Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Martin_Haggstrom

Trekammar ventil sjövattenkylningen

Rekommendera Poster

Såg en smutt grej idag. En kille hade satt en trekammarventil vid sjövattenslangen. På så vi kunde han köra vattenslang med gardenakoppling rakt in i kylningen. Bra sött att köra på kadm, konservera osv. Någon som har gjort detta, dimensioner osv. ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig göra det...

En sak till inne i båten som kan läcka.

(Gardena i båtar...nej tack).

Om du har 8 bar i slangen...Hur klarar din båtmotor det då? Tror inte det blir bra?

Använd tryckreducering om du skall göra en fast koppling till motorn.

 

// Mats W

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte en kulventil med T-kula för att underlätta vinterkonservering. Den är också bra att ha ifall jag behöver byta impeller i vattenpumpen, när båten ligger i sjön. Jag har haft det på den tidigare båt utan problem.

Men visst känns det osäkrare med ytterligare en skarv ingående sjövatten. För lösa risken för att sätta kulan i fel läge så sätter jag en längre slang på kulventilen som går upp över vattenlinjen. 

 

Jag skulle dock inte rekommendera att köra trycksatt kylarvatten in i motorn. Det är bättre att låta motorn suga vatten ut en hink som du fyller med vatten från slang.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så blev det till slut. Jag satte en 38x430mm böjbar kylslang som sänkningssäkring. Den går över vattenlinjen. 
882273D6-5D01-4A5E-B7E8-ADF383E79CC9.thumb.jpeg.edacd5bfdb8bff67516adffa9d3a770d.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-04-18 vid 22:53 skrev Martin_Haggstrom:

Såg en smutt grej idag. En kille hade satt en trekammarventil vid sjövattenslangen. På så vi kunde han köra vattenslang med gardenakoppling rakt in i kylningen. Bra sött att köra på kadm, konservera osv. Någon som har gjort detta, dimensioner osv. ?

Japp, liknande. Flera gånger och haft i drift under lång tid.

17 timmar sedan skrev Wergis:

Skulle aldrig göra det...

En sak till inne i båten som kan läcka.

(Gardena i båtar...nej tack).

Om du har 8 bar i slangen...Hur klarar din båtmotor det då? Tror inte det blir bra?

Använd tryckreducering om du skall göra en fast koppling till motorn.

Nu är det ju inte tryck- utan sugsidan det handlar om. Och som nämnts ovan - inte trycka in vatten, utan helt enkelt en alternativ väg för motorn att suga sitt sjökylvatten ifrån.

 

----------------

 

Trevägskran (antar jag att du menar, inte "trekammarventil") hade jag dock undvikit, mest för att det inte är lika självklart vilket läge som är vad på en sådan. Kylvattenintagskranen skall enligt min uppfattning vara enkel - tydligt öppen eller stängd.

 

Min lösning (förra båten) var istället en extraanslutning på sjövattenfiltret, via vilken motorn kunde suga upp glykolblandning (om ordinarie intag var stängt) via en slang med just gardenakoppling. Givetvis med kulventil före, och allt placerat ovan vattenlinjen:

image.png.b9ab3c5a505a21d82f99b6d86c1090d3.png

 

 

Har ingen bra bild från nya båtens lösning, men där sitter ett T-rör (grov mässing) under filtret gängat direkt på dess intag istället för att modifiera själva filtret. Sidoanslutningen har där sedan motsvarande kulventil och Gardenakoppling som på bilden ovan.

 

Kan rekommendera det alla dagar i veckan. Ingen av lösningarna innebär extra slangklämmor eller slangar som kan läcka då anordningen är fastskruvad eller fast pågängad. Dessutom befinner sig allt detta över vattenlinjen.

Och avstängningskranen vid intaget är fortfarande precis som i original och lättbegriplig.

 

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev IngemarE:

Japp, liknande. Flera gånger och haft i drift under lång tid.

Nu är det ju inte tryck- utan sugsidan det handlar om. Och som nämnts ovan - inte trycka in vatten, utan helt enkelt en alternativ väg för motorn att suga sitt sjökylvatten ifrån.

 

----------------

 

Trevägskran (antar jag att du menar, inte "trekammarventil") hade jag dock undvikit, mest för att det inte är lika självklart vilket läge som är vad på en sådan. Kylvattenintagskranen skall enligt min uppfattning vara enkel - tydligt öppen eller stängd.

 

Min lösning (förra båten) var istället en extraanslutning på sjövattenfiltret, via vilken motorn kunde suga upp glykolblandning (om ordinarie intag var stängt) via en slang med just gardenakoppling. Givetvis med kulventil före, och allt placerat ovan vattenlinjen:

image.png.b9ab3c5a505a21d82f99b6d86c1090d3.png

 

 

Har ingen bra bild från nya båtens lösning, men där sitter ett T-rör (grov mässing) under filtret gängat direkt på dess intag istället för att modifiera själva filtret. Sidoanslutningen har där sedan motsvarande kulventil och Gardenakoppling som på bilden ovan.

 

Kan rekommendera det alla dagar i veckan. Ingen av lösningarna innebär extra slangklämmor eller slangar som kan läcka då anordningen är fastskruvad eller fast pågängad. Dessutom befinner sig allt detta över vattenlinjen.

Och avstängningskranen vid intaget är fortfarande precis som i original och lättbegriplig.

 

Gillar detta med att gänga på direkt under sjövattenpumpen. Men visst har du ett vred på ”t röret” ja det är det jag menar vred längs med röret på rör rakt ut anslutningen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Gillar detta med att gänga på direkt under sjövattenpumpen. Men visst har du ett vred på ”t röret” ja det är det jag menar vred längs med röret på rör rakt ut anslutningen..

Nej, inte sjövattenpumpen (=impellerpumpen på motorn). Sjövattenfiltret !

 

Jag har

1) originalavstängningsventilen direkt på intaget, som sig bör. Vanlig kulventil.

2) även en kulventil före Gardenakopplingen, på bilden en minivariant (Ballofix). I T-rörslösningen är kulventilen gängad direkt i avsticket (se bild nedan).

 

Edit: Ritade en snabb bild för att förekomma ev. missuppfattningar:

image.png.0325fc7546697a4c1ec654d8aed80d1b.png

 

(Vet att du kanske menar rätt saker, men det är väldigt viktigt att använda exakt rätt begrepp/ord i diskussioner som dessa. En liten felskrivning kan som du ser innebära en helt annan placering och helt andra aspekter på en sak....😉)

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev IngemarE:

Trevägskran (antar jag att du menar, inte "trekammarventil") hade jag dock undvikit, mest för att det inte är lika självklart vilket läge som är vad på en sådan. Kylvattenintagskranen skall enligt min uppfattning vara enkel - tydligt öppen eller stängd.

Jag håller med att den risken finns. Därför modifierade jag min kulventil med en extra stoppskruv som begränsar vridning av kulan till 90 grader istället för 180grader. Man ser den på den röda kranen. Trots det finns det ett mellanläge där ingående vatten kan läcka ut genom mittenuttaget. Därför satte jag på en extra "riser"-slang.

 

Jag tror att det kan vara nyttigt att kunna koppla på en extern vattenkälla när man ligger i sjön. Under mitt första år med båten överhettade min VP D4 och jag löste det genom att suga in 10l Systemrens i sjövattensystemet. När jag inte hade en T-kulventil kändes det lite skrämmande att koppla loss vattenintaget och snabbt böja upp slangen över vattenlinjen innan det kom in för mycket vatten. 

 

IngemarE: Att ansluta till sjövattenfiltret fungerar inte så bra på min motor. Där sitter filtret efter vattenpumpen. Annars en snygg och säker lösning. 

Redigerad av anuba
Förtydligande
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-20 vid 08:54 skrev anuba:

Så blev det till slut. Jag satte en 38x430mm böjbar kylslang som sänkningssäkring. Den går över vattenlinjen. 
 

Här kommer en viktig uppdatering från mitt expriment med en T-kulventil. Det visade inte fungera så bra. Kulventilen från Erlanssons brygga kunde inte hålla tätt i det läget där den tredje öppningen skulle vara stängd. Dvs det vanliga körläget. Efter en säsong håller inte kulan tätt. Vattenpumpen kan inte suga in sjövatten genom drevet längre. Jag vet inte när detta inträffade men jag upptäckte ingen överhettning när båten var i sjön. Men när jag skulle vi vinterkonservera kunde jag inte få in vatten genom min drevsäck. Jag trodde jag hade fått stopp i sjövattenintaget. Det visade sig tjuvlufta i T-kulan. Jag lyckades vinterkonservera motorn genom att ta in vatten genom T-kulan, som var hela tanken.

Idag upptäckte jag att T-kulan håller inte tätt längre.

Jag får tyvärr hålla med de skeptiska och inte rekommndera riskabla T-kulor som kan börja läcka. 
Jag överväger nu att ersätta T-kulan med en rak kulventil så att jag kan stänga av sjövattnet ifall jag behöver fixa med vattenpumpen när man ligger i sjön.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det fixat så inte båten kommer att sjunka. Det blev en vanlig tvåvägs kulventil så att jag kan stänga av sjövattnet ifall jag vill fixa med vattenpumpen när man ligger i sjön. 
Jag litar inte på T-kulventil längre. 
 

F2EE7701-ADEA-4625-9E81-D91728DA1ECE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...