Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
KlasBL

Sprickor vid köl och glapp i roder - maxi 909

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är spekulant på en Maxi 909.

 

Säljaren hävdar att de aldrig gått på grund. Samtidigt finner jag tvärgående sprickor vid främre kölbunt, men även mindre vid bakre kölbunt. Hur bör jag tänka här? Fara eller inte?

 

Dessutom känner jag visst glapp i rodret. Ska det vara helt stumt eller kan lite rörelse accepteras?

 

Någon som sitter på facit? :)

20220418_101514.jpg

20220418_101519.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glapp i rodret är inget konstigt. Det finns bussningar som slits och som man då byter ut. Kolla om det är så; var glappet sitter. 
 

Sprickorna behöver du kolla närmare på. Det kan vara sprickor i gelcoaten pga för tjock gelcoat vid byggandet, men det kan också vara strukturella problem. Svårt att avgöra från bilder. Du kanske skulle ta in en besiktningsman?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om säljaren inte är enda tidigare ägaren, så kan det ju vara sant att den ägaren inte har gått på grund, men en tidigare ägare kan ha gjort det... En 30-35 år gammal båt kan ha bytt ägare många gånger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev raol:

Om säljaren inte är enda tidigare ägaren, så kan det ju vara sant att den ägaren inte har gått på grund, men en tidigare ägare kan ha gjort det... En 30-35 år gammal båt kan ha bytt ägare många gånger.

Sant. Så man kan ju anta att den gått på grund. Frågan är väl då ifall dessa sprickor är acceptabla eller något man bör akta sig för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

7 timmar sedan skrev KlasBL:

- - -

Så man kan ju anta att den gått på grund. Frågan är väl då ifall dessa sprickor är acceptabla eller något man bör akta sig för.

Nej, man kan inte med säkerhet anta att den har gått på grund. Alla båtar som är några år gamla har förvisso stött i botten någon gång, men med "gått på grund" menas ofta allvarliga/kraftiga grundstötningar som ger strukturella skador i laminat och/eller inredning.

9 timmar sedan skrev Peter_K:

- - -

Sprickorna behöver du kolla närmare på. Det kan vara sprickor i gelcoaten pga för tjock gelcoat vid byggandet, men det kan också vara strukturella problem. Svårt att avgöra från bilder. Du kanske skulle ta in en besiktningsman?

Lättare bottenkänning, bristande pallning vid vinteruppläggning, spänningar i skrovet p.g.a. riggspänning är händelser som kan förorsaka den typen av sprickor i gelcoaten som du fotograferat och @Peter_K förklarar.

 

Om dessa sprickor/skador är av allvarligare art eller om det är "normala åldersrelaterade händelser" går inte att avgöra utan en besiktning av erfaren besiktningsman.

 

Gelcoat är hårt och sprött och kan spricka vid ganska ringa belastning utan att det finns underliggande strukturella skador. Båten är 30-35 år gammal. Båtar med den åldern har nog oftast någon gelcoatspricka av den typen du fotograferat.

 

Om båten i övrigt är i gott skick så följ @Peter_Ks råd och låt en besiktningsman bedöma om det finns underliggande strukturella skador eller om det är kosmetiskt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur mycket klarar en amatör själv av att upptäcka vid eget försök till "besiktning" av botten, köl, och roder? Och annan dold struktur på båten. Skall man ha med sig något hårt att knacka med (t.ex. plasthantaget på en skruvmejsel)? Notera speciella typer av ljud, såsom ihålighet? Avvikande mjukhet i materialet? Eller vilka andra saker skall man vara uppmärksam på?  

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Terri:

Hur mycket klarar en amatör själv av att upptäcka vid eget försök till "besiktning" av botten, köl, och roder? Och annan dold struktur på båten. Skall man ha med sig något hårt att knacka med (t.ex. plasthantaget på en skruvmejsel)? Notera speciella typer av ljud, såsom ihålighet? Avvikande mjukhet i materialet? Eller vilka andra saker skall man vara uppmärksam på?  

Du måste veta var du ska titta (var sker överbelastningarna vid t.ex. grundstötning), vad du ska titta efter och kunna bedöma vad det är du ser. Om du inte vet var du ska titta och vad du ska titta efter så är det rätt meningslöst att gå runt och knacka. Det är inte heller säkert att knackningar kan avslöja alla skador. Dessutom ska du förstå vad det är för ljud du hör när du knackar.

 

En del "skador" kan se förfärliga ut men vara i stort sätt helt betydelselösa (förutom kosmetiskt) medan andra små spår kan var verkligt allvarliga. Det beror på var "skadan" är.

 

En skada som det kan finnas spår av men som är professionellt reparerad kan ha återställt styrkan medan en klantig reparation kan ha förvärrat den... Sådant är svårt att avgöra för en amatör.

 

För att hitta fel på dolda strukturer så gäller det att veta var/hur skador uppstår för att veta var man ska leta under durkar, på däck, runt motorn o.s.v. där åtkomligheten är begränsad.

 

Utan kunskaper om kraftfördelning mm så vill jag påstå att det är ordentligt svårt för en amatör att göra en seriös besiktning. Det en amatör kan göra är att skapa sig en allmän uppfattning om skicket för att ta ställning till om det är meningsfullt att anlita en besiktningsman. En del båtar annonseras som välskötta men kan i en köpares ögon vara allt annat än välskötta.

 

Jag har t.ex. varit och tittat på begagnade kvalitetsbåtar där ägaren varit extremt ovarsam (ägaren skulle byta båt för den befintliga började kräva upprustning, så sant efter den misskötseln..), eller där ägaren utfört "kompletteringar" som fick mig att raskt backa ut ur båten och fundera på var gränsen för självförtroendet fanns...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för det klargörandet. Hmm, det låter väldigt svårt att bedöma själv med andra ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Terri:

Tack så mycket för det klargörandet. Hmm, det låter väldigt svårt att bedöma själv med andra ord.

Nja...

 

Det beror på vilka kunskaper o erfarenheter du har enligt min redovisning ovan.

Är du "rätt grön" på det jag beskrivit så rekommenderas att anlita en ordentligt kunnig kamrat för att få hjälp eller att anlita en besiktningsman (som även de kan göra missar ibland...).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Denna båt hade även ganska mycket sprickbildningar i gelcoaten runt hela ena fönstret på babordssida. Så det är mycket som jag ser som alarmerande fel, som inte är så lättförklarade. Så det är helt klart att en besiktningsman bör tas in. Men det finns också fler båtar som inte har så tydliga varningsflaggor, så jag har bestämt mig för att leta vidare.

 

Tack för alla bra råd och tips!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-04-18 vid 11:25 skrev KlasBL:

Hej!

 

Är spekulant på en Maxi 909.

 

Säljaren hävdar att de aldrig gått på grund. Samtidigt finner jag tvärgående sprickor vid främre kölbunt, men även mindre vid bakre kölbunt. Hur bör jag tänka här? Fara eller inte?

 

Dessutom känner jag visst glapp i rodret. Ska det vara helt stumt eller kan lite rörelse accepteras?

 

Någon som sitter på facit? :)

 

 

Reagera på att skruven inte sticker upp minst tre gängor ut bulten vilket är väl lite av en industristandard. Lär inte kommit så från varvet.

 

Möjligtvis har man förstärkt och lagt på mer material vilket gjort att skruvlängden inte räckt till.

 

Men det har defenitivt inträffat någonting vid kölsvinet, har man fixat detta bra och vid lyft med närmare inspektioner, provsegling inte hittar uppträngning av vatten är det ju ett steg i rätt riktning.

 

Ser att sprickorna börjar vid infästning där skruvarna löper genom materialet, i mitten upphör de. Det får mig att undra om det inte är skruvarna kraft som tryckt och orsakat detta.

 

Kan vara av en lagning som inte är tillräcklig, ny grundstötning eller flex i material/skrov/köl och orskat spricker i bästa fall endast färglager.

 

Lycka till, du är ju köparen och har det bästa utgångsläget – låta bli att köpa om man osäker helt enkelt. Kommer alltid nya objekt!

Redigerad av fokk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...