Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Helleman

Lectrotab trimplan fungerar ej

Rekommendera Poster

Ena trimplanet på min nyinköpta Bavaria 27 Sport fungerar inte.

De är av märket Lectrotab och jag undrar om någon har erfarenhet av dessa?

Jag skulle behöva hitta en kopplingsplint för att se om ström kommer fram från panelen till cylindern, men var sitter denna kopplingsplint?

Om jag behöver byta, vilken slaglängd är det på cylindrarna som sitter på Bavaria 27 Sport?

Jag har ännu inte kört hem båten, utan den ligger ca 2,5 timmes bilfärd hemifrån, så jag behöver ta reda på så mycket jag kan till nästa gång jag åker till båten för att mecka med trimplanen.

Min tanke är att jag köper rätt trimcylinder och tar med mig. Är själva cylindern trasig så byter jag den, annars lämnar jag tillbaka den.

Vad ska jag använda för att täta kabelgenomföringen?

 

Tacksam för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

1883815337_SAF-SC_A(1).jpeg.55728daf074db6d6bc2373f2af6d406d.jpeg

 

Tror du detta schemat kan hjälpa dig?

Annars kan du finna mer information här.

Tack! Det där hjälpte mig att visa var säkringen är inkopplad, för det hittade jag inte i Lectrotab-dokumentationen som följde med båten.

Dock behöver jag veta var säkringen, eller säkringarna, är placerade i båten, var kopplingsplinten med skruvterminalerna är placerade samt vilken typ av trimcylinder jag har.

Det verkar inte finnas många varianter av trimcylinder att köpa, så förhoppningsvis är svaret enkelt, men hoppas någon kan veta detta.

Det jag först skulle behöva göra är att mäta på kopplingsplinten och se ifall ström kommer fram mot babord trimcylinder. Gör det det så är ju cylindern eller dess kablage kass. Hade jag bara haft båten här hade jag säkert hittat det genom att följa kablar, men båten är ju inte här… 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Helleman:

Tack! Det där hjälpte mig att visa var säkringen är inkopplad, för det hittade jag inte i Lectrotab-dokumentationen som följde med båten.

Dock behöver jag veta var säkringen, eller säkringarna, är placerade i båten, var kopplingsplinten med skruvterminalerna är placerade samt vilken typ av trimcylinder jag har.

Det verkar inte finnas många varianter av trimcylinder att köpa, så förhoppningsvis är svaret enkelt, men hoppas någon kan veta detta.

Det jag först skulle behöva göra är att mäta på kopplingsplinten och se ifall ström kommer fram mot babord trimcylinder. Gör det det så är ju cylindern eller dess kablage kass. Hade jag bara haft båten här hade jag säkert hittat det genom att följa kablar, men båten är ju inte här… 😊

Ström kan du mäta först då någonting förbrukar ström, men du kan ju alltid mäta så att det finns spänning i olika anslutningar.

Min erfarenhet av olika trimplansinstallationer är att det sitter en hängsäkring på pluskabeln som försörjer trimplanens manöverpanel, du ser den på bilden i mitt förra inlägg. Det är den svarta grejen som där heter "Breaker or fuse".

 

MEN... om nu ett trimplan funkar, så är ju denna säkringen hel, den försörjer ju båda trimplanscylindrarna. 

Du skall nog istället leta upp kopplingsplinten där de svarta och vita kablarna från cylindrarna går ut och där röd, svart, grön och vit kabel kommer in.

Du frågade var denna plint sitter, tja, gissningsvis i motorrummet, eller någonstans akteröver. 

Leta efter inkommande kablar i skrovgenomföring på akterspegelns insida, vit och svart, på varje sida, och följ dessa tills du finner denna kopplingsplint.

 

Här kan du sedan mäta spänning mellan röd och svart, eller mellan grön och vit samtidigt som någon manövrerar trimlanen vid panelen.

En god gissning är att den röda kabeln är till bb-trimplan medan den gröna är till sb.

 

Men innan du gör detta skall du ju kolla bakom panelen att alla kablarna är anslutna ordentligt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ström kan du mäta först då någonting förbrukar ström, men du kan ju alltid mäta så att det finns spänning i olika anslutningar.

Min erfarenhet av olika trimplansinstallationer är att det sitter en hängsäkring på pluskabeln som försörjer trimplanens manöverpanel, du ser den på bilden i mitt förra inlägg. Det är den svarta grejen som där heter "Breaker or fuse".

 

MEN... om nu ett trimplan funkar, så är ju denna säkringen hel, den försörjer ju båda trimplanscylindrarna. 

Du skall nog istället leta upp kopplingsplinten där de svarta och vita kablarna från cylindrarna går ut och där röd, svart, grön och vit kabel kommer in.

Du frågade var denna plint sitter, tja, gissningsvis i motorrummet, eller någonstans akteröver. 

Leta efter inkommande kablar i skrovgenomföring på akterspegelns insida, vit och svart, på varje sida, och följ dessa tills du finner denna kopplingsplint.

 

Här kan du sedan mäta spänning mellan röd och svart, eller mellan grön och vit samtidigt som någon manövrerar trimlanen vid panelen.

En god gissning är att den röda kabeln är till bb-trimplan medan den gröna är till sb.

 

Men innan du gör detta skall du ju kolla bakom panelen att alla kablarna är anslutna ordentligt.

Precis, har samma plan.

Jag följde kablarna in i väggen vidare in mot utrymmet där elpanelen sitter, men hann inte kika mer, men tänkte att någon med Bavaria säkert kan berätta var denna kopplingsplint sitter. Men högst troligt sitter den nog i elcentralen.

Och ja, jag ska såklart mäta spänning, 😊, skrev slarvigt!

Tänkte också på säkringen, men det skulle ju kunna sitta två säkringar då man kan se på kopplingsschemat att det är separata matningar till respektive manöverknapp och trimcylinder.

Men om jag börjar vid kopplingsplinten så kan det ju utesluta fel på både säkring(ar) samt anslutning mot manöverpanel.

Dock kommer jag behöva köpa ny trimcylinder att ha med när jag åker till båten nästa gång, utifall att det är trimcylindern som är trasig, så frågan är vilken variant som sitter original?

Kanske någon kan mäta längden mellan infästningspunkterna på sin Bavaria som är på land? I infällt samt utfällt läge.

Då vet jag isf vilken variant jag ska köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och iofs, om det är enkelt att lyfta undan manöverpanelen så är det kanske allra enklast att börja där…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Helleman:

Och iofs, om det är enkelt att lyfta undan manöverpanelen så är det kanske allra enklast att börja där…

Dom där cylindrarna är ju väldigt dyra, och minst 75% av alla elproblem ombord beror på dålig kontakt relaterad till oxiderade kontaktytor, eller dåliga anslutningar.

Det kan ju även vara så att det är dålig kontakt i trimpanens manöverpanel, eller dess anslutningar, på bilden ser det ut som om det vore flatstiftskontakter, dessa är inta optimala ombord, ringkabelskor är bättre.

Vilken trimplanscylinder är det som inte fungerar?  om det nu är styrbords så kolla den gröna kabeln, och vice versa med den röda om det är bb, och då även minuskablarna vit och svart. Eller det är ju lika bra att kolla alla anslutningarna när du ändå håller på.

 

Flera matningar, ja den röda pluskabeln delar ju upp sig i fyra delar, men bara en säkring på inkommande. Kolla att dessa sitter som dom skall.

 

Högst sannolikt är denna panels strömställare kopplade som två polvändare som omväxlande ger +- eller -+ till cylindrarna så att dom kan gå uppåt och nedåt, alltså dess elmotorer kan rotera åt båda hållen.

 

Det kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm, beställde faktiskt en cylinder för säkerhetsskull, men med lite tur så är det som du säger att det är ärgade kontakter eller så. Isf skickar jag tillbaka cylindern.

 

Bra tanke med polvändningen där, det tänkte jag inte riktigt på. Läste lite om cylindern och det är ju en elmotor som driver en skruv som gör att kolven rör sig in eller ut, så det bör ju vara en motor som kan röra sig åt båda hållen. Man ser ju också på bilder och kopplingsschema att det endast är 2 tåtar till motorn.

Ser fram emot att få komma till båten och felsöka lite. 😊

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat anslutningarna nu och kan konstatera att det kommer fram spänning till skarven mellan kablaget från manöverpanelen och kabeln till själva cylindern. Det går faktiskt inte via någon kopplingsplint, utan det kopplas ihop med kabelskor.

Så det blir till att börja lossa kablaget och byta cylinder….

Och det stämmer Georg, att det polvänder. 😊👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att det gör!

Berätta hur det gick efter bytet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Klart att det gör!

Berätta hur det gick efter bytet!

Cylindern bytt, nu ska jag dra kabeln. Den gamla kabeln var bökig att få bort, allt för  snyggt dragen i kabelgångar… 😁

Dock en fundering; genomföringen av kabeln genom akterspegeln går precis över vattenlinjen med någon centimeter. Tidigare var det endast tätat med något klegg (Sikaflex 291i?) på insidan, men inget på utsidan.

Jag tänker att jag väl vill täta även från utsidan?

Jag tänkte iaf dra ut kabeln litegrann, klegga på Sikaflex 291i och sen dra in kabeln för att förhoppningsvis dra med klegg in i hålet. Sen kleggar jag även på Sikaflex 291i på insidan som tidigare.

 

Någon som har ytterligare tips om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Helleman:

Cylindern bytt, nu ska jag dra kabeln. Den gamla kabeln var bökig att få bort, allt för  snyggt dragen i kabelgångar… 😁

Dock en fundering; genomföringen av kabeln genom akterspegeln går precis över vattenlinjen med någon centimeter. Tidigare var det endast tätat med något klegg (Sikaflex 291i?) på insidan, men inget på utsidan.

Jag tänker att jag väl vill täta även från utsidan?

Jag tänkte iaf dra ut kabeln litegrann, klegga på Sikaflex 291i och sen dra in kabeln för att förhoppningsvis dra med klegg in i hålet. Sen kleggar jag även på Sikaflex 291i på insidan som tidigare.

 

Någon som har ytterligare tips om detta?

Ja det blir nog tätt. Litet konstigt att där inte fanns någon slags skrovgenomföring till kabeln.

En sådan här, eller något liknande tycker jag ju att det borde funnits där.

Men om du först lägger en större klick valfritt marintätningsmedel på kabeln, och sedan petar in den i hålet, sedan jämnar du till på in- och utsidan med ditt finger som du först doppat i vatten med någon droppe diskmedel i. Då borde det bli tätt, men se först till att det är helt rent inuti hålet, där får det inte finnas någon gammal tätningsmassa kvar. Du kan ju använda ett borr, en brotch eller annat lämpligt verktyg att rensa med.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabeln går genom övre fästet för trimplanscylindern, men som sagt endast tätningsmedel på insidan.

Fanns inget i själva hålet, så jag gjorde rent runt om med Isopropanol på in och utsidan, sen drog jag ut kabeln en bit och lade på Sikaflex 291i och drog in kabeln samtidigt som jag petade in tätningsmassan, sen lade jag på en klick till när kabeln var tillräckligt långt in.

Sen lade jag en ganska bra klick på insidan som jag varvade med att peta tillbaka in i hålet samt jämna till, så att de skulle täcka ordentligt.

Tror det blev bra.

 

Nu är iaf cylindern monterad och målad samt kabeln monterad. Det funkar utmärkt. 😊

Ska bli intressant att se om båten blir stabilare vid låga hastigheter nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så blir det säkert tätt!

Vad bra att du trots vad jag föreslog, köpte en ny cylinder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ja så blir det säkert tätt!

Vad bra att du trots vad jag föreslog, köpte en ny cylinder!

Hehe, eftersom jag har en resa på 2,5 timme till båten då jag inte kört hem den ännu, så kände jag att jag behövde dubbelgardera. Hade jag haft båten hemma hade jag gjort som du sa. 😊

 

Oavsett så var du hjälpsam som svarade på mina frågor och gav bra tips och fick mig att fundera lite. Så all heder till dig! 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...