så man kunde sära på båten för att lättare komma åt :) 

2022-04-12_15_10_51.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska väll bli båt av det där med! 

Kan göra bra mothugg  med det där skrovet ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är det uppsågat och fått bort lite mer skum.

Har även sågat upp där fram men glömde ta bild.

2022-04-12 15.11.03.jpg

2022-04-13 11.32.59.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har båten fått stå inomhus med värme fläkt på sig så idag har jag skrapat lite mer skum ur den och dammsugit lite så man ser alla skador som är fler än man trodde men men.   

2022-04-19 10.19.48.jpg

2022-04-19 10.19.55.jpg

2022-04-19 10.19.59.jpg

2022-04-19 10.20.04.jpg

2022-04-19 10.20.08.jpg

2022-04-19 10.35.55.jpg

Redigerad av Gleppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterspegeln var ett enda stort skämt och det var detta jag verkligen hoppas på att slippa krabba med. Glömde ta bilder innan jag kolla på den men det var en skiva dit skruvad lite lätt sen hade dom bara lagt på lite polyester på skivan och lagt på en glasfiber bit men inte mer än så. Eller ja det var någon  vit husfärg eller liknande målat på detta. Så det trillade nästan bort så fort man petade på det 😕

 

2022-04-19 10.35.42.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer bli spännande detta då detta är första gången jag gör något sådant här. Har aldrig plastat eller liknande men känner att detta kommer bli kul :)

Ska försöka få bort resterande skum i kanterna sen slipa botten sen blir det ett gäng lager plast innan jag vänder på båten o gör samma sak där.

 

Tacksam för all info och idéer jag kan få från er proffs som gjort detta tidigare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Samuelz:

Det ska väll bli båt av det där med! 

Kan göra bra mothugg  med det där skrovet ;)

Ja det tror jag. Kommer ta lite längre tid än räknat men det ska ju bli bra med. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där skrovformen kommer att "bloåk" det vill säga slå med fören i motsjö. Intressant projekt. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev heimlaga:

Den där skrovformen kommer att "bloåk" det vill säga slå med fören i motsjö. Intressant projekt. Lycka till!

Ja den är inte byggd för fart. Och blir bara ren fiskebåt. 
är bara i småländska insjöar med 😁👌

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Gleppe:

Nu har båten fått stå inomhus med värme fläkt på sig så idag har jag skrapat lite mer skum ur den och dammsugit lite så man ser alla skador som är fler än man trodde men men.   

2022-04-19 10.19.48.jpg

2022-04-19 10.19.55.jpg

2022-04-19 10.19.59.jpg

2022-04-19 10.20.04.jpg

2022-04-19 10.20.08.jpg

2022-04-19 10.35.55.jpg

De här flagorna i glasfiberlaminatet ser ut som om båten fått rejäla slag underifrån genom botten. Kolla undersidan av båten om det finns sprickor även där. Om det är genomgående delaminering så är botten ordentligt försvagad och det kommer att behövas ordentlig förstärkning av botten. Tveksamt att ens försöka laga om skadorna är så omfattande....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värre skador har folk lappat ihop med gott resultat men det är mycket arbete att slipa upp alla skador och plasta inifrån och sedan slipa upp från utsidan tills man möter nytt laminat och så plasta från den sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev heimlaga:

Värre skador har folk lappat ihop med gott resultat men det är mycket arbete att slipa upp alla skador och plasta inifrån och sedan slipa upp från utsidan tills man möter nytt laminat och så plasta från den sidan.

Ja men exakt. Kommer bli många lager ut och invändigt på denna stackarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Marina16GT:

Det där är ett... ordentligt projekt du?

Oja det finns o göra

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...