Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
batakarn

Termostathus ad41

Rekommendera Poster

Hej

 

Skulle byta oringar på rörstosen mellan termostathus och avgaslimpan pga lekage där. Nu har jag försökt få tillbaka termostathuset i flera timmar men lyckas inte passa in rörstosen mot avgaslimpan och gummistosen under mot kylvatten pumpen. Känns omöjligt att få till då den ena ska in från sidan (rörstosen) och den andra uppifrån (gummistosen).

 

Någon som har en idé?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev batakarn:

Hej

 

Skulle byta oringar på rörstosen mellan termostathus och avgaslimpan pga lekage där. Nu har jag försökt få tillbaka termostathuset i flera timmar men lyckas inte passa in rörstosen mot avgaslimpan och gummistosen under mot kylvatten pumpen. Känns omöjligt att få till då den ena ska in från sidan (rörstosen) och den andra uppifrån (gummistosen).

 

Någon som har en idé?

 

 

Hej !

 

Principen bygger på att du plockar bort kyllimpan, stoppar ner termostathuset skjuter på limpan och skruvar allt åter. 

 

Men operationen går att utföra utan att plocka bort limpan.  På baksidan av termostathuset sitter två gjutklackar det är de som hindrar dig från att få tillbaka huset. Dessa kan man fila ner i nedre kanten och sedan går det att pilla dit huset. Lite pilljobb ja!  Men det går har gjort det själv på ett par motorer.  Hoppas du byter plast rörstosen som förbinder huset med limpan.  Det är rörstosen som brukar spricka.  Lycka till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev kossor:

Hej !

 

Principen bygger på att du plockar bort kyllimpan, stoppar ner termostathuset skjuter på limpan och skruvar allt åter. 

 

Men operationen går att utföra utan att plocka bort limpan.  På baksidan av termostathuset sitter två gjutklackar det är de som hindrar dig från att få tillbaka huset. Dessa kan man fila ner i nedre kanten och sedan går det att pilla dit huset. Lite pilljobb ja!  Men det går har gjort det själv på ett par motorer.  Hoppas du byter plast rörstosen som förbinder huset med limpan.  Det är rörstosen som brukar spricka.  Lycka till. 

Tack för svar!

Det ska jag absolut kika på, att skruva dän hela kyllimpan låter lite halvjobbigt.

Jag har även ett nytt plaströr så jag byter det med, just in case. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-17 vid 09:50 skrev batakarn:

Tack för svar!

Det ska jag absolut kika på, att skruva dän hela kyllimpan låter lite halvjobbigt.

Jag har även ett nytt plaströr så jag byter det med, just in case. 

Hur gick det fick du dit stos och termostathus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-25 vid 17:13 skrev kossor:

Hur gick det fick du dit stos och termostathus?

Hej,

Ja det fick jag. Precis som du skrev så tog det emot på en skruvskalle i vad jag tror är motorlyftöglan som termostathuset sitter monterat mot. Men pillig manöver, tog på psyket :). Vid första kollen rann kylvattnet ut eftersom gumistosen mot vattenpumpen trotts allt inte tätade. Men sen tillslut hoppade det rätt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...