Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Niklas-ES

Transport och Sjösättning 2-3,5 ton

Rekommendera Poster

Hej! 

Nu vet jag inte om jag hamnar i rätt kategori, men det är så att jag under längre tid (till och från) tänkt skaffa (för mig) större båt. Runt 26-28 fot. Tex. Nimbus 26, eller Rospiggen 28. Dessa i billigare spannet. DOCK, faller det i princip alltid i transportpriser, då nästan alla båtar är 20-40 mil bort, som bäst. Lastbilstransport hamnar då på runt 25.000 vilket blir alldells för mycket. 

Men om jag nu skulle lyckas hitta dyligt närliggande. Hur hanterar man sjösättningen. Om man förutsätter man har kärra. Vad krävs egentligen för Sjösättning och upptagning av en tex rospigg. Närmare 9m, 3 ton. 

Hyr man traktorförare för jobbet? Hur gör ni med era båtar? Sedan om någon vet någon bra (billig) transportfirma som kör Stockholm, Gävle, Sundsvall så tar jag gärna info. 

Tack 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Hej! 

Nu vet jag inte om jag hamnar i rätt kategori, men det är så att jag under längre tid (till och från) tänkt skaffa (för mig) större båt. Runt 26-28 fot. Tex. Nimbus 26, eller Rospiggen 28. Dessa i billigare spannet. DOCK, faller det i princip alltid i transportpriser, då nästan alla båtar är 20-40 mil bort, som bäst. Lastbilstransport hamnar då på runt 25.000 vilket blir alldells för mycket. 

Men om jag nu skulle lyckas hitta dyligt närliggande. Hur hanterar man sjösättningen. Om man förutsätter man har kärra. Vad krävs egentligen för Sjösättning och upptagning av en tex rospigg. Närmare 9m, 3 ton. 

Hyr man traktorförare för jobbet? Hur gör ni med era båtar? Sedan om någon vet någon bra (billig) transportfirma som kör Stockholm, Gävle, Sundsvall så tar jag gärna info. 

Tack 

Det absolut enklaste och bekvämaste är att beställa transporten med en kranbil som kan lasta båten, stötta den på flaket under transporten (antingen i en vagga som spänns fast eller med "båtstöttor" som en del kranbilar har fast monterade) och sjösätta vid ankomst till din hemmahamn.

 

Det finns många kranbilar i Stockholmsområdet som kan lösa en sådan transport.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ kan ju vara att köra hem båten sjövägen? Jag har använt mig utav Assistanskåren för en 23 fotsbåt (2019) och var nöjd med det, kostade runt 10 KSEK för 40 mil men då lyckades vi/dom planera så lastbilen hade en annan båt för returen. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu var det väl så att TS frågade om sjösättning resp upptagning av lite större/tyngre båtar.

Transportbiten var ju redan avhandlad till förmån för båt i närområdet.

 

Jag använder en 30-trailer för transport 6 mil till sjösättning. Min båt väger strax över 2 ton så med trailern hamnar man på 2,6-2,8 ton. Båten står kvar på trailern över vintern.

Jag har en Cheva pick-up 4x4 att dra med. Lågväxel är att föredra vid upptagning.

Sjösätter alltså vid ramp dock är rampen ganska flack så båten rullar inte av själv utan man får koppla på ett spakblock för att dra av den från trailern.

Är både för o nackdelar med flack ramp , nackdel enl ovan men fördelen är att det inte är någon större risk att sjösätta både bil o båt som det kan vara vid en brant ramp. 2-3 ton drar ganska bra bakåt vid kraftigare lutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade frågat ägaren till båten hur de brukar göra med sjösättning/upptagning, och sedan gjort så. Det kan ju variera om båten står på en tomt, ligger i en klubb eller på en marina. Kranbil, trailer på ramp, sublift, gaffeltruck… finns som sagt lite olika varianter. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...