Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
johan_sjobjorn

Korsa Atlanten i planade motorbåt

Rekommendera Poster

Gäst

Det är du som började genom att starta denna tråd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Varför skulle du inte vilja försvara ditt "modersland"? La det inom situationstecken för jag vet ej om du är född i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

När en kris kommer så skall man fundera hur du kan hjälpa och inte hur du kan fly...

Vet ej om du ens har gått armeen men fast du inte har gått så finns massor av hemvärnsutbildningar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-16 vid 18:46 skrev johan_sjobjorn:

 

Vilket utrustning skulle ni anse vara absolut nödvändig vs. nice to have? 


När det gäller färskvatten så kanske 3st 25L dunkar vore rimligt med tanke på vikt.

Nödvändig utrustning: En färskvattentillverkare, då behöver du inte släpa på onödig vikt och behöver inte gå in någonstans för att bunkra det. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev FinskaTruten:

När en kris kommer så skall man fundera hur du kan hjälpa och inte hur du kan fly...

Vet ej om du ens har gått armeen men fast du inte har gått så finns massor av hemvärnsutbildningar....

Fast nu var ju idén att lämna landet p.g.a. någon ospecificerad anledning. Kanske miljökatastrof, klimatkatastrof, atombomb, krig eller efterlyst av polisen. Så stanna i landet ingår inte även om du tycker det borde göra det, så det behövs nog inte fler av dina kommentarer om det!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att kunna havsströmmar men man kan inte nyttja dem med ett drivankare? Eller den "uppfinning" som en kille vann med - ett kite segel i fören?

Vissa tankers har den lösningen och de kan reducera sin förbrukning upp till 35%.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

jäsp, hade en känsla att det skulle gå troll i detta 😂

 

givetvis är det bättre att flyga familjen i säkerhet eller att ta bultsaxen och lägga vantarna på en lämpligare skuta.

 

 

 

 

 

Ge inte upp.

Det finns alltid människor som inte kan ta saker för vad de är. Tänk om Elon musk skulle lyssna på "dem" ;):)

 

Vatten kan du alltid skapa själv från havsvatten så då spar du lite vikt. Finns allt från "extrem" (katadyn survivor) till mer "hobby aktiga". Det som skiljer är hur mycket det produceras och till vilken arbetsinsats.

Du kan alltid köra en "beduin" (ett sätt som beduiner använder för att återvinna så mkt vätska som möjligt).

 

En sak man kan titta in på är om det är möjligt att "fånga" upp det oförbrända bränslet som går rakt ut? Vet inte om det finns men man kan alltid goodla.

Där spar du ju upp till 30% i förbrukning.

 

Komplettera med elmotorer (solceller laddar vid sol). 

 

Mat finns i havet. Det går alldeles utmärkt att käka sashimi (på det som fångas) och salta med havsvatten. Blir du risig i kistan så ....... finns det närhet till en tillfällig toalett.

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 50sman:

Blir du risig i kistan så ....... finns det närhet till en tillfällig toalett.

Problemet är att om man blir ”risig i kistan” så fixar man inte riktigt att ta hand om båten, och man förlorar rätt mycket vätska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev 50sman:

Utan att kunna havsströmmar men man kan inte nyttja dem med ett drivankare? Eller den "uppfinning" som en kille vann med - ett kite segel i fören?

Vissa tankers har den lösningen och de kan reducera sin förbrukning upp till 35%.

 

Mycket bra idé. Har ett drivankare men man kanske skulle ha en XXL variant. 
 

Kite är även en smart idé, då har man helt plötsligt två alternativa drivkällor för att antingen använda i nöd eller som ett sätt att spara på dropparna.

 

båda är lätta och kan relativt enkelt stuvas undan. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Problemet är att om man blir ”risig i kistan” så fixar man inte riktigt att ta hand om båten, och man förlorar rätt mycket vätska. 

Japp det är en riktigt risk med skador och sjukdom. Ett medicinkit med lite kraftigare grejer som bredspektrum antibiotika är nog en nödvändighet när man inte räkna med hjälp.

 

Bra med tips på water makers, har inte riktigt koll på vad som finns där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl kanske valfritt, men man kunde ju kanske förbereda sig med en kurs i hur man dresserar större havslevande däggdjur, och få ett sådant att bogsera eller knuffa båten en längre sträcka.

Men direkt valfritt är det ju numera inte ute på Atlanten, om man får tro på vad man ser i diverse kabelkanalers naturprogram, men dom har väl sina vandringsstråk närmare kusten, kan tänkas. 

 

Inte helt omöjligt, jag läste en artikel i väntan på bilprovningen, i SXKs tidning om späckhuggare som knuffade på båtar utanför Portugals kust, nu högg dom mer in på roder och propelleraxlar än att knuffas, men med litet dressyr så kanske det hade gått bra? 

 

Militära myndigheter har ju lyckats att dressera såväl sälar som delfiner och även uttrar, så varför inte en kaskelott eller blåval?

 

Däremot tror jag inte på att sjöhästar är speciellt bra dragdjur till havs.

 

🙃

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att tanken är rätt intressant! Det är dock väldigt lätt att underskatta sjön och vågorna man möter på öppet hav. Vi var till Märket med vår Buster XL i somras (skall inte jämförs med att åka över Atlanten!). Det var helt vindstilla, men dyningar gjorde det omöjligt att komma över 20 knop. Att det ska vara så pass lugnt, flera dagar, att det går att ligga på 25-30kn på Atlanten får man utgå ifrån att är mycket sällsynt. Jag tror inte att då får ihop ekvationen med den båt du har. En RIB på 10-11 meter med dubbla utombordare och flera bränsletankar skulle ge bättre odds. De dygn du ligger på 5-7 knop kör du med en motor och då du kan trycka på så kör du med båda. Stannar en så har du en kvar att använda. Planera även att navigera utan GPS, då ett fullt utvecklat krig lär innebära att du inte längre kan lita på GPS som primär navigering. Jag personligen flyttar ut till sommarstället med lite extra nät och ammunition för fiske och jakt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-16 vid 19:18 skrev FIATX19:

Roligt tankeexpriment.

Nyamko Saboni satsar på att åka till Norge. Själv tror jag att jag stannar och slåss mot Ryssen om han kommer.

Har ingen erfarenhet av långa färder på Atlanten så jag tar fram popcornen och hoppas på underhållning. Väder är nog viktigaste faktorn gissar jag. Men omöjligt är det inte (en vassflotte kommer man långt på).

Men hon åker nog bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två killar från Lysekil körde Lysekil, Färöarna, Island, Grönland, Canada, USA, Panamakanalen, upp längst Nordamerikas västkust till Alaska,med en styrpulpetbåt. Det var tänkt att de skull köra Jorden runt. I Alaska blev de ovänner och projektet gick i stå.

 

Kopierar in ett inlägg jag skrev  i ämnet på Maringuiden 2009

 

"Det är i regel besättningen inte båten som är begränsningen. En båt klarar sig ofta bättre än vad besättningen gör. 

Två man från Lysekil försökte köra jorden runt i en 5 m öppen båt. Man kom via Island -Grönland- Canada - USA - Pannamakanalen till Alaska. Där tog tydligen resan slut. Om jag uppfattade det hela rätt - inte pga. båten, utan snarare pga personliga motsättningar. 

Hemsidan som berättade om resan är borta sen nåt år. Synd. Det var en bragd. 

Adventure around the world - följ grabbarna från Lysekil som åker jorden runt i en 5 meters styrpulpetbåt! 

Jag hittade en artikel av Staffan Heimersson www.aftonbladet.se/vss/nyheter...

Samt denna http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0004/23/roy.html"

Roy Karlsen Lysekil borde ju gå att kontakta

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
35 minuter sedan skrev toaen:

Två killar från Lysekil körde Lysekil, Färöarna, Island, Grönland, Canada, USA, Panamakanalen, upp längst Nordamerikas västkust till Alaska,med en styrpulpetbåt. Det var tänkt att de skull köra Jorden runt. I Alaska blev de ovänner och projektet gick i stå.

 

Kopierar in ett inlägg jag skrev  i ämnet på Maringuiden 2009

 

"Det är i regel besättningen inte båten som är begränsningen. En båt klarar sig ofta bättre än vad besättningen gör. 

Två man från Lysekil försökte köra jorden runt i en 5 m öppen båt. Man kom via Island -Grönland- Canada - USA - Pannamakanalen till Alaska. Där tog tydligen resan slut. Om jag uppfattade det hela rätt - inte pga. båten, utan snarare pga personliga motsättningar. 

Hemsidan som berättade om resan är borta sen nåt år. Synd. Det var en bragd. 

Adventure around the world - följ grabbarna från Lysekil som åker jorden runt i en 5 meters styrpulpetbåt! 

Jag hittade en artikel av Staffan Heimersson www.aftonbladet.se/vss/nyheter...

Samt denna http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0004/23/roy.html"

Roy Karlsen Lysekil borde ju gå att kontakta

 

Ja det är dessa resor men även andra i väldigt små och "olämpliga" båtar som var inspirationen till vad som är möjligt. I praktiken skulle nog krävas väldigt mycket för att ens överväga att ta en sån risk.

 

Som tidigare påpekats är ju avsaknad av GPS signal, tillgång till drivmedel, svårigheter att hålla hög fart på öppet hav bara några av de utmaningar man kommer behöva hantera.

 

Jag tror personligen att få saker är omöjliga även om de är svåra eller osannolika. Ju fler problem att lösa destå roligare.

 

Det finns två mynt av detta tankeexpriment. 

 

1.) är givetvis att via båt få ut sina barn och äldre släktingar ur farozonen även om detta är osannolikt eftersom säkrare färdsätt troligen kan stå till buds.

 

2.) Är drivet av mitt båtintresse där 1 används som en ursäkt för lite båtprojekt som kan göra båten mer användbar för nöjesprojekt i såsom längre resor i Östersjön . Tex. en färd till gotland, eller varför inte via åland till Åbo. 

 

Kostnaden för de motifieraringar jag behöver göra för att förbättra räckvidd och "sjötålighet" kan man nog dock köpa en enklare segelbåt i dagsläget. Så rationellt är det ju inte på något plan.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Sista idioten enligt egen utsago 😂. Inte riktigt samma sak som diskuteras i denna tråd dock då riskerna i detta förefaller väldigt begränsande.

 

Dock alltid inspirerande med människor som går sin egen väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-19 vid 14:25 skrev johan_sjobjorn:

Kostnaden för de motifieraringar jag behöver göra för att förbättra räckvidd och "sjötålighet" kan man nog dock köpa en enklare segelbåt i dagsläget. Så rationellt är det ju inte på något plan.

Varför skall man köpa något som inte kan segla över huvud taget - om båten inte skall användas enbart för transporter mellan två specifika punkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...